Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
French Fruit Lovers:

Introductie van de Lovita-pruim op de Europese markt

Deze week wordt de Lovita pruim, een nieuw rood ras op de markt gebracht, een paar dagen eerder dan verwacht op de Franse en Europese markt, net als de andere pruimensoorten.

Vorig jaar werd een Lovita-pruim van een proefteelt op de markt gebracht, maar het 2020-seizoen is het eerste echte afzetseizoen voor dit ras. De Franse teelt, of liever gezegd de regionale oogst, aangezien deze uitsluitend in het Zuidwesten plaatsvindt, ligt rond de 50 ton. De periode waarin de pruimen worden verhandeld, duurt nog tot ongeveer eind oktober.

Ook dit jaar is de kwaliteit goed. Het was een gunstig seizoen voor de pruim, die de smaakkwaliteiten heeft ontwikkeld en in zich draagt die door consumenten bijzonder worden gewaardeerd: een hoog suikerniveau (gemiddeld 17° brix), een goede smaak, een knapperige textuur en een atypisch uiterlijk: rood met groene vlekjes en hartvormig.

De officiële Lovita-leveranciers die aan supermarkten en groothandelsmarkten leveren zijn Boyer SAS, Apifood, Cancel Fruits Distribution en le Vieux Pointet (biologische teelt).

De afzetperiode van 2019 laat mooie resultaten zien
De eerste resultaten van de afzetperiode van 2019 laten zien dat consumenten erg geïnteresseerd zijn in een pruim van topkwaliteit als de Lovita®. De prioriteit ligt nu echt bij kwaliteitsproducten met een hoge smaaktevredenheid, aldus de verschillende Lovita-leveranciers.

Eric Tastayre, salesmanager bij Apifood zegt hierover het volgende: “het bewustzijn er is! Consumenten maken zich meer dan ooit druk om hun gezondheid, vinden daarom de kwaliteit van hun eten het allerbelangrijkst en zijn steeds meer bezig met de smaak, versheid en de plek waar de pruimen geteeld worden.”

Vandaar ook dat het kiezen van het juiste oogstmoment een belangrijke, bepalende factor is voor het verhogen van de waardering van de pruim en om consumenten ervan te kunnen laten genieten tot het einde van het seizoen. Met de hulp van een technisch team dat belast is met het bewaken van de ‘rijpheid’ van de Lovita, analyseren de telers de pruimen op basis van diverse criteria. Denk dan aan het suikergehalte, de stevigheid en de zuurgraad. Op basis van deze criteria kunnen betere beslissingen genomen worden ten aanzien van het beste oogstmoment.

Lovita on tour
Tegelijkertijd bleek de campagne ‘Lovita on tour’ een groot succes te zijn bij zowel consumenten als de vele gastronomische professionals. Door met de pruim deel te nemen aan tal van evenementen, interviews te geven en culinaire ervaringen te delen over de pruim, lijkt de Lovita terrein te winnen bij restaurants en banketbakkers.

De evenementen zijn te volgen op de verschillende sociale netwerkpagina's (Facebook). Het gaat dan om evenementen, georganiseerd door het tijdschrift Gourmandise, Waterugby in Toulouse, Montpellier, evenementen over het vieren van de kwaliteit, etc..

Voor meer informatie:
Monika Kujundzic
Responsable Marketing & Communication
French Fruit Lovers
2788 route de la Mégère
82200 Moissac - France
Vaste telefoon: +33 (0)5 63 04 01 06
Mobiele telefoon: +33 (0) 6 62 02 77 15
monika@agence-kujundzic.com   
www.lovita-plum.com