Tot nu toe zijn er dit seizoen meer dan 2.700 ton Metis-pruimen afgezet. Dat is meer dan vorig jaar ondanks het feit dat er in 2020 minder voorhanden is.
“De categorieën Oxy Solar, Safari Star en Dark Moon doen het goed op alle markten. Er is veel vraag naar steenfruit. Het merk Metis wordt ook beetje bij beetje beter bekend in de Europese retail en bij de consument”, zegt Camille Herouard, manager van het merk.
In dit laatste deel van het seizoen wordt de September Yummy geoogst, een pruim van de Sunset Sky-familie, met een rode schil en felgeel vruchtvlees, die volgens Camille Herrouard wordt gekenmerkt door een smaakprofiel van contrasten, ozet en pittig tegelijk. "De categorie Sunset Sky groeit dit jaar met de integratie van enkele nieuwe rassen. Het Metis-project is heel dynamisch en is voortdurend bezig met het selecteren van rassen die de beste smaakervaring leveren en die waarde toevoegen aan het merk. Het biedt de consument telkens nieuwe opties aan. Maar we boeken ook vooruitgang op technisch vlak, wat van cruciaal belang is voor de telers”, zegt de vertegenwoordigster van Metis.
Een van de doelstellingen van het afgelopen seizoen was de ontwikkeling van de Spaanse markt. Dat is aardig gelukt want de afzet is er verviervoudigd. Spanje is nu de zesde grootste consument van Metis-pruimen, na Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en China.
Ook in China is er duidelijk succes geboekt met een verdubbeling van de afzet. “De Aziatische reus is op zoek naar premiumproducten met een uitgesproken smaak. De meest exotische categorieën, zoals onze Safari Star-lijn, doen het er uitstekend. Voor ons is China één van de veelbelovende markten voor de komende jaren. Het vormt echt een uitdaging waarin we extra zullen investeren om van ons product een van de favorieten te maken in de retail”, aldus Camille Herouard.
In de huidige coronatijden heeft Metis zijn rassen aan het grote publiek bekend gemaakt via verschillende marketingacties op social media. De consument heeft er kennis kunnen maken met de verschillende aspecten van het merk, zoals de diverse manieren van consumptie van de pruimen en de mix aan categorieën van Metis. Verlotingen, recepten, promoties en bijdragen van meerdere influencers zijn enkele van de acties die op Europees niveau zijn ontwikkeld om het merk te versterken. Deze werden daarenboven ondersteund door specifieke reclameacties in de fysieke verkooppunten.
"Het seizoen zal naar verwachting begin november eindigen met een totale afzet van ongeveer 4.000 ton. Zowel de retail als de consument hebben heel goed gereageerd op ons aanbod dit jaar", besluit Herouard.
Voor meer informatie:
Camille Herouard
Plumtastic Europe
84130 Le Pontet (Frankrijk)
[email protected]
www.metis-fruits.com