VK: Morrisons opent 1.000 vacatures voor Amazon-bestellingen
Morrisons gaat meer dan 1.000 banen creëren om bestellingen via Amazon te kunnen verwerken. De nieuwe werknemers gaan aan de slag bij meer dan 50 vestigingen verspreid over de grotere steden en een groot aantal kleinere gemeenschappen in het Verenigd Koninkrijk. Hun taken komen neer op het samenstellen van via Amazon geplaatste bestellingen, om deze vervolgens aan huis te laten bezorgen.
Source: reuters.com
Meer werkgelegenheid bij Griekse ketens door pandemie
Door de pandemie is bij de Griekse supermarktsector meer werkgelegenheid ontstaan. In de eerste helft van 2020 nam de werkgelegenheid in deze sector toe met 3,2%. Dit kwam voornamelijk door de extra medewerkers die wegens de uitbraak van het coronavirus moesten worden ingezet bij supermarkten. Binnen de gehele retailsector is de werkgelegenheid in diezelfde periode met 0,4% gedaald, zo blijkt uit statistieken van het Griekse marktonderzoeksinstituut IELKA.
Bron: esmmagazine.com
Noorwegen: Coop keert mogelijk recordbedrag aan dividend uit
Coop Norway heeft aangekondigd dat over 2020 mogelijk een recordbedrag aan dividend wordt uitgekeerd aan zijn 1,8 mln aandeelhouders. Het bedrijf heeft in het fiscaal jaar tot nu toe bijna NOK 1 mld (€ 90 mln) aan winst geboekt. Jaar op jaar gezien is dat een toename van 15%. Er wordt daarom ervan uitgegaan dat ook de winstuitkering dit jaar een stuk groter zal zijn.
Bron: esmmagazine.com
Italië: Carrefour en Gruppo VéGé vormen aankoopalliantie
Carrefour Italia en Gruppo VéGé hebben een overeenkomst ondertekend voor een gezamenlijke aankoopalliantie binnen de Italiaanse retailsector. Het verbond heeft de naam AICUBE 4.0 en zal met een gecombineerd marktaandeel van 12,7% een van de grootste aankoopallianties van Italië worden. AICUBE 4.0 vertegenwoordigt ongeveer 5.256 supermarkten, die samen een gecombineerde omzet hebben van meer dan € 15,7 mld. Gruppo VéGé en Carrefour Italia zullen via de nieuwe alliantie drie jaar samenwerken, zonder dat er een mogelijkheid is om uit het verbond te stappen. Wel is het mogelijk voor andere partijen binnen de retailsector om zich bij AICUBE 4.0 aan te sluiten.
Bron: esmmagazine.com
China: Alibaba Freshippo opent eerste groothandelszaak
De Chinese retailer Freshippo gaat de concurrentie aan met Costco en Sam's Club van Walmart door een eigen groothandelszaak te openen. De groothandelswinkel heeft de naam X Store, werkt uitsluitend met lidmaatschappen en bevindt zich in Sjanghai. Producten die in de X Store worden gekocht, worden binnen een halve dag op locatie bezorgd, mits de klant binnen een straal van 20 km van de groothandelswinkel woont.
Bron: retailanalysis.igd.com
Rusland: X5 wil CEO twee jaar langer aanhouden
De raad van toezicht van de Russische X5 Retail Group heeft voorgesteld het contract met de huidige CEO Igor Shekhterman twee jaar lang te verlengen. Aanvankelijk zou het contract in mei 2021 aflopen. Als het voorstel wordt aangenomen, zal Shekhterman als CEO het bedrijf blijven leiden tot de jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders in 2023.
Bron: esmmagazine.com
Retailomzet in Hong Kong in augustus met 13,1% gedaald
De retailomzet van Hong Kong is in augustus jaar op jaar met 13,1% gedaald. De lage omzet komt door de beperkingen in verband met COVID-19, waardoor zowel het toerisme als de activiteiten van consumenten fors zijn afgenomen. De omzet daalde tot HK$ 25,6 mld (€ 2,84 mld). De omzetdaling vindt voor de achttiende maand op rij plaats, hoewel de omzet minder hard achteruit is gegaan in vergelijking met de afname van 23,1% in juli. Qua volume daalde de retailomzet met 13,4%, in vergelijking met de afname van 23,8% in juli.
Bron: reuters.com
VK: B&M heeft 25,3% meer omzet in eerste halfjaar
De Britse discounter B&M European Value Retail heeft over het eerste halfjaar melding gemaakt van een omzet groei van 25,3%. Binnen de Britse thuismarkt steeg de omzet met 29,5% en met 23% op like-for-like-basis. Volgens B&M hield de positieve trend ook in het tweede kwartaal aan. De vergelijkende winkelomzet steeg in het tweede kwartaal met 19,1%. Dit kwam met name door de lage prijzen, het gevarieerde assortiment en de toegankelijke locaties van de vestigingen van de keten. Dankzij de toename van de gemiddelde uitgaven per winkelbezoek is ook de winst van B&M gestegen.
Bron: esmmagazine.com
VK: Co-op breidt samenwerking met Diebold Nixdorf uit
De Britse Co-op Group heeft zijn samenwerking met Diebold Nixdorf uitgebreid. Dankzij deze samenwerking kan Co-op zijn zelfscankassa's en betaalsystemen beter controleren. Ook wordt dankzij de technologie van Diebold Nixdorf de winkelervaring verbeterd, door kassarijen te versnellen en het bedrijf efficiënter te maken.
Bron: retailtimes.co.uk
VS: FMI-onderzoek laat kracht van supermarktsector zien
De Amerikaanse brancheorganisatie FMI- Food Industry Association heeft onder de naam 2020 Power of Foodservice at Retail een nieuw onderzoeksrapport gepubliceerd. Het rapport wijst uit dat ondanks de negatieve invloed van COVID-19 supermarktketens qua restauratie nog steeds goed kunnen concurreren met de horeca. "Retailers hebben bij de bedrijfsvoering goed gelet op knelpunten op zowel lokaal als overheidsniveau. Ze hebben zich aangepast door de werkkrachten anders in te delen. Medewerkers in restaurantafdelingen kregen nieuwe functies op het gebied van reiniging en het aanvullen van lege schappen in een periode waarin de vraag naar dagelijkse benodigdheden enorm was", aldus Rick Stein van FMI.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart haalt inspiratie uit luchthavens
Walmart haalt voor de opzet van nieuwe vestigingen inspiratie uit luchthavens. De retailgigant wil winkels renoveren met een verbeterde lay-out, duidelijkere bewegwijzering en een snellere winkelervaring. De nieuwe huisstijl is op dit moment te zien in een enkele winkel. Met het begin van volgend jaar wordt de nieuwe winkelinrichting ingezet bij 200 winkels. Er zijn plannen om rond begin 2022 bij nog eens 800 winkels de nieuwe stijl te hebben geïmplementeerd. Walmart begon een jaar geleden met het ontwikkelen van de nieuwe winkellayout. Door de pandemie is de ontwikkeling van de layout in een versneld tempo uitgevoerd, omdat vanuit de consument meer vraag ontstond naar een veiligere en contactloze winkelervaring.
Bron: apnews.com
VS: Del Monte opent site voor thuisbezorging van fruit
Del Monte Fresh Produce heeft een eigen site voor e-commerce opgezet. Via deze site kunnen consumenten in Dallas op de dag van bestelling groente en fruit van Del Monte aan huis laten bezorgen. De site is te vinden op www.myfreshdelmonte.com. Hier kan worden gekozen uit een assortiment van meer dan 200 producten van zowel Fresh Del Monte als Mann Packing Co.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Schnuck Markets zet winkelrobots in
Na een succesvolle pilotfase gaat Schnuck Markets Following robots inzetten bij 46 vestigingen verspreid over Missouri, Illinois en Indiana. De robots worden geleverd door Simbe Robotics. De taak van de robots is inventarismanagement door de schappen in de winkels te scannen. In totaal heeft Schnuck Markets 112 vestigingen, waarbij de thuisbasis zich in St. Louis bevindt.
Bron: supermarketnews.com