Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ekoplaza start pilot elektronische schaplabels

Biologische supermarktketen Ekoplaza stapt over op elektronische schaplabels bij de groenten en fruit. Deze digitalisering brengt meer efficiency, juistheid en duurzaamheid. Op dit moment is een pilot gestart bij Ekoplaza Uden.

Pilot Uden
Vanaf 30 september is de volledige AGF-afdeling van Ekoplaza Uden voorzien van elektronische schaplabels. Dit maakt onderdeel uit van een pilot die de formule uiteindelijk formule-breed gaat uitrollen. De afgelopen maanden was het projectteam van Ekoplaza bezig met de voorbereidingen, zoals techniek, ophangsystemen en operationele impact. Komende weken wordt op basis van de ervaringen bij Ekoplaza Uden een aantal verbeteringen doorgevoerd en worden de schaplabels bij nog eens 3 winkels uitgerold. Programmamanager Carel van Rijsewijk geeft aan dat deze labels in eerste instantie alleen voor de AGF-afdelingen worden gebruikt, omdat daar de meeste dynamiek is qua pricing en assortiment.

Nieuw systeem
Om deze labels te kunnen gebruiken, is er een standaard integratie met het nieuwe kassasysteem van Ekoplaza, Aspos van ValkSolutions, dat afgelopen voorjaar bij de Ekoplaza filialen werd uitgerold. Carel van Rijsewijk: “Deze innovatie moet gaan leiden tot minder operationeel werk in de winkel en daardoor meer tijd en aandacht voor de klant.”

Voordelen
Naast de vanzelfsprekende voordelen zoals milieuvriendelijk, efficiëntie, kostenbesparing én altijd accurate prijzen, werd ook voor dit systeem gekozen omdat er extra functionaliteiten aan zijn toe te voegen. Zo bestaat de mogelijkheid om extra productinformatie te tonen of door middel van een knop aan het label een signaal te sturen wanneer een schap leeg is of wanneer een klant geholpen wil worden. Dit zal in de verdere toekomst worden geïmplementeerd.

Uitrol
Na de test met Ekoplaza Uden zullen er nog 3 winkels worden uitgerold waarbij rekening is gehouden met de diversiteit zoals personele bezetting en assortiment. De laatste winkel die zal worden voorzien is de Ekoplaza winkel van ondernemer Koen Ketelaars in Nijmegen eind oktober. In december staat een evaluatie gepland om vervolgens bij een positief resultaat de schaplabels formule-breed te gaan aanbieden.

Publicatiedatum: