Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: samenwerking tussen Intermarché en Belive.ai

Vietnam: Vingroup start nieuw platform voor leveranciers
Vingroup heeft onder de naam Vinshop een nieuw platform opgezet, waarmee traditionele winkeleigenaren in contact kunnen worden gebracht met leveranciers. Voorheen had Vingroup onder de naam Vincommerce een netwerk aan eigen supermarkten en buurtwinkels. Dit netwerk is aan het eind van 2019 echter overgedragen aan Masan. Ook heeft Vingroup de webwinkel Adayroi offline gehaald. Via VinSshop kunnen winkelhouders tegen groothandelsprijzen direct goederen afnemen van leveranciers. Er kan worden betaald met de online betaalmethode VinID Pay, die door Vingroup is ontwikkeld.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Spanje: DIA focust zich op franchising
In een interview met het Spaanse branchemagazine infoRETAIL heeft DIA-directielid Iván Martín Martín aangegeven dat de groei van de Spaanse retailgroep voornamelijk neer zal komen op franchiseovereenkomsten. In de afgelopen maanden is de focus op franchising minder sterk geweest. In plaats daarvan richtte het bedrijf zich met name op reorganisaties voor verdere groei in de toekomst. Onder de naam DIA Franchise 2020 is echter een nieuw managementmodel opgezet, waarmee in de komende drie jaar 500 franchisevestigingen aan het netwerk moeten worden toegevoegd. Door middel van dit plan zullen franchisenemers in staat zijn om hun winstmarges te verdubbelen tot 3%. Verder is het nieuwe model volgens Martín zeer klantgericht. Met het einde van 2020 moeten 100 nieuwe winkels zijn geopend. De nieuwe winkels krijgen mogelijk een vernieuwd design. Er zijn verschillende pilotprojecten in gang gezet waarin een aantal nieuwe huisstijlen worden getest.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Singapore: GIC en TPG investeren $1 mld in Reliance Retail
Het in Singapore gevestigde staatsinvesteringsfonds GIC is van plan om US$ 752 mln (€ 641,1 mln) te investeren in het Indiase Reliance Retail. Daarnaast gaat het particuliere investeringsbedrijf TPG US$ 250 mln (€ 213,1 mln) in dezelfde onderneming steken. GIC en TGP zijn de nieuwste leden van een grotere groep aan investeerders dat sinds vier weken met Reliance Retail werkt. Reliance Retail is net als het zusterbedrijf Jio Platforms een dochteronderneming van Reliance Industries, dat een van de meest waardevolle bedrijven van India is.
Bron: techcrunch.com 

Portugal: Sonae MC past zich aan op "het nieuwe normaal"
Volgens CEO Luís Moutinho past de Portugese retailer zich geleidelijk aan met betrekking tot het zogeheten nieuwe normaal. In een rapport maakte de directeur de resultaten van het afgelopen half jaar bekend. Volgens Moutinho was dit wegens de pandemie een uitzonderlijke periode voor alle onderdelen van Sonae MC, waarin sprake was van enorme uitdagingen voor zowel op de korte als de lange termijn.
Bron: esmmagazine.com 

Russian online retailer overweegt beursgang in de VS
Twee Russische online platforms overwegen een beursgang in de VS. De betreffende bedrijven zijn de online retailer Ozon en de videostreamingdienst ivi. Dit melden twee anonieme bankiers via Reuters. Beide bedrijven willen mogelijk met een beursgang meer kapitaal verkrijgen voor verdere ontwikkeling. De plannen van Ozon en ivi zijn echter nog niet officieel bekend gemaakt. ivi weigerde commentaar, terwijl Ozon vooralsnog geen antwoord op vragen van Reuters heeft gegeven.
Bron: uk.reuters.com 

VS: Fareway Stores gebruikt online platform van RangeMe
De in Iowa gevestigde supermarktketen Fareway Stores gaat samenwerken met het online platform RangeMe. Via RangeMe kunnen makkelijker relaties met leveranciers worden aangeknoopt, leveringsketens efficiënter worden opgesteld en nieuwe producten voor het eigen assortiment worden ontdekt. Dankzij het platform krijgt FareWay toegang tot meer dan 200.000 leveranciers.
Bron: supermarketnews.com 

Frankrijk: samenwerking tussen Intermarché en Belive.ai
Het Franse Intermarché is een partnerschap aangegaan met de IT-startup Belive.ai. Samen wordt gewerkt aan het gebruik van kunstmatige intelligentie en computervisie om de bedrijfsvoering in supermarkten te verbeteren en kosten te verminderen. Belive.ai is een relatief jong bedrijf dat in januari zijn debuut maakte tijdens de National Retail Federation-beurs in New York.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Walmart in contact met 175 kleine bedrijven na online evenement
Op 1 oktober heeft Walmart voor het eerst een online versie van zijn jaarlijkse Open Call-evenement georganiseerd. Open Call is een manier van het bedrijf om in contact te komen met nieuwe leveranciers. Meer dan 800 kleine ondernemingen hebben tijdens de Open Call online presentaties van 30 minuten gehouden om zo hun producten te introduceren. Van dit aantal zijn iets meer dan 175 bedrijven geselecteerd voor verdere gesprekken met inkopers van Walmart en Sam's Club. Het einddoel voor deze bedrijven is dat hun producten in de schappen van de retailgigant belanden. Nog eens 450 bedrijven worden door Walmart in overweging genomen.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Uber Freight krijgt voor US$ 500 mln aan financiering
Uber Freight, de logistieke tak van Uber Technologies, Inc., gaat een kapitaalinjectie krijgen van US$ 500 mln (€ 426,3 mln). Het geld is afkomstig van een financieringsronde, die wordt geleid door de in New York gevestigde Greenbriar Equity Group. Greenbriar geldt als een van de grootste investeerders op het gebied van logistiek. Door de investering wordt de waarde van Uber Freight bepaald op US$ 3,3 mld (€ 2,8 mld). Uber zal zelf een meerderheidsbelang in Uber Freight behouden. De investering wordt gebruikt om het logistieke platform van Uber Freight in schaal te vergroten. Ook wordt met het geld de ontwikkeling van nieuwe diensten voor exporteurs versneld.
Bron: businesswire.com 

VS: KeHE sluit overeenkomst met National Co+op Grocers
KeHE Distributors heeft een overeenkomst voor nationale distributie ondertekend met National Co+op Grocers (NCG). NCG vertegenwoordigt 147 aangesloten co-op-winkels. Volgens KeHE is NCG door de nieuwe overeenkomst in staat om de capaciteiten van de leveringsketens te versterken en geeft het de aangesloten supermarkten een alternatief kanaal voor natuurlijke en biologische versproducten.
Bron: progressivegrocer.com 

11% van alle Amerikaanse consumenten sluit aan bij Walmart+
11% van alle Amerikaanse consumenten hebben zich binnen twee weken na de officiële introductie van Walmart+ bij de online dienst ingeschreven. Dit blijkt uit een rapport van het marktonderzoeksbureau Piplsay. Piplsay heeft een nationale enquête gehouden onder meer dan 20.000 consumenten. Meer dan de helft (53%) van de ondervraagde consumenten gaf aan van de nieuwe online dienst te hebben gehoord. 27% gaf aan zich binnenkort hiervoor aan te melden. Ongeveer 47% gaf aan nog nooit van Walmart+ te hebben gehoord. Walmart+ kan mogelijk een geduchte concurrent worden voor Amazon Prime. 45% van de consumenten met een abonnement op Walmart+ heeft ook een lidmaatschap bij Amazon Prime. 19% gaf aan van Prime overgestapt te zijn naar Walmart+. Ongeveer 38% denkt dat Walmart+ een bedreiging voor Prime vormt.
Bron: retaildive.com 

Publicatiedatum: