Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nick Polder, NIQ supplies

“Duurzame verpakkingen is soms nee verkopen als karton niet de oplossing is”

Tholen – Mogelijk zitten straks snacktomaten bij een Nederlandse supermarkt in een duurzame verpakking ontwikkeld door Nick Polder van NIQ Supplies. Ook met verpakkingen van zachtfruit en druiven is Nick al druk aan het experimenteren. Wat ooit begon bij een hamburger in een handig en duurzame kartonnen verpakking is inmiddels uitgegroeid tot een onderneming die zich bezig houdt met het bedenken, ontwerpen en leveren van duurzame verpakkingen voor o.a. de AGF.

Nick Bedenkt, ontwerpt en levert unieke, innovatieve en duurzame verpakkingen voor een breed marktsegment. “Dat begon ooit dus met die bewuste hamburger toen ik op vakantie was in Nieuw-Zeeland. Deze zat in een gemakkelijk anti-mors disposable van karton. ‘Dit concept kunnen wij in Nederland goed gebruiken, bijvoorbeeld tijdens festivals en Food truck evenementen,’ dacht ik. Daarom nam ik bij thuiskomst contact op met de betreffende ontwerper en kwam ik erachter dat het patent voor de Europese markt te koop stond.” Zo geschiedde, Nick ging aan de slag met deze hamburger-disposable voor de Europese markt en kreeg daarbij snel de smaak te pakken. Andere verpakkingsoplossingen in diverse marktsegmenten trokken zijn aandacht. Het uitgangspunt bleef ongewijzigd: Aandacht voor duurzaamheid, innovatie en creativiteit. “Ik ben nu actief in vier verschillende landen met onder andere het ontwerpen van nieuwe disposables en verpakkingen, samenwerkingsprojecten met bedrijven en de verdere verkoop van onze standaard duurzame verpakkingen.”

Meerdere factoren
Nick ziet dat veel facetten een rol spelen in de vraag wat nu echt duurzaam is. “Je moet immers rekening houden met transport, productie, houdbaarheid en presentatie. Onze rol stopt niet als een kartonnen design niet de oplossing blijkt te zijn. Wij begeleiden de klant namelijk ook in het maken van de juiste keuzes op het gebied van plastics. Zo zijn er bijvoorbeeld veel verschillende soorten plastics toepasbaar en zijn er alternatieven in te zetten met dezelfde kenmerken als plastics. Beide producten hebben immers hun voor- en nadelen. Zelf produceren we daarom al onze verpakkingen voor onze klanten op Nederlandse bodem en niet in landen zoals Bulgarije, Turkije en China waar nog altijd de bulk van het karton vandaan komt op de markt.”

Maatschappelijk- of marketing verantwoord ondernemen?
Rekening houdend met alle factoren denkt Nick dat bijvoorbeeld het Cellofaan rond een komkommer niet snel zal verdwijnen. “Het oogt misschien niet heel duurzaam maar je moet beseffen dat hiermee de komkommer langer houdbaar is en dat draagt eveneens bij aan duurzaamheid. Veel bedrijven zijn naar mijn mening teveel bezig met marketing verantwoord ondernemen in plaats van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat komt vooral omdat men tegemoet wil komen aan de wens van de consument maar die heeft het niet altijd bij het rechte eind. Bedenk maar eens dat de ontwikkeling van de plastic zak in de jaren ’70 juist bedoeld was om bomen te besparen omdat een plastic zak veel beter te hergebruiken is t.o.v. een papieren zak of tas.”

Speciale coating
Maar Nick ziet dan wel geen kansen voor een duurzame verpakking van karton voor komkommers, het zal wat zijn, maar wel voor andere producten. “Ik merk dat er per soort groente of fruit een bepaalde behoefte is bij de teler/verkoper. Sommige groenten en fruit hebben in verhouding minder marge dus is een duurzame en daarmee vaak wat duurdere kartonnen verpakking minder realistisch. In deze gevallen wordt de rol van NIQ Supplies iets anders en neem ik een adviserende rol aan om de klant verder te helpen. Mocht een product wel geschikt zijn voor een verpakking upgrade, dan zorgt NIQ Supplies binnen twee weken voor een eerste concept design.” Toch roept dat de vraag op of dat wel haalbaar is gezien het vochtgehalte van deze fruitsoorten. Nick heeft daar echter een recente oplossing voor op de markt in de vorm van een biocoating. “Met deze coating aan de binnenkant van het karton kunnen we de vezels afsluiten waardoor het zuurgehalte van het fruit minder effect heeft op het karton en daarmee op de totale verpakking. Natuurlijk testen we onze designs en het karton altijd even met het fruit dat in de verpakking gaat, zodat we niet voor onaangename verrassingen komen te staan tijdens de productie. Zo kunnen we voor elk AGF product een duurzame oplossing vinden.”

Voor meer informatie:
Nick Polder
NIQ supplies
Tel: +31 (0)6 460 530 37
nick@niqsupplies.com
www.Niqsupplies.com