Tegen het einde van de maand worden de eerste witlofwortelen gerooid op de Duitse velden. De wortelen worden vervolgens in de donkere kamer geplaatst waar ze verder worden gekweekt, voordat ze worden verkocht. "Ook dit jaar heeft de witlof extreem geleden onder de langdurige hitte, dus we verwachten een vrij bescheiden opbrengst. Zoals verwacht zullen de eerste spruiten uit de Duitse teelt op zijn vroegst eind oktober beschikbaar zijn," legt Theo Münch, witlofteler in Gelsdorf aan de Rijn, uit.
Door de hoge temperaturen was de verkoop in de zomer niet zo hoog als in andere jaren, blikt Münch terug. "Omdat we minder wortelen hadden door de droogte van vorig jaar, was deze marktontwikkeling eigenlijk niet zo negatief." Op dit moment worden de laatste voorraden van zowel onze eigen als Nederlandse goederen verkocht.
Ook in het komende seizoen zal er door de droogte minder product zijn. "Op dit moment schat ik dat we slechts 80 procent van het gebruikelijke volume kunnen oogsten. Volgens mijn informatie zal het in Frankrijk niet beter gaan, waardoor er waarschijnlijk minder geïmporteerde goederen op de Duitse markt beschikbaar zullen zijn."
Momenteel wordt witloof op de Belgische veiling verkocht tegen een zeer hoge prijs van 2 euro/kg. (Foto: Münch GbR)
Strenge kwaliteitseisen in de handel
Naast de lagere opbrengsten vormt de klimaatverandering een tweede uitdaging voor de telers. Het standaard handelsproduct met drie of vier stuks in een 500g-verpakking is nu ook in Duitsland bij alle bekende ketens ingeburgerd. "Door de droogte van vorig jaar hadden we vooral kleinere producten die niet voldeden aan de kwaliteitsnormen in de handel."
"Voor de eindverbruiker maken de verschillende kalibers nauwelijks verschil," benadrukt Münch. "In plaats van deze strenge kwaliteitsspecificaties zou de beslissing aan de consument kunnen worden overgelaten: wie een salade wil bereiden, krijgt een 2-pack. Wie de witlof liever bakt, gaat voor de 5-pack.
Impressies uit de donkere kamer (Foto's: Münch GbR)
Wintergroenten
De familie Münch zet zich al jaren in voor de witlofteelt en is een van de grotere leveranciers in Duitsland. In de loop der jaren heeft de bitter-aromatische groente uit de Duitse productie zich vooral als winterartikel in de handel gevestigd. "Witlof wordt in Duitsland in de eerste plaats geassocieerd met salade en in de tweede plaats met wintergroenten. Maar zodra het warmer wordt, hebben mensen de neiging om terug te vallen op andere soorten salade, zoals ijsbergsla en slabladeren. Maar als er in november een vorstfase is, schakelt de consument direct terug naar witlof."
"Vergeleken met de traditionele teeltlanden Nederland, België en Frankrijk, blijft de Duitse witlofteelt ver achter," constateert Münch. "De trend naar regionale producten is ook zichtbaar in witlof. Toch zijn de volumes bij lange na niet voldoende om de binnenlandse markt te voorzien van regionale producten."
Witlofzaailingen op het teeltbedrijf van Münch (Foto: Münch GbR)
Bedrijfsopvolging
"Als we de regionale markt bekijken, is er nog ruimte voor verbetering", zegt Münch over het algemene groeipotentieel van groenten. Hij ziet echter een grensoverschrijdend probleem voor de witlofteelt. "Ik vraag me af hoe het zit met de bedrijfsopvolging in de grote teeltlanden. Mijn inschatting is dat de bestaande teeltbedrijven groter worden, terwijl er geen nieuwe bedrijven worden opgericht. Dit kan op de lange termijn een probleem worden als het gaat om de bedrijfsopvolging," besluit Münch.
Voor meer informatie:
Chicorée-Treibbetrieb Theo Münch GbR.
Burgstrasse. 2
D-53501 Gelsdorf (Grafschaft)
Duitsland
+49 22 251 79 77
theomuench@t-online.de
www.deutscher-chicoree.de