Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Laurent La Morella, Lorre

“Oppassen voor ‘oude dadeloogst’ die aan dumpingprijzen wordt aangeboden”

Tholen – “De oogst van Zuid-Afrikaanse Medjool-dadels is zojuist gedaan en we zitten op dit moment in de overschakeling naar het Israëlisch seizoen. De Israëlische oogst is nog maar net begonnen en voorlopig verwachten we een vergelijkbaar volume als vorig seizoen”, vertelt Laurent La Morella van importeur Lorre. “Over de kwaliteit van de Medjool-dadels uit Israël zijn we erg positief en we zien dat deze zeer gunstig evolueert.”

Naast Israël en Palestijnse autoriteiten zijn er ook kleinere volumes Medjool-dadels uit Jordanië, de VS en Marokko op de markt. “De prijzen voor de nieuwe oogst liggen op hetzelfde niveau als vorig jaar. Echter moet men oppassen, omdat er nog redelijk wat ‘oude oogst’ op de markt is die tegen lagere dumpingprijzen wordt aangeboden. Gelukkig zie en proef je onmiddellijk het verschil in kwaliteit vergeleken met de nieuwe oogst”, aldus Laurent.



“Het effect van het Coronavirus op de dadelmarkt is zowel positief als negatief”, constateert de importeur. “Enerzijds zijn dadels een integraal onderdeel van een gezonde levensstijl. Daarom zagen we de vraag naar Medjool-dadels vanuit de retail stijgen. Anderzijds kelderde de afzet van de open markten wegens het sluiten van de markten tijdens de lockdown. De markten zijn inmiddels alweer maanden open, maar als we kijken naar de huidige ontwikkeling, gaan we wellicht weer een onzekere periode tegemoet.”

De consumptie van dadels piekt in de winterperiode, rond de feestdagen en de Ramadan. “Op dit moment zien we ook een stijging in de vraag, omdat een groot deel van het zomerfruit is weggevallen en de temperaturen omlaaggaan. We merken dat voor velen dadels een dagelijks product zijn geworden. Ze worden steeds meer gegeten als tussendoortje of als dessert, maar ook als een energieboost voor of na het sporten.”

“In de dadelmarkt zijn merken die topkwaliteit dadels leveren wat beperkt. De wereldproductie van dadels is 8 miljoen ton, maar de productie van Medjool-dadels maakt met 95.000 ton slechts 1% van de totale markt uit. Echter stijgt de vraag naar Medjool al jaren. Wij verwerken alleen nieuwe oogst van het merk MedjoolPlus. Deze dadels zijn van topkwaliteit en tegen een eerlijke prijs. Klanten die dadels van een lagere kwaliteit willen kunnen deze op bestelling en in overleg met ons wel krijgen”, besluit Laurent.

Voor meer informatie:
Laurent La Morella
Lorre
Werkhuizenkaai 112-154 mag. 39-40
1000 Brussel
+32(0)479 977 328
info@lorrenv.com          
www.bingonuts.be