Dennis Brito van Golden Sweet Spirit: goudbes zoeter dan physalis

Goudbessen hebben een enorm potentieel

In december stuurde Ecuador zijn eerste zending goudbessen naar de Verenigde Staten en breidde daarmee hun exportactiviteiten voor deze fruitsoort sterk uit. Vandaag de dag zien hun distributiepatronen er door de pandemie heel anders uit dan in december. Dennis Brito van Golden Sweet Spirit: "Europa stopte met de import van goudbessen toen de pandemie uitbrak, dus nu richten we ons op de binnenlandse markt en de Noord-Amerikaanse markt."

Focus verlegd naar binnenlandse markt
Toen de pandemie uitbrak, begonnen veel retailers in Europa prioriteit te geven aan hun basisartikelen ten koste van de meer exotische producten. "Hierdoor stopte Europa met het importeren van goudbessen uit Ecuador," zegt Brito. "De goudbes is niet goed gepresenteerd op de Europese markt," vervolgt hij. "In Europa wordt de goudbes niet gezien als een superfruit en worden ze over het algemeen meer gebruikt ter decoratie dan als een heerlijke en gezonde vrucht, zodat de retailers en importeurs ze niet beschouwen als een belangrijk product om te blijven importeren toen de pandemie uitbrak."

Toen Europa stopte met het importeren van goudbessen, moesten Golden Sweet Spirit en de rest van de sector in Ecuador hun focus verleggen om hun product te kunnen blijven verkopen. "We besloten al het mogelijke te doen om de crisis te bestrijden en te overleven. Door de pandemie beginnen de mensen te beseffen hoe belangrijk het is om lokale telers en hun producten te ondersteunen. We hebben een grote verandering gezien in de verkoop, we verkopen nu rechtstreeks aan de consument. Onze totale verkoopaantallen zijn exponentieel toegenomen, we verkopen nu in een dag wat we vroeger in een maand verkochten, allemaal op de lokale binnenlandse markt."

Een van de redenen voor de stijging van de lokale verkoop is te danken aan de gezondheidsvoordelen van de goudbes, die bekend zijn bij de lokale bevolking. "Goudbes is een superfood, ze bevatten drie keer meer vitamine C dan sinaasappelen. In deze tijden waarin consumenten zeer gericht zijn op het vergroten en behouden van hun gezondheid, kan de goudbes daarbij helpen."

Marketing in de Verenigde Staten
Een van de redenen waarom de vraag naar goudbes in Europa nogal is gestagneerd, is dat ze meestal niet worden gezien of op de markt worden gebracht als vitaminerijk fruit. "Dit is een van de redenen waarom de importeurs zijn gestopt met het inkopen van goudbes toen de pandemie uitbrak; hun waarde als superfood wordt in Europa niet erkend. Daarom zijn we er erg op gefocust om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt op de Noord-Amerikaanse markt, die voor ons nog vrij nieuw is," vervolgt Brito.

In de VS wordt de goudbes op de markt gebracht als zachtfruit in plaats van een exotische vrucht; de naam physalis, die vaak wordt geassocieerd met de gele ronde vrucht, wordt in het geheel niet gebruikt. "Physalis en goudbessen zijn niet dezelfde vruchten, en het is zeer belangrijk dat dit aan de markt wordt gecommuniceerd. De goudbes is de Ecuadoraanse variëteit en is veel zoeter dan physalis," legt Brito uit.

"We werken momenteel samen met importeurs in de Verenigde Staten die goed werk leveren om dit te communiceren en ervoor te zorgen dat de voordelen voor de gezondheid steeds meer worden erkend. We werken graag samen met serieuze bedrijven die ons helpen de positie van de goudbes op de Amerikaanse markt te ontwikkelen," besluit hij Brito.

Voor meer informatie:
Dennis Brito
Golden Sweet Spirit
+593 99 14 23 343
dennisbrito@hotmail.com
www.golden.ec


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven