Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Websuper Picnic rolt ophalen pakketjes van DHL verder uit

Online supermarkt Picnic gaat het ophalen van pakketjes van DHL versneld uitrollen over al zijn bezorggebieden. Sinds deze zomer kunnen klanten in enkele plaatsen retourzendingen van bijvoorbeeld webwinkels meegeven als de boodschappen aan huis worden bezorgd. De samenwerking is zo succesvol dat de service in meer en meer plaatsen wordt geleverd.  

“Klanten blijken het erg fijn te vinden als ze zo veel mogelijk huishoudelijk verkeer in één keer kunnen regelen”, zegt medeoprichter van Picnic Michiel Muller. “We hebben tijdens onze samenwerking veel positieve reacties gehad, omdat we klanten ongemak en omslachtigheid uit handen nemen. Zij hoeven niet meer naar een drukke supermarkt of een servicepunt om een retourpakket in te leveren. In plaats daarvan geven ze het gewoon mee aan onze bezorgers op hun vaste route door de wijk. Die service maken we graag overal beschikbaar.”

Uitrol
Picnic en DHL zijn in juni met de samenwerking gestart in Utrecht, Gouda en Zoetermeer. Inmiddels kunnen ook Picnic-klanten in Amsterdam, Zaandam, Diemen, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Capelle aan den IJssel, Nieuwerkerk aan den IJssel en Waddinxveen van de service gebruikmaken. Daar komen begin oktober nog een aantal gebieden bij. Het gaat om Apeldoorn, Amersfoort, Soest, Leusden, Eindhoven, Enschede, Nijmegen en Leiden. Picnic rolt de service versneld uit naar alle bezorggebieden.

“Het is eigenlijk heel logisch dat we onze brengservice met een ophaaldienst combineren. Dat deed de melkboer vroeger al en nu is die behoefte min of meer opnieuw ontstaan”, legt Muller uit. “Onze klanten hebben vaak gezinnen en zijn dan al druk genoeg. Ze gaan liever niet onnodig de deur uit op zoek naar een afleverpunt. Onze bezorgers nemen daarentegen vrij gemakkelijk een paar pakketten mee. Daar is duidelijk behoefte aan, zo blijkt uit terugkoppeling van klanten de afgelopen maanden. Verder verloopt de samenwerking met DHL prima, dus die zetten we graag door.”

Ook zelf versturen
Voor retourzendingen ontvangen Picnic-klanten een retourlabel van de betreffende webwinkel. Ook consumenten die zelf een pakketje versturen, kunnen deze meegeven aan de bezorger van Picnic door ze op afstand in het kratje van de bezorger te leggen. Daarna zorgt DHL ervoor dat de pakketjes bij de geadresseerden terechtkomen.

De samenwerking is niet alleen voor huishoudens in de bezorggebieden van Picnic een uitkomst, ook gemeenten zijn er blij mee. Het gezamenlijk rondbrengen van pakketten draagt namelijk bij aan slimme, duurzame stadsdistributie. Muller: “Zowel Picnic als DHL richt de bezorgroutes hiermee nog slimmer in, met minder CO2-uitstoot tot gevolg. Zo verduurzamen we samen de stadsdistributie.” In een later stadium wil Picnic ook het bezorgen van pakketjes aanbieden. “Stel dat je schoenen bij een webshop hebt gekocht, dan krijg je die meteen mee met je boodschappen”, aldus Muller.

Het is overigens niet de enige aanvullende logistieke dienst die de online supermarkt aanbiedt. Picnic neemt sinds enige tijd in heel Nederland de lege batterijen van klanten mee en brengt bijvoorbeeld ook Nespresso-capsules aan huis.

Bron: Picnic

Publicatiedatum: