Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dagelijkse treinverbinding met economische centra in Europa

Deutsche Bahn gaat Antwerpen en Rotterdam verbinden met Duits achterland

DB gaat nieuwe verbindingen aanbieden van en naar de havens van Antwerpen en Rotterdam in verbinding met het Duitse achterland. "Vanaf december zullen er dagelijks treinen vertrekken wat op jaarbasis een besparing van 70.000 vrachtwagens kan betekenen," aldus Dr. Sigrid Nikutta, Lid van de Raad van Bestuur van Deutsche Bahn AG en CEO van DB Cargo AG. Vanaf volgend jaar moet het volume op deze vervoersrelaties groeien met zo'n 100.000 containers per jaar.

"Wij bouwen voor onze klanten in Antwerpen en Rotterdam aan een systeem dat al jarenlang succesvol werkt met ons netwerk in andere havens, zoals Hamburg. We zijn er klaar voor. Alleen het nieuwe treinverkeer vanuit de westelijke havens al scheelt jaarlijks zo'n 70.000 vrachtwagens op de weg en dat ontlast het milieu," aldus Dr. Sigrid Nikutta, Lid van de Raad van Bestuur van Deutsche Bahn AG en CEO van DB Cargo AG.

DB Cargo en dochterbedrijf TFG Transfracht brengen meer goederen op het spoor: de belangrijkste terminals in de havens worden dagelijks bediend. De producten van klanten worden vanuit hier verder vervoerd. Ook sectoren met wisselende volumes, zoals de chemische sector, kunnen gebruikmaken van het aanbod.

De transportvolumes vanuit de havens worden gebundeld op Kijfhoek. Het grootste sorteerstation van Nederland ligt niet ver van Antwerpen verwijderd en is in de buurt van Rotterdam. Van daaruit kunnen de goederen 's nachts met snelle, directe treinen naar de eindbestemming worden vervoerd.

De haven van Antwerpen en Rotterdam verwerken jaarlijks 27 miljoen containers. Toch wordt tot nu toe slechts acht tot elf procent van de goederen per trein van en naar de westelijke havens vervoerd. Dat is in Hamburg wel anders: vervoer van en naar de op drie na grootste haven in Europa vindt voor 50% per trein plaats.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: