Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alfons Royo, Royo Fruits (Spanje):

"Er zijn dit jaar meer clementines, maar te veel kleine maten"

Een paar dagen geleden is de clementine-oogst weer van start gegaan in de Spaanse provincie Castellón en in het zuiden van Tarragona. Dat is vroeger dan gebruikelijk. Op de eerste sinaasappelen is het nog enkele weken wachten. Het is vooralsnog rustig op de markt van de clementines, maar er zal zeker schot in de zaak komen van zodra de voorraden van overzee beginnen af te nemen.

"Dit jaar beginnen we er 7 à 10 dagen eerder mee, afhankelijk van de rassen", legt de citrusteler en -handelaar Alfons Royo, manager van Royo Fruits, uit. “Sinds een week zijn de temperaturen 's nachts gedaald tot 10 à 12 graden, waardoor de schil sneller een mooi kleurtje krijgt. Vanaf volgende week hebben we dan meteen aanzienlijkere hoeveelheden ter beschikking”.

Hoewel er dit jaar meer volumes geplukt zullen worden dan vorig seizoen, toch maakt Alfons Royo daar enkele kanttekeningen bij: “Het is vooral het ras Clemenules dat een grotere oogst zal kennen, en dat is nu net het ras met de meeste bomen. We mogen ook niet vergeten dat we vorig jaar een historisch lage oogst hebben gehad. Dit seizoen verwachten we dan wel 30% meer clementines, maar een groot deel daarvan zijn kleine maten, zodat het fruit dat geschikt is voor de markt uiteindelijk maar met 5% zal toenemen”.

Hoewel de prijzen momenteel vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar voor de eerste clementines, is er niet veel animo op de markt en is de vraag niet bijster groot, aldus de manager van Royo Fruits. "Het lijkt erop dat er nog steeds heel wat mandarijnen van het zuidelijk halfrond op de Europese markten vertoeven. Pas vanaf volgende week zullen de grote Europese afzetketens overgaan op de programma’s met Spaans citrus."

"Het valt ook nog af te wachten of de clementines en mandarijnen zullen kunnen profiteren van het vitamine C-effect zoals dat met de sinaasappelen in de lente het geval is geweest. Toen schoot de afzet van sinaasappelen zo sterk omhoog dat wat normaal over drie maanden verkocht wordt in één de deur uit vloog. En die afzet is ook tijdens de zomermaanden hoog gebleven, zodat het er eigenlijk wel mooi uitziet voor dit seizoensbegin. Hopelijk kunnen ook de clementines meedrijven op deze nieuwe trend”.

“Spaans citrus moet zijn lage CO2-voetafdruk in de verf zetten”
De concurrentie uit derde landen wordt steeds groter, zowel aan het begin van het seizoen, wanneer het Spaanse citrus botst op het laatste fruit van overzee, als tijdens het hoogseizoen, wanneer het het Afrikaanse fruit naast zich moet dulden. “Er zullen altijd consumenten zijn die de voorkeur geven aan een bepaald ras of een bepaald soort kwaliteit, ongeacht de herkomst. Maar ik denk dat de Spaanse exporteurs meer waarde zouden moeten hechten aan en beter zouden moeten informeren over onze lage CO2-voetafdruk in vergelijking met andere landen. Die is vooral oneindig veel lager dan de voetafdruk van het fruit van het zuidelijk halfrond. We moeten het voor elkaar krijgen dat de consument daar oog voor heeft”, zegt Alfons Royo.

Het bedrijf uit Tarragona zet sinds vorig seizoen dan ook in op composteerbare en biologisch afbreekbare verpakkingen. “We bieden steeds meer formaten aan met duurzame verpakkingen, zoals biologisch afbreekbare cellulose zakken en netjes. Er is nog veel werk aan de winkel op dat gebied, zowel in de teelt en packaging als in de distributie, over de hele waardeketen dus, zodat we besloten hebben hierin te investeren, want we zijn ervan overtuigd dat we hiermee, op korte en middellange termijn, zeker het verschil kunnen maken”, zegt Alfons Royo, die eraan toevoegt dat de consument, vanwege de angst om besmet te raken met corona, nu citrus in netjes verkiest en er minder los fruit in de supermarkt wordt verkocht.

Royo Fruits blijft de eigen teelt uitbreiden, ook van nieuwe rassen, en investeren in machines voor de verwerking en verpakking van citrus. “Dit jaar vindt onze eigen teelt plaats op 250 hectare, en we hopen ons areaal de komende jaren nog verder uit te breiden. Wat nieuwe rassen betreft, is onze nieuwste aanwinst de Murina-clementine. Die lijkt op een Murcott, maar dan zonder pitjes. Dit jaar hebben we ook geïnvesteerd in nieuwe machines en voor het eerst hebben we nu een pakstation speciaal voor clementines met blad en een ander voor sinaasappelen en clementines zonder blad”.

Voor meer informatie:
Alfons Royo
Royo Fruits SL
Tel: +34 977 71 91 51 (Spanje)
Mob: +34 655 162 643
royofruits@royofruits.com
www.royofruits.com

Publicatiedatum: