Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese e-commerce wordt overheerst door buitenlandse marktplaatsen

Italië: discountketens en online kanalen hebben meeste omzetgroei
Discountketens en online kanalen hebben in de afgelopen zomer voor de meeste omzetgroei binnen de Italiaanse retailsector gezorgd. Het succes van de discounters en online retailers gaat ten koste van de prestaties van hypermarkten. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoeksrapport van Coop Italia. In de periode van juni tot augustus 2020 had het discountsegment een jaar op jaar een omzetgroei van 63%. E-commerce steeg qua omzet met 48%. Bij conventionele retailkanalen was de omzetgroei 28%, terwijl bij superstores dit neerkwam op 21%. De omzet nam bij hypermarkten af met 62%. Bij zelfstandige retailers werd 24% minder omzet behaald.
Bron: esmmagazine.com 

Europese e-commerce wordt overheerst door buitenlandse marktplaatsen
Een kwart van de totale sector voor e-commerce in Europa is in handen van Amazon. Het is dan ook niet verrassend dat online marktplaatsen dominant zijn in deze sector. Rond 2025 zullen online marktplaatsen een aandeel hebben van alle online omzet in Europa. Amazon genereert in Europa een omzet van € 32 mld. In vergelijking met 2018 is dat een toename van 18,5%. De tweede grootste speler in de Europese sector is het eveneens Amerikaanse Ebay met een omzet van € 17 mld. De derde grootste e-commercegigant in Europa is het platform van het Chinese Alibaba.
Bron: retaildetail.eu 

Polen: Żabka opent 6.500ste winkel
De Poolse buurtwinkelketen Żabka heeft sinds het begin van 2020 500 winkels geopend. Op dit moment heeft de keten een netwerk van 6.500 filialen. De 6.500ste vestiging werd geopend in de stad Szczecin. Volgens directeur Tomasz Suchański wordt met het einde van dit jaar een volgende mijlpaal bereikt wat betreft het winkelaantal. "De pandemie heeft ons niet tegengehouden in onze ontwikkelingen. Sinds januari hebben we 500 winkels geopend. Voor het einde van 2020 gaan we nog eens 500 locaties verspreid over heel Polen openen", aldus Suchański.
Bron: esmmagazine.com 

Italië: Esselunga heeft marginale omzetstijging in eerste halfjaar
De Italiaanse supermarktgroep Esselunga heeft melding gemaakt van een toename in omzet van 0,9% in het eerste halfjaar. De omzet kwam daarmee in de afgelopen periode neer op € 4,06 mld. Volgens Esselunga werden de resultaten beïnvloed door de lockdownmaatregelen van maar ten april. Ook moesten winkels van de Esselunga-ketens Atlantic Bars en Esserbella tijdelijk worden gesloten. Als deze winkels buiten beschouwing zouden worden gelaten, zou volgens Esselunga de omzet zijn gestegen met 1,9%.
Bron: esmmagazine.com 

Nieuw-Zeeland: Countdown's plannen voor CO2-uitstoot ondersteund door VN
Countdown is de eerste supermarktketen van Nieuw-Zeeland, waarvan de plannen voor het verminderen van CO2-uitstoot officieel worden aangeprezen door een instantie van de VN. Het Science Based Targets initiative (SBTi) is een wetenschappelijk orgaan, dat ondersteund wordt door de VN maar verder zelfstandig actief is. Countdown wil in 2030 zijn CO2-uitstoot met 63% hebben verminderd ten opzichte van 2015. De uitstoot van leveringsketens die via Countdown lopen moet met 2030 ten opzichte van 2015 zijn verminderd met 19%. 
Bron: countdown.co.nz 

Picnic breidt met Edeka internationaal uit
Picnic gaat binnenkort zijn eigen huismerk introduceren. Volgens oprichter Joris Beckers laat het nieuwe huismerk niet alleen de volwassenwording van Picnic zien, maar helpt dit ook met de plannen voor uitbreiding in het buitenland. De huismerkproducten krijgen labels in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. De online supermarkt heeft dan ook plannen voor de Franse en Britse markt. Tot nu toe is het bedrijf met succes van start gegaan in 100 Nederlandse en 30 Duitse steden. "Ik denk dat Picnic met 5 jaar tijd een grote internationale speler zal zijn", aldus Beckers in een interview met het Financieel Dagblad. "We zien niet waarom dit anders zou moeten werken in Engeland, Frankrijk, Spanje of Polen."
Bron: retaildetail.eu 

VK: Aldi wil £ 1,3 mld investeren
Aldi heeft plannen om £ 1,3 mld (€ 1,42 mld) te investeren in de Britse sector. In het afgelopen fiscaal jaar had Aldi een toename in omzet van jaar op jaar 8,3% tot £ 12,3 mld (€ 13,47 mld). Uit statistieken van Kantar blijkt dat in datzelfde jaar 1 miljoen Britse consumenten op Aldi overstapten. Volgens Giles Hurley, de directeur van de Britse tak van Aldi blijven voordeel voor de klant het belangrijkste speerpunt van de bedrijfsvoering van de keten, vooral nu veel Britse inwoners minder besteedbaar inkomen hebben. Verder is Hurley vol lof over de werknemers, leveranciers en klanten met betrekking tot de moeilijke omstandigheden omtrent het coronavirus.
Bron: aldipresscentre.co.uk 

SPAR start wedstrijd voor ondernemers in Kroatië
SPAR is in Kroatië begonnen met een wedstrijd onder de naam Start Up Croatia. De wedstrijd is gekoppeld aan een TV-programma, dat in de herfst wordt uitgezonden op de Kroatische zender Nova TV. Door middel van deze wedstrijd wil SPAR ondernemers en innovatieve startups stimuleren om hun producten in de schappen van Kroatische SPAR-winkels te krijgen.
Bron: spar-international.com 

VK: Southern-Co-op test thuisbezorgservice
Southern Co-op, dat in het zuiden van Engeland meer dan 200 buurtwinkels heeft, test een nieuwe thuisbezorgdienst. De thuisbezorgdienst wordt mogelijk gemaakt via de app Snappy Shopper. Het thuisbezorgprogramma is op 28 september van start gegaan en is nu beschikbaar voor klanten in Chichester en Portsmouth. Bestelde boodschappen worden binnen 60 minuten aan huis bezorgd.
Bron: talkingretail.com 

VS: online platform verzorgt gratis thuisbezorging
Het online marktplatform Rosie werkt samen met de thuisbezorgdienst DoorDash om gratis bestellingen aan huis te bezorgen. Op het platform van Rosie zijn enkele honderden zelfstandige supermarkten aangesloten, die hierdoor tijdelijk gratis boodschappen aan huis leveren. Het speciale aanbod loopt tot 30 september. "Thuisbezorging van boodschappen is in de huidige situatie omtrent COVID-19 nog steeds een belangrijke optie voor online consumenten", aldus David Makar van Rosie. "Deze tijdelijke actie is een geweldige manier om in deze moeilijke tijden onze waardering voor zowel onze retailers als voor onze trouwe klanten te laten blijken”.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Vallarta Supermarkets opent zijn meest noordelijke winkel ooit
Vallarta Supermarkets, een van de grootste ketens in Californië die zich op de Latino-gemeenschap richt, heeft op 23 september in de stad Madera zijn 51ste winkel geopend. De nieuwe locatie is de meest noordelijke vestiging die Vallarta tot nu toe heeft opgezet. De winkel is met een oppervlak van 5.500 vierkante meter ook de tweede grootste winkel in eigen netwerk en biedt werkgelegenheid aan 250 werknemers in de directe omgeving.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Meijer krijgt onderscheiding voor duurzame koeling
Meijer is officieel onderscheiden voor het duurzamer maken van de eigen koelsystemen. De onderscheiding is uitgereikt door het Environmental Protection Agency's GreenChill Program. Meijer kreeg de Superior Achievement Award voor een project dat in 2019 werd uitgevoerd. Dit project hield in dat bij alle vestigingen van de keten detectiesystemen voor lekken bij koelvakken werden geïnstalleerd. Eerder werd een streng beleid voor onderhoud ingesteld en werden verouderde koelvakken vervangen. Dit heeft ertoe geleid dat de koelsystemen duurzamer zijn geworden en er minder sprake is van CO2-uitstoot.
Bron: prnewswire.com 

Publicatiedatum: