Manuel Peris, Agribio Terra Organic:

“Van alle leveranciers van biocitrus in Europa hebben wij de ruimste afzetkalender”

De teelt van biocitrus zit in de lift in Spanje. Vooral in de afgelopen zes jaar is het areaal aanzienlijk uitgebreid.

"Volgens gegevens van het ministerie van Landbouw is het areaal biocitrus elk jaar met bijna 25% gegroeid", zegt Manuel Peris, commercieel manager van Agribio Terra Organic. “In 2013 bedroeg het areaal ongeveer 4.500 hectare en nu is dat meer dan 10.000 over heel Spanje. Meer dan het dubbele dus en dat in slechts zes jaar tijd”, vertelt hij. "De groei deed zich voor in alle citrussoorten, maar de citroen steekt er met een toename van 200% toch met kop en schouders bovenuit. Het areaal van de sinaasappel verdubbelde, terwijl dat van mandarijnen en clementines met 85% ook flink toenam, maar toch minder dan dat van citroen en sinaasappel omdat de plagen er moeilijker te bestrijden zijn”.

Volgens Manuel Peris is de toename te danken aan zowel een grotere interesse van de telers in biotuinbouw als aan een gestage groei aan de vraagzijde. “De grootste groei doet zich voor in Andalusië, voornamelijk in de provincies Málaga, Almería, Sevilla en Huelva, maar ook in de regio Murcia. Dit zijn trouwens de gebieden waar de teelt van biocitrus in Spanje het sterkst staat. Merkwaardig genoeg staat de Valenciaanse Gemeenschap niet in dit lijstje. Het is misschien wel het citrusgebied bij uitstek, maar dan wel van de conventionele teelt. Die groei zal zich waarschijnlijk nog enkele jaren doorzetten, maar wel wat langzamer want de meeste telers durven niet zomaar overschakelen op een andere manier van werken dan ze gewend zijn. Maar er is zeker vraag, en daarom geloven we echt dat hier potentieel voorhanden is en dat er zelfs bij uitbreiding van het areaal nog een evenwichtige markt kan ontstaan, zolang we het maar goed plannen en goed uitvoeren”, voegt hij eraan toe.

Het Spaanse bedrijf Agribio, gevestigd in Valencia, is gespecialiseerd in de teelt en afzet van biologische groenten en fruit, met citrus als belangrijkste pijler. "Met 30 jaar ervaring zijn we echt gespecialiseerd in biocitrus. Onze expertise hebben we daarna ook overgedragen op de teelt van biogroenten, onze tweede pijler", zegt Manuel Peris.

"We telen onze producten in uiteenlopende gebieden, zoals in Andalusië, Murcia, de Valenciaanse Gemeenschap en Catalonië. Van Huelva in het zuidwesten tot Tarragona in het noordoosten dus, waar sinaasappelen, citroenen, clementines, mandarijnen, limes en grapefruits op agro-ecologische wijze worden geteeld. Zo komen we tot een zo breed mogelijke kalender van producten van Spaanse oorsprong en zo kunnen we onze klanten voor een langere tijd de verschillende rassen aanbieden, die we trouwens altijd plukken met een optimale rijpingsgraad”, benadrukt hij.

Het Spaanse citrusseizoen is net begonnen met de vroege clementinerassen. Ook vorig jaar begon de pluk in deze periode, maar dit jaar zal de oogst 12 à 15% hoger liggen. Vorig seizoen was er minder citrus voorhanden, vooral dan van clementines en mandarijnen. “Een paar weken geleden zijn we van start gegaan met het ras Clemenrubi en de markt heeft daar heel goed op gereageerd. De volumes mogen dan wel hoger zijn, de vraag is dat ook, vooral gestuwd door de zoektocht van de consument naar producten met vitamine C. Gedurende de coronacrisis is de vraag naar biocitrus op de verschillende markten zeker gehandhaafd. Tijdens de meest kritieke periode was de vraag zelfs hoger dan het aanbod en de prijzen stegen ook even. Het is dan ook volgens meerdere wetenschappelijke studies bewezen dat biologische sinaasappelen een hogere hoeveelheid vitamine C bevatten dan het gangbare product”, zegt de commercieel directeur.

