Rusland: Lenta opent hypermarkten in St Petersburg
De Russische winkelketen Lenta heeft twee nieuwe hypermarkten geopend in Sint Petersburg. Door de nieuwe locaties komt het totale netwerk aan hypermarkten van Lenta te staan op 250 vestigingen. Lenta heeft ook een netwerk van 135 supermarkten verspreid over Moskou, Sint Petersburg, Novosibirsk, Yekaterinburg en de centrale regio van Rusland. Een van de nieuwe vestigingen heeft een winkelruimte van 4.295 vierkante meter. Bij de andere vestiging komt de winkelruimte neer op 4.099 vierkante meter.
Bron: esmmagazine.com
VK: Tesco-CEO roept op tot verminderen van verspilling
Dave Lewis, de directeur van Tesco, heeft een internationale oproep bij bedrijven en overheden gedaan om voedselverspilling tegen te gaan. Volgens Lewis is nu de ideale gelegenheid hiervoor, omdat wegens de coronacrisis meer aandacht is ontstaan voor internationale leveringsketens. Lewis vraagt daarom aan bedrijven om op regelmatige basis verslag te geven van voedselverspilling binnen de bedrijfsvoering en leveringsketens. Ook wil de CEO van Tesco dat meer inspanningen worden verricht om de doelstelling van de VN met betrekking tot verspilling en duurzaamheid wordt behaald. Deze doelstelling werd 5 jaar geleden opgezet en houdt in dat met 2030 de totale wereldwijde verspilling van levensmiddelen is gehalveerd.
Bron: theguardian.com
Albert Heijn start bezorgdienst voor kleine huishoudens
Albert Heijn heeft onder de naam AH Compact een nieuwe app geïntroduceerd, die specifiek bedoeld is voor thuisbezorging bij huishoudens van een of twee personen. Het minimum bestelbedrag is via deze app lager, terwijl er geen bezorgkosten worden gehanteerd. De keerzijde hiervan is echter wel dat het assortiment via de app meer beperkt is. Voor veel kleine huishoudens is het minimum bestelbedrag van € 50 bij de reguliere bestel-app vaak te hoog. Bij AH Compact is dit bestelbedrag daarom verlaagd naar € 35. De app wordt op dit moment getest in de omgeving van Haarlem. Bij succes zal de bezorgdienst naar de rest van Nederland worden uitgebreid.
Bron: retaildetail.eu
China Post vormt partnerschap met Pinduoduo
Het Chinese e-commercebedrijf Pinduoduo is een samenwerkingsverband aangegaan met het staatsbedrijf China Post Group Co., Ltd. De twee bedrijven gaan de expertise binnen de eigen werkgebieden combineren voor projecten in de landbouwsector. China Post gaat in de komende drie jaar 150 teeltbedrijven opzetten, die voor producten voor het assortiment van Pinduoduo moeten zorgen. Via Pinduoduo wordt een klantenbasis van bijna 700 mln consumenten bereikt.
Bron: pandaily.com
VK: Asda introduceert veganistische afdeling
Asda is de eerste Britse supermarktketen met een veganistische afdeling in de eigen winkels. De veganistische afdeling is opgezet naar aanleiding van een enquête van Asda onder consumenten. Uit het onderzoek kwam naar voren dat 17% van alle ondervraagde huishoudens de consumptie van vlees verminderen of een volledig vegetarisch voedingspatroon volgen. Deze trend kwam ook naar voren bij recent onderzoek van IGD.
Bron: retailanalysis.igd.com
VK: Tesco-CEO raadt hamstergedrag af
Volgens Tesco-CEO Dave Lewis is het niet nodig voor Britse consumenten om boodschappen te hamsteren. Hoewel de Britse overheid nieuwe beperkingen heeft aangekondigd in verband met de tweede golf van het coronavirus, is er volgens de directeur bij supermarkten voldoende aanbod. Premier Boris Johnson heeft Britse inwoners opgeroepen om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Ook moeten horecagelegenheden worden gesloten om zo snel mogelijk de tweede golf het hoofd te kunnen bieden. De nieuwe beperkingen zullen waarschijnlijk voor zes maanden in stand blijven.
Bron: uk.reuters.com
VK: Morrisons komt met nieuwe thuisbezorgmogelijkheden
Morrisons heeft nieuwe maatregelen getroffen voor meer thuisbezorgmogelijkheden. Klanten kunnen zich aanmelden voor wekelijkse, tweewekelijkse en maandelijkse leveringen van dozen met levensmiddelen. De pakketten worden geleverd zonder dat een tijdsraam moet worden gereserveerd.
Bron: morrisons-corporate.com
Keten in Hong Kong geeft coronasubsidie weg
De in Hong Kong gevestigde supermarktketen ParknShop gaat de helft van het geld dat wegens de pandemie verkregen is via overheidssubsidies uit delen aan het publiek. De keten gebruikt HK$ 32 mln (€ 3,5 mln) voor een loterij. Iedereen met een Hong Kongs identiteitsbewijs komt voor de prijzen in aanmerking. Dit betekent niet alleen klanten van ParknShop aan de loterij mee kunnen doen.
Bron: scmp.com
Internationale marktleiders en leveranciers verminderen verspilling
Een groep van de grootste supermarktketens ter wereld heeft met bijna 200 grote leveranciers afspraken gemaakt voor minder voedselverspilling binnen de leveringsketen. Meer dan tien grote ketens en groothandelaren hebben zich verenigd in het “10x20x30”-initiatief, dat voedselverspilling moet tegengaan. Elk bedrijf dat bij dit initiatief is aangesloten heeft minstens 20 leveranciers benaderd met het voorstel om met 2030 de verspilling van levensmiddelen met de helft terug te dringen.
Bron: champions123.org
VS: Intermarché en Netto werken met Symphony RetailAI
Symphony RetailAI, een internationaal opererende tech-leverancier, heeft overeenkomsten voor samenwerking getekend met de Europese supermarktketens Intermarché en Netto. Symphony RetailAI is gespecialiseerd in geïntegreerde oplossingen op basis van kunstmatige intelligentie voor marketing en leveringsketens binnen de supermarktsector. Netto en Intermarché gaan van deze oplossingen gebruik maken om de eigen leveringsketens te verbeteren.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Giant Eagle adds frictionless pickup technology
Giant Eagle werkt het systeem FlyBuy Pickup van Radius Networks om een vernieuwde afhaaldienst in te zetten. FlyBuy Pickup wordt toegepast bij alle Giant Eagle-locaties waar afhaalpunten al aanwezig zijn. Het nieuwe systeem laat het supermarktpersoneel precies weten wanneer een klant langs komt om de bestelde boodschappen af te halen. De bestelde producten worden contactloos aan de klant doorgegeven.
Bron: progressivegrocer.com
VS: "Amazon Fresh kan concurrentie aan", aldus Brick Meets Click
Amazon Fresh lijkt wellicht op een conventionele supermarkt, maar andere kwaliteiten van de nieuwe keten wijzen erop dat het format met gemak de concurrentie aan kan met gevestigde fysieke supermarktketens. Dat meldt Bill Bishop van het marktonderzoeksbureau Brick Meets Click. In een blogartikel naar aanleiding van de opening van de eerste Amazon Fresh-locatie geeft Bishop aan dat het format bedoeld is om meer welgestelde consumenten aan te spreken. Amazon Fresh combineert echter ook voordelige prijzen en lagere bedrijfskosten met flexibiliteit om mee te kunnen gaan met veranderende behoeftes van consumenten.
Bron: supermarketnews.com
VS: Walmart werft 20.000 werknemers voor de kerstdagen
Walmart is van plan om in de VS voor het kerstseizoen 20.000 tijdelijke werknemers aan te nemen. De nieuwe werknemers moeten voor een deel helpen bij online retail, dat naar verwachting in de aanloop naar de feestdagen fors zal toenemen. De werknemers worden dan ook ingezet bij distributiecentra en andere locaties waar online bestellingen worden verwerkt.
Bron: upi.com
VS: Southeastern Grocers gaat samenwerking met Uber aan
Southeastern Grocers gaat in samenwerking met Uber mogelijkheden voor thuisbezorging aanbieden in Florida. De supermarktgroep maakt hierbij gebruik van een eigen webwinkel op het online platform Cornershop. Klanten van de Southeastern Grocers-ketens Winn-Dixie en Fresco y Más kunnen via de app van Uber Eats boodschappen bestellen en deze op afspraak of binnen een gereserveerd tijdsraam aan huis laten bezorgen. Op dit moment is thuisbezorging via Uber Eats beschikbaar bij vestigingen van de twee genoemde ketens in Miami, Orlando, Tampa en Jacksonville.
Bron: supermarketnews.com