Het exportseizoen van Turkse citroenen beleeft een lastige fase. Nu er nog steeds Argentijnse citroenen op de markt zijn, trekt de vraag naar de Turkse Meyer-citroenen nog niet echt aan. De hoop is dat de vraag vanaf oktober fors zal toenemen.
De start van het seizoen verliep problematisch. Het tekort aan grotere maten en het feit dat er nog steeds Argentijnse citroenen op de markt zijn, maakten de situatie nog lastiger, zo legt Mustafa Arslan uit, eigenaar van het Turkse exportbedrijf MDA-Agro. "We begonnen dit seizoen met een lage beschikbaarheid aan bepaalde maten Meyer-citroenen. De maand september is wat betreft de vraag geen piekperiode voor ons. In de Balkanlanden, West-Europa, Rusland en Oekraïne zijn nog volop Argentijnse en Zuid-Afrikaanse citroenen op de markt. Dit heeft impact op onze handel omdat deze markten ook voor onze Meyer-citroenen belangrijk zijn. Daarnaast is het de afgelopen weken zeer heet geweest. Dit heeft ertoe geleid dat er minder grote maten Meyer-citroenen beschikbaar zijn en dat is niet ideaal. Desondanks verwachten we over de gehele linie een redelijk seizoen."
"De moeizame start betekent niet dat het hele seizoen als verloren kan worden beschouwd," zegt Arslan. "Zodra de voorraden Argentijnse citroenen uitgeput zijn, zal de vraag omhoog schieten. De aantallen Meyer-citroenen zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar. Gedurende de eerste weken van het seizoen hadden telers echter een tekort aan grote maten. Na oktober zal de aanvoer toenemen en zullen we een betere maatsortering hebben. De vraag zal eveneens aantrekken wanneer de Argentijnse citroenen van de markt verdwenen zijn. We rekenen dan ook op een zeer sterke vraag in oktober, november en december."
Naast Meyer-citroenen exporteert MDA-Agro ook Interdonato- en Lamas-citroenen. De prijzen voor deze rassen zijn erg hoog, zelfs de telersprijzen. "Momenteel zijn Interdonato-citroenen erg duur, waardoor het onmogelijk is om deze citroenen momenteel naar Europa te exporteren. Ik verwacht echter dat het merendeel van de Interdonato-citroenen naar markten in het Verre Oosten zal worden geëxporteerd, evenals naar Canada en de VS. Het seizoen van het ras Lamas gaat in november pas van start. Er worden echter ook hoge prijzen verwacht. We zullen hier mogelijk ook hinder van ondervinden bij de export van deze citroenen omdat de citroenteelt in China met de dag beter wordt, evenals de marketing van het fruit. Dit betekent dus dat China een cruciale factor zal zijn voor de toekomst van onze citroenenexport."
“De aantallen Interdonato-citroenen zullen vergelijkbaar zijn met vorig seizoen en dat is nog altijd ver onder die van drie tot vijf jaar geleden. De lamas-oogst zal dit seizoen waarschijnlijk zo'n 20% lager uitvallen. De maten zijn normaal maar de hoge kosten baren ons wel zorgen omdat deze de prijzen van de citroenen zelf ook op zullen drijven," vervolgt Arslan.
Volgens Arslan brengt het coronavirus nog altijd de nodige uitdagingen met zich mee voor de gehele AGF-sector. "De grootste uitdaging waar we nu mee te maken hebben zijn de omstandigheden als gevolg van de virusuitbraak. Het lastig om een prognose te maken van de start van het seizoen. Alle kosten zijn flink hoger geworden en de toekomst is nog altijd zeer onzeker. Als de horecasector in Europa opnieuw stil komt te liggen, dan zal de afzet sterk dalen. Als mensen echter noodgedwongen thuis komen te zitten vanwege nieuwe lockdowns zal de citroenconsumptie van consumenten dan stijgen? Niemand weet wat hem of haar te wachten staat en dat plaats ons in een moeilijke positie. We hopen dat onze partners ons dit seizoen zullen blijven steunen want dat is echt nodig. Het zal een andere en vreemde tijd worden, niet alleen in de citroenhandel, maar in de hele AGF-handel."
Vorig seizoen maakte Turkije halverwege het seizoen plotseling een einde aan de citroenexport. Een aantal afnemers van Turkse citroenen werd hierdoor verrast. Arslan is er zeker van dat dit dit seizoen niet zal gebeuren. "Het verbod was vervelend maar we laten ons huidige seizoen hierdoor niet beïnvloeden. Het verbod op de citroenexport was een grote vergissing maar dit seizoen hebben we voldoende aantallen en zal dit probleem zich niet herhalen. Alle afnemers kunnen hier zeker van zijn. We zijn wel van plan om dit seizoen nieuwe markten te betreden, waaronder Bangladesh, India, Estland, Noorwegen en Denemarken. We zien grote kansen in de Scandinavische landen voor ons citrus. We zijn ook trots aan te kondigen dat we lid zijn geworden van Freshfel Europe!" zegt hij tot slot.
Voor meer informatie:
Mustafa Arslan
MDA Agricultural Products
Mobile: +90 541 348 39 09
Email: mustafa@mda-agro.com
www.mda-agro.com