 

Agribio besteedt veel aandacht aan de biodiversiteit van de omgeving waar geteeld wordt en het goed beheer van de bodem. Het bedrijf zorgt voor een ecosysteem dat altijd in balans is. “Voor ons is de bodem als een levend wezen. Daarmee begint alles. Daarom gaan we uiterst zorgzaam met de bodem om door bijvoorbeeld het gebruik van organische bemesting en bodembedekkers, waarbij we ook de hulp waarderen van bepaalde schimmels en fauna ter verdediging van de gewassen tegen ziekten en plagen. Een vruchtbare bodem waar leven in zit en die voldoende kan ademen geeft het fruit ook een betere smaak en meer voedingsstoffen”, legt Manuel Peris uit.

Het bedrijf zet zijn citrus af in Centraal- en Noord-Europa, met Duitsland en Frankrijk als belangrijkste afnemers, maar het is ook actief in de Oost-Europese landen, zoals Polen, Hongarije of Roemenië, waar de vraag naar dit fruitsegment beetje bij beetje toeneemt. Spanje mag dan wel een voortrekkersrol vervullen op het gebied van bioteelt in Europa, de consumptie van biocitrus loopt er wat achter ten opzichte van andere markten. Anderzijds opent dat wel heel wat perspectieven voor de toekomst, zo redeneert Manuel Peris.

Derde landen vormen nog geen concurrentie
Hoewel de concurrentie van derde landen zoals Marokko, Egypte of Turkije steeds groter wordt voor Spaans citrus, is dat nog niet het geval voor het biologische segment.

“Spanje is de belangrijkste producent van bio in Europa. Ook in citrus nemen we het voortouw, maar we voelen toch wel de concurrentie van onze buren Italië en Griekenland, want in sommige gevallen kiezen handelaars vanwege logistieke of prijstechnische redenen voor deze twee herkomsten.”

“Buiten Europa zijn het vooral de Noord-Afrikaanse landen die biologisch citrus telen. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo eenvoudig, het vergt een heel andere kijk op de zaken en je moet je teeltmethodes helemaal omgooien. In Noord-Afrika zijn ze al in staat om citroenen, clementines en mandarijnen van de late rassen te telen, maar hun kalender is nog niet ruim genoeg en ze bieden ook niet de service die wij bieden: ons fruit ligt in het magazijn van de klant slechts 2 of 3 dagen na de pluk. Momenteel absorbeert de markt de productie heel goed en zijn we nog complementair, maar afhankelijk van de groei van sommige rassen kunnen derde landen op de middellange en lange termijn toch een bedreiging beginnen te vormen voor ons”.

Nieuw merk
Het bedrijf werkt aan de ontwikkeling en lancering van een nieuw merk dat zijn waarden en andere manier van telen beter in de verf moet zetten. “We willen echt een merk dat de consument voor ons biocitrus doet vallen. Want ons fruit is anders dan ander citrus door zijn smaak, door zijn herkomst en door de principes die het vertegenwoordigt. Onze productiemethode minimaliseert de impact op het milieu door te besparen op het verbruik van natuurlijke hulpbronnen. Daarom werken we ook al aan een 100% duurzame verpakking, die herbruikbaar en recyclebaar is en het milieu niet belast. Kortom, een verpakking die volledig past bij onze biofilosofie”, besluit Manuel Peris.

 

Voor meer informatie:
Manuel Peris
Agribio Terra Organic
Polígono Industrial La Coma
C/ 12, nº 54
46220 Picassent (Valencia) - Spanje
Tel: +34 961 232 646
manuel.peris@agribio-organic.com
www.agribioterraorganic.com

Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven