Door de sluiting van de horeca in Europa zijn het moeilijke maanden geweest voor de markt van exotisch citrus, maar na de opening van de restaurants en de heropleving van de foodservice is er weer meer vraag naar citrusspecialiteiten.
Pedro Juárez, commercieel directeur van Nalans Citrus
"Het seizoen van de fingerlimes begon half juli in Spanje", zegt Pedro Juárez, commercieel directeur van het Spaanse bedrijf Nalans Citrus, dat gespecialiseerd is in dit citrussegment. “Na een moeilijke start vanwege de coronacrisis zijn we er geleidelijk aan bovenop gekomen en nu leveren we weer wekelijks aan onze klanten. De vraag in het Verenigd Koninkrijk en Nederland is opnieuw op niveau, maar ook de Franse markt zien we gaandeweg aantrekken”, zegt hij.
Het segment gastronomische producten, met onder andere fingerlimes of ook wel citruskaviaar genoemd, werd niet alleen getroffen door de sluiting van de restaurants. Tijdens de lockdown hadden de supermarkten ook weinig oog voor specialiteiten, maar des te meer voor basisproducten, zoals het gewone citrus”, legt Pedro uit.
Fingerlimes van Nalans Citrus
"Maar in september zagen we de vraag aantrekken. Het is onze intentie de gastronomie iets nieuws aan te bieden en zo hebben we momenteel citrus als yuzu, sudachi of Boeddha's hand in het assortiment. Eén van onze pijlers is innovatie, dus zullen we doorgaan met het aanbieden van unieke specialiteiten. Wat misschien nog belangrijker is: we zullen steeds meer op digitale wijze de consument laten zien hoe hij of zij van deze specialiteiten kan genieten", zo voegt Pedro eraan toe.
Nalans Citrus brengt voornamelijk Spaanse producten op de markt, zowel in binnen- als buitenland. “Ons duurzaamheidsbeleid heeft ertoe geleid dat we met bijna uitsluitend specialiteiten van Spaanse bodem zijn gaan werken om de koolstofvoetafdruk te verkleinen. Onze producten zijn zero residu en biologisch en onze verpakkingen zijn 100% recyclebaar en plasticvrij. Supermarkten eisen vandaag de dag niet alleen uitstekende kwaliteit, maar kijken ook naar andere meerwaarde zoals duurzaamheidsaspecten”, zegt Pedro. Vanuit de teeltgebieden in de regio Murcia en de Valenciaanse Gemeenschap zal het bedrijf dit seizoen tot en met december citruskaviaar leveren.
Sudachi en Boeddha's hand
"De teelt is te snel in omvang toegenomen"
Exotisch citrus is de afgelopen jaren erg populair geworden en heeft bij de chef-koks een plaatsje veroverd als creatief ingrediënt. Fingerlimes zijn de meest gevraagde producten in deze niche. De hausse en hoge winstgevendheid hebben echter geleid tot een snelle uitbreiding van de teelt, waardoor het evenwicht op de markt zoek is.
"De teelt van citruskaviaar is in korte tijd enorm gegroeid in landen over de hele wereld, zoals Australië, Guatemala of de Verenigde Staten en nu staan we voor een probleem, want het aanbod is groter dan de vraag", benadrukt de directeur. “De vraag blijft nog altijd groeien, maar niet meer zo snel. We zijn op het punt gekomen dat de markt gaat stabiliseren, zoals reeds eerder is gebeurd met andere specialiteiten. Maar ik twijfel er niet aan dat citruskaviaar nog veel gerechten kan verrijken in de gastronomie”.
Voor meer informatie:
Pedro Juárez
Nalans Citrus
Mob: +34 609 31 51 70 (Spanje)
[email protected]
[email protected]
www.nalanscitrus.com