Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktrapport week 37/2020:

'Eerste Regal Seedless druiven doken in Hamburg en München op'

Italiaanse druiven domineerden de markt. Het betreft vooral de rassen Italia, Michele Palieri, Sugraone en Crimson Seedless. De eerste Regal Seedless druiven doken in Hamburg en München op. Het aanbod aan Victoria en Red Globe nam duidelijk af. Vanuit Turkije kwamen Sultana en Crimson Seedless, maar hun betekenis was merkbaar afgenomen. Griekenland was voornamelijk met Crimson Seedless en Thompson Seedless op de markt vertegenwoordigd. Frankrijk stuurde kwalitatief exclusieve Alphonse Lavallée.

Op sommige plaatsen was er sprake van een te zwakke vraag. Om de verkoop te stimuleren, verlaagde men de prijzen, wat echter niet altijd voldoende was om het gewenste effect te bereiken. Wanneer vraag en aanbod met elkaar in evenwicht waren, bleven de prijzen over het algemeen constant. Af en toe zag men ook prijsverhogingen, zoals bijvoorbeeld in München, waar de prijzen van Griekse Crimson Seedless druiven stegen. In Frankfurt moesten de klanten voor aanvullende Duitse producten dieper in de buidel tasten.

Appelen
Duitse partijen domineerden de handel. In z'n totaliteit viel het aanbod iets te omvangrijk uit. Dankzij prijsverlagingen werd de afzet echter bespoedigd.

Peren
Italië domineerde de markt met Santa Maria en Abate Fetel. Het aanbod werd aangevuld met Williams Christ. Het brede assortiment was voldoende om zonder problemen aan de vraag te voldoen. Vaak was het aanbod zelfs te groot, wat de distributeurs ertoe dwong hun prijzen te verlagen wanneer ze overschotten wilden voorkomen.

Perziken en nectarines
Het einde van de verkoopperiode kwam steeds dichterbij: hier en daar kwam er op sommige dagen al geen aanvoer meer binnen. Het productpalet was weliswaar voldoende om aan de vraag te voldoen, maar de vraag viel dan ook niet bijzonder groot uit.

Pruimen
Duitse Hauszwetschge, Presenta, Top en Fellenberg domineerden samen met Servische Stanley pruimen de markt. De vraag stelde af en toe teleur en de handelaren waren daarom gedwongen om hun prijzen naar beneden bij te stellen.

Citroenen
Spaanse Verna en Zuid-Afrikaanse Eureka bepaalden het aanbod. Het assortiment werd gecompleteerd met aanvoer uit Chili en Turkije. Op sommige plaatsen kwamen daarnaast ook citroenen uit Uruguay en Bolivia binnen.

Bananen
Een welgedoseerde, op de verkoopmogelijkheden afgestemde aanvoer vanuit de rijperijen, zorgde voor een evenwichtige verhouding tussen vraag en aanbod. De vraag was daarbij niet al te groot.

Bloemkool
Duitse ladingen domineerden, Nederlandse en Belgische bloemkolen hadden een aanvullend karakter. De beschikbaarheid was merkbaar afgenomen en was niet altijd voldoende om aan de vraag te voldoen. 

Sla
Bij ijsbergsla domineerden Duitse partijen de markt, gevolgd door Nederlandse producten. De vraag was verbeterd, waarop de prijzen omhoog gingen. 

Komkommers
Duitse, Nederlandse en Belgische ladingen vormden het fundament van het assortiment. Het aanbod was merkbaar afgenomen. Aan de ronduit goede vraag kon niet altijd worden voldaan.

Tomaten
De prijzen klommen omhoog. Aan de ene kant lag dit aan hogere afgifteprijzen, aan de andere kant hadden de distributeurs tomaten met een zwakke conditie uit de voorgaande week ondergebracht waardoor ze de prijzen voor hun verse producten konden verhogen.

Paprika's
Het aanbod vanuit Nederland, dat tot nu toe overheerste, nam duidelijk af. Daarvoor in de plaats nam het aantal voordelige Poolse ladingen toe. Hoewel het Spaanse seizoen van start ging, was er nog nauwelijks belangstelling voor deze producten.

Bron: BLE

Publicatiedatum: