Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verwerking fruitoogst losgebarsten bij Schulp

"Met het 'Rondje van Schulp' vonden we een mooi alternatief voor de afzet van de kleine horecaflesjes"

Tholen - Bij Schulp Vruchtensappen in Breukelen is een drukke periode aangebroken met de verwerking van de hardfruitoogst. Door de Corona-crisis viel afgelopen maanden de afzet naar de horeca weliswaar gedeeltelijk weg, maar de producent van ambachtelijke fruit- en groentensappen zag de afzet naar de versspeciaalzaken toenemen en vindt nu met haar cadeauverpakking onder het motto 'Rondje van Schulp' en ‘Rondje van de zaak’ ook voor de horecaflesjes een alternatief afzetkanaal richting de consument, bijvoorbeeld doordat bedrijven en organisaties hun thuiswerkende collega’s willen verrassen met een gezonde attentie.

25 jaar
Vijf generaties terug, in 1861, begon Albertus Schulp met het telen van appels en peren in zijn hoogstamboomgaard langs de rivier de Vecht.  In 1995 startte Albert Schulp met het verwerken van fruit tot vruchtensap, hoofdzakelijk voor collega-telers. Inmiddels zijn de sappen van Schulp niet meer weg te denken bij de versspeciaalzaken en boerderijwinkels in Nederland en Vlaanderen.


Jan Hennipman

"Het aantal AGF-speciaalzaken vertoont al jaren een dalende lijn. Tegelijkertijd zijn er veel versondernemers die een gewaardeerde plaats innemen met hun groente-of boerderijwinkel en in het bijzonder de afgelopen maanden erg goed hebben gedraaid. Ook in België, waar we een aantal jaren geleden zijn gestart, bieden speciaalzaken onze sappen inmiddels aan", vertelt algemeen manager Jan Hennipman, die al weer veertien jaar in vaste dienst is bij Schulp, maar ook als jong ventje al hand- en spandiensten verrichtte op het bedrijf.

Want hoewel verschillende retailers in de loop der jaren interesse toonden in de sappen, hield de producent voet bij stuk. "Dat zou zeker een kans zijn om te groeien in volume, maar groei is voor ons geen doel op zich. Als familiebedrijf willen we het bedrijf vooral toekomstbestendig maken voor de volgende generatie. Al onze verkoopactiviteiten staan in het teken van de speciaalzaken. Of dat nou is met winkelbezoek, verkoopondersteuning of onze voorjaarsactie", vertelt Jan.


Aanvoer van het fruit in volle gang

Het assortiment bestaat uit tal van smaken met hardlopers als appelen- en perensap, maar ook in combinatie met vlierbessen, aardbeien, zwarte bessen, frambozen, cranberry's, rabarber. Een speciale variant is er voor de roodvlezige Red Love-appel. Daarnaast heeft Schulp een uitgebreide biologische saplijn en introduceerde het bedrijf begin dit jaar een aparte Demeter-lijn. "Het leuke van deze lijn is dat we 100% traceerbaarheid hebben op de fles. Dat is geen marketingtruc, maar de consumenten kunnen er van op aan dat het sap echt afkomstig is van het fruit van de teler die op de verpakking staat. Voor al onze sappen geldt dat we geen concessies willen doen aan de kwaliteit van ons product dat bestaat uit 100% puur sap, zonder toevoegingen", zegt Jan.


Collega's Barry en Henk bij de inspectieband.

Krachtsappen
Ook de zogeheten 'Krachtsappen' die in het teken staan van de functionele eigenschappen van groente en fruit, voorzien steeds meer in een behoefte. Onder meer tomaten, wortels, rode bieten, blauwe bessen, vlierbessen en granaatappels behoren tot deze lijn. "Er komt steeds meer aandacht voor pure sappen die bijdragen aan een gezonde leefstijl. Dat past perfect bij onze bedrijfsvoering. We werken graag met gezonde groente en fruit, bij voorkeur uit Nederland. Met onze achtergrond als fruitteler, hebben we een heel netwerk in fruittelend Nederland. Wij wassen het gezonde fruit, malen het fijn en persen het daarna zorgvuldig. Zo komt het natuurlijke sap vrij en daar voegen wij helemaal niets aan toe. Echt sap is natuurtroebel en puur natuur. En zo hoort het ook, vinden wij."


Collega's Jeroen en Rafal bij de orderpick. 

Inmiddels is het team van Schulp gegroeid tot zo'n twintig man personeel, keurig verdeeld over de buitendienst, de perserij, afvullerij en de logistiek. "In deze tijd net na de fruitoogst is het de drukste periode, maar onze persen blijven komende periode draaien tot de laatste aardbeien van de volle grond in juli worden aangevoerd. Alleen in de zomer ligt de productie enkele weken stil", vertelt Jan. Voor het verpakken werkt de sappenproducent onder meer samen met de nabijgelegen sociale werkplaats en een lokale vrouwengevangenis. "Voor ons als bedrijf geven die samenwerkingen veel energie. Wij vinden het mooi om ook die kant van de maatschappij heel enthousiast te zien werken met onze sappen!"

Voor meer informatie:
Jan Hennipman
Schulp Vruchtensappen
Zandpad 76
3621 NG Breukelen
Tel: (0346) 26 39 30
jan@schulp.nl
www.schulp.nl