Tholen - Vorig jaar introduceerde AGF-Holland de verpakkingslijn Johannes, een plasticvrije verpakkingslijn voor de hele AGF-afdeling met een lijn mandjes, schalen en banderols van speciaal ontwikkeld natuurkarton. Dat de verpakking in een behoefte voorziet, dat wist Johannes Janssen al door de wereldwijde interesse, maar het design heeft nu ook een bronzen award in de wacht gesleept van de internationale Pentawords 2020 in de top-3 duurzame verpakkingen voor groenten en fruit.
Guts&Glorious
"De vraag naar deze nieuwe verpakkingen is echt ongekend. Eigenlijk kan ik geen Europees land noemen dat geen interesse heeft getoond in deze verpakking en inmiddels wordt de lijn wereldwijd verkocht. Ondertussen ligt onze verpakking ook in het buitenland in het supermarktschap, zoals in Zwitserland, Frankrijk en Duitsland. Iedereen is op zoek naar een duurzame oplossing en deze verpakkingslijn voorziet dan ook duidelijk in een behoefte. Dat is natuurlijk ook aan de uitstraling te danken. Voor het bureau Guts&Glorious, dat deze lijn heeft ontworpen, is deze prestigieuze award dan ook een bekroning op hun werk dat ze met dit design onze Johannes-visie tot leven hebben gebracht."
"We zijn natuurlijk blij met deze waardering, maar het is voor ons vooral een bevestiging dat de uitstraling wereldwijd ook aanslaat. Er waren meer dan 2.000 inzendingen voor deze awards uit meer dan zestig landen. Dat we deze prijs winnen, daar zijn we supertrots op", vertelt Johannes. Het zuiver natuurkarton is gewonnen uit duurzame houtkap, dat de kwaliteit van groenten en fruit volledig intact laat.
De Johannes-manden en schalen zijn in allerlei formaten, van klein tot groot, de handgrepen zijn stevig en maken ook de grotere maten tot een handzaam, op stapelbaar, praktisch en opvallend product. De kracht van dit concept is dat het op het grootste gedeelte van de AGF-afdeling toegepast kan worden, van aardbeien tot hardfruit en van mandarijnen tot tomaten. “Vorig jaar was een plasticreductie een van de grootste items in het supermarktschap. Je ziet dat de Corona-crisis deze aandacht even naar de achtergrond heeft gedrukt. Toch zien wij dat het item weer voorzichtig aan aandacht wint en we verwachten dat het zeker weer terug op de agenda komt.”
"Een groeiend aantal telers plukt rechtstreeks in onze verpakking. Naast verkoop van verpakkingen zijn we ook een pakstation en verpakken we voor retailers, groothandelaren en importeurs in binnen- en buitenland", vertelt Johannes. Naast de Pentawords is de Johannes-verpakkingslijn ook nog genomineerd voor de NL Packaging Award. Die uitslag wordt volgend jaar bekend gemaakt.
Voor meer informatie:
Johannes Janssen
AGF-Holland
De Weijert 26
8325 EM Vollenhove
T: +31(0)527 224 950
[email protected]
www.johannes.nl