De tweede dag van de International Banana Convention zat boordevol educatieve sessies. De laatste sessie van de dag werd geleid door Clinton Machado, Global Head of Bananas and Pineapples bij Maersk. Machado besprak de veranderende perspectieven van logistiek na Covid-19.
Marktupdate: bananenexport bereikte recordaantallen in 2019
Eerst gaf Machado een update over de wereldwijde bananenmarkt in 2019 en 2020. “In 2019 werd geschat dat de wereldwijde export van bananen over zee, met uitzondering van bakbananen, een recordniveau van 20 mln ton bereikte, een stijging van 5% ten opzichte van 2018. De twee belangrijkste producenten van geëxporteerde bananen in de wereld blijven de Filipijnen en Ecuador”, zegt Machado.
In de Filipijnen is de export voornamelijk bestemd voor markten in Azië en het Midden-Oosten. "Markten als China en Japan zijn erg belangrijk voor de Filipijnse bananenexport", zegt Machado. In 2019 vertoonde de Chinese vraag naar Filipijnse bananen een lichte dip door nieuwe handelsroutes met Cambodja. Volgens het Cambodjaanse ministerie van Landbouw hebben ze in de eerste vijf maanden van 2020 ongeveer 121.000 ton gele bananen naar China geëxporteerd, en ze zijn van plan dit aantal in 2021 te verdubbelen. Naast de Aziatische markten is ook het Midden-Oosten een belangrijke bestemming voor de Filipijnen. In zowel China als het Midden-Oosten, waar de economieën groeien en de komende jaren een verandering in het perspectief op gezondheid en voeding wordt verwacht, zal de vraag naar biologische bananen waarschijnlijk toenemen”, voegt hij eraan toe.
India is qua volume een grote bananenteler, maar de meeste van hun bananen zijn bestemd voor de binnenlandse markt. Dankzij overheidsinvesteringen in de markten beginnen Indiase telers volgens Machado in toenemende mate bananen te exporteren: "Als deze inspanningen slagen, kunnen ze het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied binnendringen.".
Europa en de VS blijven de grootste afnemers van bananen
De grootste exportbestemmingen van Latijns-Amerikaanse telers bevinden zich in de Verenigde Staten en in Europa. Deze twee regio's vormen volgens Machado ook samen de twee grootste bananenconsumenten ter wereld. "Latijns-Amerika blijft een wereldleider in de export van bananen over zee, goed voor 73% van de totale volumes", zegt Machado. “In 2019 werd de productie in Costa Rica, de Dominicaanse Republiek en Colombia door ongunstige weersomstandigheden beïnvloed, wat ook resulteerde in een daling van de import uit de Verenigde Staten - die 3% lager was dan in 2018. De teelt in deze regio's is nu verbeterd en zal naar verwachting blijven verbeteren tot 2021."
Hoewel de VS en Europa momenteel de grootste bananenverbruikers ter wereld zijn, is er veel groeipotentieel op andere markten. “Rusland heeft momenteel de 4e grootste consumptie van bananen per hoofd van de bevolking ter wereld en dit zal naar verwachting stijgen, ondersteund door positieve economische vooruitzichten voor het land. De verwachting is dat het Russische verbruik tegen 2029 zal oplopen tot 28 mln ton. De totale wereldwijde bananenteelt, volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, zal naar verwachting toenemen tot 126 mln ton in 2029. Deze algemene stijging van de vraag wordt gedreven door de bevolkingsgroei”, aldus Machado.
Maersk: Logistieke integratie
Tijdens de pandemie zijn er veel uitdagingen geweest voor alle sectoren over de hele wereld. Voor de bananensector waren, net als bij veel andere AGF-producten, logistieke uitdagingen een belangrijk onderdeel van de strijd. "In het begin van de pandemie waren er nogal wat vertragingen, maar ons team werkte de klok rond om ervoor te zorgen dat er geen fruit achterbleef", zegt Machado.
Gedurende de corona-maanden heeft Maersk veel energie gestoken in het vinden van de beste manier om hun klanten te ondersteunen. “We hebben de afgelopen maanden veel stappen gezet om een echte integrator van wereldwijde logistiek te worden die de supply chain-oplossingen van de klant vereenvoudigt en waarde toevoegt aan hun bedrijf. Vanaf 1 oktober 2020 heeft Maersk zijn commerciële afstemming tussen zijn vestigingen geoptimaliseerd door één geïntegreerde vereenvoudigde organisatie te creëren om de oceaanactiviteiten van de klant bij Hamburg Süd en Maersk te beheren. Om meer waarde te creëren voor onze klanten in de hele toeleveringsketen, hebben we de passie van Safmarine en de sterke punten van Damco en LCL in Maersk geïntegreerd, waardoor het bedrijf een goed potentieel heeft gecreëerd om van begin tot eind een logistieke integrator te worden. Onze belangrijkste focus is om waarde te creëren en die waarde te delen met de klanten en om de meest efficiënte supply chain-oplossingen te leveren”, aldus Machado.
De International Banana Convention loopt tot en met donderdag 8 oktober. Klik hier om u te registreren om het evenement bij te wonen. Voor een overzicht van de educatieve sessies, klik hier.