In 2020 heeft de Peruaanse gemberexport ongekende hoogtes bereikt. De gezonde eigenschappen en de voedingswaarde van deze wortel van Aziatische oorsprong hebben de wereldwijde consumptie gestimuleerd sinds het uitbreken van de pandemie. Samen met de afname van het aanbod uit China, 's werelds grootste producent, betekende de hoge vraag een geweldige kans voor Peru, aangezien het Peruaanse seizoen samenviel met de verspreiding van het coronavirus.
“De vraag is vrij sterk geweest. Tot dusver heeft Peru dit jaar 18.000 ton gember geëxporteerd, tegenover 23.000 ton over gans vorig jaar”, zegt Kristel Camargo, manager van het Peruaanse bedrijf Elisur Organic SAC, dat zich toelegt op de teelt en afzet van biologische gember en kurkuma.
Kristel Camargo, manager van Elisur Organic SAC
“De goede binnenlandse vraag in China heeft geleid tot een aanzienlijk lager exportaanbod, wat zorgde voor hogere prijzen op de internationale markt. Men verwacht dat het seizoen, dat meestal eind maart wordt afgesloten, nu al in februari zal eindigen, maar als de vraag ons blijft verrassen, zou dat ook wel eens januari kunnen worden. De prijzen zullen fors stijgen en dat zal de komende maanden goed voelbaar zijn naarmate de beschikbare volumes afnemen”, legt ze uit.
Elisur Organic, gelegen in Pichanaqui, is één van de vijf grootste exportbedrijven van gember in Peru. Het zet gecertificeerde biologische gember af van telers uit de regio Selva Central. De producten, zowel vers als in poedervorm, worden op de markt gebracht onder het eigen merk Elisur Organic en worden geëxporteerd naar Spanje, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, de Verenigde Staten en Canada.
“De productie die we al hebben gecertificeerd, is voldoende om een jaarlijkse vraag van 120 containers van elk 20 ton te dekken, plus nog eens 10% extra. Maar nu zijn we onze productiecapaciteit aan het uitbreiden. Normaal exporteren we tweeënhalve container per week, nu is dat één om de dag, maar we hebben de mogelijkheid om zelfs één container per dag te verzenden, al moeten we daarvoor wel blijven investeren in het drogen van de gember, want dat is en blijft het pijnpunt hier in Selva Central”, legt Kristel Camargo uit.
Kristel (links), samen met Caleb (midden) en Wildo, de oprichters van het bedrijf.
De oorzaak van de toename van de vraag naar gember moet gezocht worden in de verspreiding van het coronavirus, maar ook de uitdagingen waarvoor de sector staat zijn nu groter geworden. “Tijdens de lockdown lagen we een maand stil tot er richtlijnen waren goedgekeurd om de continuïteit van de export mogelijk te maken. We namen toen alle voorzorgsmaatregelen in acht om onze klanten te kunnen blijven bevoorraden. Wat het product betreft, exporteren we aan het begin van het seizoen, d.w.z. in de maanden april, mei en een deel van juni, gember die nog niet helemaal rijp is. We doen dat per vliegtuig om de kwaliteit van het product te garanderen. Maar door de stijging van de luchtvrachtkosten vanwege de coronacrisis zou de prijs van gember te sterk toegenomen zijn, zodat we noodgedwongen overstapten op zeevracht”, aldus de manager van Elisur Organic.
De verandering in de consumptiegewoonten zal volgens Kristel niet zomaar van voorbijgaande aard zijn. Ze is ervan overtuigd dat de vraag naar gember ook na corona zal aanhouden. De keerzijde van de medaille voor de sector is volgens Kristel dat de hausse en de hoge winstgevendheid van de export afzetpartijen heeft aangetrokken die het niet zo nauw nemen met de wetgeving en oneerlijke concurrentie vormen voor wie wel volgens de regels handelt. “Ze dragen niet de kosten die een formele operatie vereist, zoals het verzekeren van de werknemers, en dat zelfs in tijden van een pandemie. Ze kunnen hun producten dus aanbieden tegen lagere prijzen dan wie handelt in overeenstemming met de wet”.
“Elisur Organic draagt verantwoorde handel, duurzaamheid, zorg voor het milieu en sociale verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. Bij ons bekleedt de arbeider een centrale plaats”, benadrukt Kristel Camargo.
Voor meer informatie:
José Flores Palomino
Sales and Marketing Manager
Elisur Organic SAC
Mob: +51 933 130095 (Peru)
jflores@elisurorganic.com
www.elisurorganic.com