Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans Korsten:

“Er moet niet de indruk gewekt worden dat overig citrus uit Egypte niet ‘schoon’ is”

Tholen – Na het lezen van de aankondiging dat Jaguar ‘clean citrus’ uit Egypte wil opschalen begon het toch enigszins te jeuken bij Hans Korsten. Alhoewel Korsten niet denkt dat er kwaad in de zin is bij Jaguar, wil hij graag ophelderen hoe het met de rest van de citrus in Egypte zit.

Na het lezen besloot hij een brief in te sturen om een potentiële misvatting weg te nemen: “Na het meerdere keren lezen van het artikel omtrent “Clean Citrus van Jaguar” op AGF en FreshPlaza kreeg ik, als expert en supporter van de Egyptische Fresh Produce Export, gemengde gevoelens, die mij vanaf de eerste keer lezen bekropen en eigenlijk bij herhaling werden gehandhaafd,” schrijft Korsten.


Hans Korsten samen met zijn zoon

“Aan de ene kant verdient het waardering dat partijen zoals Jaguar, net als vele anderen, zich inspannen om ten aanzien van gebruik van chemicaliën het beste jongetje van de klas te willen zijn. Aan de andere kant moet niet de indruk gewekt worden dat met de lancering van zogenaamd “Clean Citrus” het overige citrus uit Egypte dan dus “niet schoon” zou zijn en dat is wat mij betreft wel het signaal dat Jaguar afgeeft, zonder dat dit misschien de bedoeling van Jaguar zelf is geweest. Het is per slot van rekening Jaguar zelf dat al decennia lang product uit Egypte verhandeld heeft en dat niet gedaan zou hebben indien het product het predicaat ‘schoon’ – oftewel voldoen aan de wettelijke eisen van voedselveiligheid - niet verdiend zou hebben.”

Volgens Korsten valt vrijwel alle export producten het label ‘Clean’ aan te meten: “Ieder citrus export product dat aan de Europese wetgeving ten aanzien van voedselveiligheid voldoet mag ‘clean’ genoemd worden en dat is voor verreweg het grootste gedeelte van de Egyptische export het geval. Producten voldoen in vele gevallen zelfs aan de uitzonderlijke hoge eisen van sommige specifieke (vaak Duitse) retailers.”

“Dat Jaguar een stap verder gaat en met een soort van “half biologisch” product op de markt komt valt toe te juichen, maar in het onderscheid tussen conventioneel en biologisch voldoet Egypte ten aanzien van voedselveiligheid uitstekend aan de eisen van conventionele export. ‘Clean Citrus’ dus en ook nog eens een keer gezond. Als we dan toch de term ‘clean’ of ‘Chemfree’ strikt willen hanteren moet gedacht worden aan vrij -en dus niet halfvrij- van chemicaliën. Maar dan hebben we het over ‘biologisch’ en aan die norm voldoet ook het Jaguar product niet,” sluit Korsten af.

Voor meer informatie:
Hans Korsten
Partner in Sourcing
Tel: +20 10111 996 94
Tel: +31 6 124 156 00
Email: hkorsten@partnerinsourcing.com  
www.partnerinsourcing.com