Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joop Holla, directeur GfK:

“Personeel maakt het verschil”

Tholen – Waar zit toch het geheim om de titel “beste versafdeling” te veroveren? Het draait allemaal om de perceptie van de klant en als discounter is het verwachtingspatroon wellicht gemakkelijker te overtreffen dan bij de fullservice supermarkt. In het GfK Versrapport 2020 staan drie discounters op het podium: Lidl, Nettorama en Boni. AH en Jumbo nemen plek 7 en 5 in. Directeur GfK Joop Holla vermoedt dat er nog een bepalende factor is: personeel.

“Jan Linders heeft een bediende broodafdeling en is dit jaar de Beste in Brood, Poiesz heeft een bediende vleesafdeling en wint Beste in vlees. De werknemers van de AGF-afdeling van Lidl lopen rond in speciale groene shirts”, vertelt Joop Holla. "Consumenten vinden het belangrijk dat er iemand verantwoordelijk is voor de afdeling. Door corona is dat alleen maar versterkt. Dat zie je ook terug in het succes van de speciaalzaken."

Dit jaar werd het GfK Versrapport voor de 21e maal opgesteld. Lidl veroverde voor de 9e keer de titel Beste in AGF maar Joop Holla wijst erop dat Nettorama al 10 keer de Beste in AGF is geweest. De verschillen tussen beide supermarkten zijn eigenlijk niet significant. Dat maakt de wedstrijd ieder jaar weer heel spannend, is zijn ervaring. Ook omdat AGF de grootste afdeling is qua omzet voor een supermarkt. “Beide supermarkten hebben ook een hoge fairshare in AGF, dus dat laat zien dat een hoge waardering ook leidt tot meer aankopen”, aldus Holla.

Supermarkten investeren de laatste jaren flink in het uiterlijk van de AGF-afdeling. Het Echt Vers concept van Albert Heijn kon echter niet het verschil maken. De waardering voor voordeel als voor service was minder hoog dan in 2019. Jumbo heeft zich significant wel verbeterd, net als Boni, Jan Linders, Vomar en Coop. Poiesz heeft zich wel verbeterd in vlees, zij werden eerste, maar vielen juist terug in klantwaardering voor AGF.

Voor meer informatie
GfK Nederland
Joop Holla
Joop.Holla@gfk.com 
www.gfk.nl