Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jesús Gómez, Agromediterránea: "Mensen proberen nu veel meer uit in de keuken"

Vraag naar verse kruiden stijgt door nieuwe consumententrends

Verse kruiden maken een omzetgroei door, niet alleen omdat de consument na het uitbreken van het coronavirus nu minder uit eten gaat en meer thuis kookt, maar ook omdat er steeds meer wordt geëxperimenteerd met recepten uit tal van landen, zo vertelt Jesús Gómez, directeur van het Spaanse Agromediterránea.

"Tijdens de lockdown steeg de verkoop van kruiden in de retail lichtjes vanwege de toegenomen consumptie thuis, terwijl vraag van de horeca nagenoeg wegviel door de sluiting van restaurants en hotels. Tot op vandaag heeft de horeca de draad van voor de lockdown nog niet kunnen oppakken, maar we zijn ervan overtuigd dat de consumptie van kruiden zich ook in dat kanaal geleidelijk aan weer zal herstellen."

Agromediterránea biedt een assortiment verse kruiden aan bestaande uit bieslook, basilicum, koriander, groene munt en gladde peterselie, in bundels, maar ook in blisters of flowpacks die het product beschermen, de houdbaarheid ten goede komen, de distributie vergemakkelijken en de voedselveiligheid waarborgen. "Voor groene munt hebben we ook een grotere verpakking in de vorm van een zakje, aangezien de consumptie ervan in bepaalde periodes van het jaar toeneemt. Op deze manier kan de consument de volle 100% van het aangekochte product benutten", legt Jesús Gómez uit.

"De vraag naar al onze verse kruiden is gestegen, aangezien de consument vandaag de dag vaak thuis kookt en daarbij graag grondig te werk gaat, onder andere door gebruik te maken van allerhande ingrediënten. Hij experimenteert graag met nieuwe recepten uit verschillende landen maar maakt ook traditionele gerechten klaar, waarin verse kruiden vaak een fundamenteel ingrediënt zijn dat zorgt voor dat vleugje kwaliteit. Kruiden versterken de smaak van maaltijden, waardoor ook de hoeveelheid zout in de gerechten kan afnemen. Aromatische kruiden hebben dus een zeer positieve invloed op de voeding van de hedendaagse consument”, zegt de directeur van het bedrijf uit Murcia.

Agromediterránea teelt zijn kruiden in Murcia, Alicante, Albacete en Granada, afhankelijk van de tijd van het jaar. "Dankzij percelen in verschillende regio's van het zuidoosten van Spanje, die overigens ook op verschillende hoogtes liggen, zijn we in staat om jaarrond én volumes én kwaliteit aan te bieden. Dit moet ons in staat moeten stellen het vertrouwen van de markt te behouden en jaar op jaar te blijven groeien”, zegt hij.

“Om jaarrond te kunnen leveren, hoeven we dus niet terug te vallen op importproduct en zo dragen we bij aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk en garanderen we de maximale versheid van het product, wat helemaal niet onbelangrijk is in ons segment", zo zegt Jesús Gómez.

De verse kruiden van dit bedrijf belanden in alle Europese landen, voornamelijk in supermarktketens.

"De grote uitdaging voor dit jaar is ongetwijfeld de aanpassing aan de gevolgen van de coronacrisis. We moeten elke dag opnieuw aan de eisen van de consument kunnen voldoen en ons aan elke trend kunnen aanpassen, hetzij om de consument te helpen die thuis in de keuken aan de slag gaat hetzij om een antwoord te bieden aan de noden van de haute cuisine”, besluit Jesús Gómez.

 

Voor meer informatie:
Juan Alfonso Sanchez Sanz
Agromediterránea 
Móvil: +34 680 681 514 (Spanje)
Tel.: +34  968 173 001
jasanchez@agromediterranea.es
www.agromediterranea.com/en

Publicatiedatum: