Zwitserse Frey Gemüse AG over de conveniencemarkt

"Corona heeft de vestigingen met een hoge bezoekersfrequentie hard getroffen"

De coronacrisis heeft enorme uitwerkingen gehad op de omzet in de levensmiddelenbranche, in het bijzonder op de buitenshuismarkt. Hier hebben ook de producenten en leveranciers uit de conveniencesector mee te kampen. "De voor ons belangrijke afzettakken, zoals kantines, wegrestaurants en tankstations – de vestigingen met een hoge bezoekersfrequentie – zijn bijzonder hard getroffen“, blikt Daniel Frey, directeur van Frey Gemüse AG, op de afgelopen bewogen maanden terug.

Teelttechnisch gezien is 2020 tot nu toe geen slecht jaar voor het groententeelt- en verwerkingsbedrijf uit het Zwitserse Kirchleerau (kanton Aargau). "We hadden noch met aanhoudende periodes van droogte, noch met grote vorstproblematiek te kampen en onze gewassen hebben regelmatig neerslag gekregen. Tot nu toe is de oogst over het gehele assortiment gezien zeer goed geweest“, vat Daniel het oogstjaar tot nu toe samen.


De hoofdvestiging van Frey AG in Kirchleerau (kanton Aargau)

Het optimale weer heeft de groei van de groenten echter te zeer bespoedigd, vult Daniel aan. "Onze uien- en koolgewassen zijn gewoon te snel gegroeid. Hetzelfde geldt voor de bladsla. Een vroeg seizoenseinde eind oktober valt daarom niet uit te sluiten. Het weer in de komende weken zal hiervoor van doorslaggevende betekenis zijn."


Een impressie van de convenienceproductie van de firma Frey

Covid-19: heterogene uitwerkingen in de versbranche
Terwijl de groententeelt overwegend volgens plan verlopen is, loopt de afzet in dit buitengewone verkoopjaar eerder slepend. "De crisis heeft zich zeer heterogeen op de levensmiddelenbranche uitgewerkt. De genoemde afzettakken zijn hard getroffen, leveringsservices beleven daarentegen momenteel een opleving“, ziet Daniel. In totaal rekent de versleverancier over het volledige boekjaar gezien op een omzetverlies van circa tien procent.


Veldarbeider bij de eigen teelt

De crisis heeft volgens Daniel ook de innovatiebereidheid in de productkeuze aanzienlijk afgeremd. "Innovatieontwikkeling is momenteel vanwege corona zeer moeilijk, want de crisis heeft ons laten zien dat externe factoren onze markt extreem kunnen beïnvloeden. Producttrends op de lange termijn zijn daarom nauwelijks in te schatten, waardoor we als convenience-aanbieder proberen een bepaalde flexibiliteit in de receptuur te behouden. Zo kunnen we wanneer nodig direct op nieuwe ontwikkelingen op de markt reageren." 

Er was tijdens de lockdown om hygiëneredenen bijzonder veel vraag naar verpakte producten. Deze thematiek zal de branche ook in de komende jaren bezighouden, voorspelt Daniel.

High convenience als handelsmerk
De firma Frey heeft een vaste positie in de Zwitserse systeemgastronomie. Het traditionele bedrijf heeft zich door de jaren heen continue verder ontwikkeld en verwerkt zowel eigen producten alsook bijgekochte grondstoffen tot innovatieve convenienceconcepten. "Twee jaar geleden hebben we een nieuw project in het leven geroepen. We hebben in de verwerking capaciteiten voor nieuwe concepten vrijgemaakt. Sindsdien specialiseren we ons nog meer op complexe recepturen, bijvoorbeeld geportioneerde menu's, verse soepen en nog veel meer."

Voor meer informatie:
Frey Gemüse AG
Daniel Frey
Hinternack 100
5054 Kirchleerau
Tel: 062 726 01 01
Fax: 062 726 01 02
E-mail: info@frey.ch 
Web: www.frey.ch  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven