Van 22 tot en met 29 september vond de eerste Duitse actieweek voor meer waardering voor levensmiddelen van het Duitse ministerie van Voeding en Landbouw (BMEL) plaats. Naar aanleiding hiervan werd er in opdracht van Aldi een actuele enquête gehouden waaruit blijkt: het voorkomen van levensmiddelverspilling ligt de Duitsers nauw aan het hart. Want, zo het heugelijke resultaat van de enquête, praktisch iedereen (95 procent) let er actief op dat hij of zij zo min mogelijk eten weggooit.
Zo houdt circa iedere tweede persoon (55,3 procent) de eigen voorraden altijd precies in het oog, zodat niets over de datum gaat. 39,5 procent slaat levensmiddelen bewust zo op dat ze zo lang mogelijk goed blijven. En iedere derde persoon (31,2 procent) plant zijn inkopen exact van tevoren, zodat er niet teveel in de winkelwagen belandt wat later overblijft.
Ook Aldi Nord en Aldi Süd zetten zich op veelvuldige manieren in voor een verantwoordelijke omgang met levensmiddelen. Consumenten waarderen in het bijzonder de samenwerking van beide bedrijfsgroepen met 'die Tafeln' (de Duitse variant van de voedselbank): 90,4 procent van de Duitsers wenst zich dat supermarkten en discounters organisaties van algemeen nut sterker ondersteunen. Bij Aldi Nord en Aldi Süd doneren reeds vrijwel alle filialen levensmiddelen die niet meer verkocht kunnen worden maar nog wel consumeerbaar zijn aan organisaties van algemeen nut zoals de lokale Tafeln en foodsharing.
Tobias Heinbockel, directeur category management bij Aldi Nord, zegt over de uitkomst van de enquête: "Het doet goed om te zien hoe belangrijk de ondervraagden het thema levensmiddelverspilling vinden. Dit bevestigt ons dat wij ons verder bezig moeten blijven houden met dit thema.“
Consumenten kunnen veel afval veroorzaken
De representatieve enquête die het meningsonderzoekinstituut Civey in opdracht van Aldi Nord en Aldi Süd uitgevoerd heeft, legt echter ook bloot op welk gebied het consumenten aan kennis ontbreekt op het gebied van levensmiddelverspilling: zo vermoedt met 42,1 procent een groot deel van de ondervraagden dat het meeste levensmiddelafval in de handel ontstaat. In werkelijkheid wordt er volgens een onderzoek van het BMEL het meeste weggegooid in privéhuishoudens (52 procent), de levensmiddelenhandel (groothandel en retail) zorgt voor slechts vier procent van het levensmiddelafval. Dit maakt duidelijk: ook al denken consumenten dat ze weinig weggooien, wanneer je het bij elkaar optelt kan het totaal toch veel zijn.
Ook de betekenis van de minimale houdbaarheidsdatum lijkt nog niet voor iedere consument duidelijk te zijn. Want hoewel een product bij de juiste opslagwijze over het algemeen na afloop van de minimale houdbaarheidsdatum nog consumeerbaar is, gooit ongeveer één op de tien personen (9,2 procent) levensmiddelen met een verstreken minimale houdbaarheidsdatum uit voorzorg bij het afval. Om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk voedingsmiddelen bederven, plant Aldi haar productvoorraden steeds zo dat overschotten worden voorkomen. En dankzij geoptimaliseerde logistiekketens raken met name groenten en fruit zo snel op de markt dat ze daar nog lang goed blijven.
Bovendien biedt Aldi levensmiddelen waarvan de minimale houdbaarheidsdatum bijna verloopt met korting aan, om ze niet onnodig weg te hoeven gooien. Brood van de vorige dag wordt bij Aldi Nord bijvoorbeeld in de meeste filialen zelfs voor de helft van de oorspronkelijke verkoopprijs aangeboden. Aldi Süd prijst in vrijwel het gehele assortiment producten met 30 procent af die bijna de minimale houdbaarheidsdatum bereikt hebben en drukt een verwijzing naar de minimale houdbaarheidsdatum op geselecteerde zuivelproducten.
"Wij zetten ons bij Aldi in tegen de verspilling van levensmiddelen en hebben ons aangesloten bij de nationale strategie ter reductie van levensmiddelverspilling van het Duitse ministerie van Voeding en Landbouw. Daarom vinden wij het ook bijzonder belangrijk om onze klanten regelmatig te attenderen op dit onderwerp“, aldus Erik Döbele, centrale inkoopdirecteur bij Aldi Süd.
Ouderen gaan bijzonder zorgvuldig met levensmiddelen om
Op de vraag hoe vaak ze thuis levensmiddelen moeten weggooien omdat deze niet meer goed zijn, antwoordt 16,5 procent van de Duitsers dat zij minstens eenmaal per week eten weggooien. Jongere consumenten gaan daarbij duidelijk minder zorgvuldig met levensmiddelen om dan ouderen: want hoe jonger de enquêtedeelnemer, des te kleiner wordt ook het aandeel aan ondervraagden die eten minder vaak dan eenmaal per maand of zelfs nooit weggooien. Van de 65-plussers zegt 70,6 procent eten minder vaak dan eenmaal per maand of zelfs nooit weg te gooien, bij de 18 tot 29-jarigen is dit percentage met 29,9 procent daarentegen nog niet half zo hoog.
Daar past bij dat in vergelijking met de oudere ondervraagden tussen de 50 en 64 jaar (3,9 procent) en vanaf 65 jaar (2,6 procent), bijzonder veel jongeren tussen de 18 en 29 jaar (14,3 procent) aangeeft dat zij levensmiddelverspilling persoonlijk helemaal niet vermijden.
Inwoners van Mecklenburg-Vorpommern gooien het minst vaak voedsel weg, inwoners van Saarland het vaakst
De enquête laat ook zien waar in Duitsland levensmiddelen het vaakst bij het afval belanden. De inwoners van Mecklenburg-Vorpommern staan op de eerste plaats als het over de zorgvuldige omgang met levensmiddelen gaat: 61,7 procent van hen geeft aan dat zij eten minder vaak dan eenmaal per maand of zelfs nooit weggooien. Saarland eindigt onderaan, hier zegt slechts 44,5 procent dit van zichzelf.
Overigens: Aldi Nord en Aldi Süd ondersteunden niet alleen de actieweek 'Deutschland rettet Lebensmittel!' (Duitsland redt levensmiddelen!). Beide bedrijfsgroepen hebben dit jaar bovendien de deelnameverklaring van het 'Dialogforum Groß- und Einzelhandel' (dialoogforum groothandel en retail) ondertekend. Daarmee verplichten ze zich om levensmiddelverspilling te reduceren en bevestigen ze nogmaals hun toewijding tot het VN-duurzaamheidsdoel om de hoeveelheid weggegooide levensmiddelen tot 2030 wereldwijd te halveren.
Bron: Aldi Nord