Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spar opent 200ste franchisewinkel in Hongarije

Australië: Woolworths bezorgd over kerstseizoen
De Australische supermarktketen Woolworths maakt zich zorgen over het aankomende kerstseizoen. Specifiek gaan de zorgen over hoe strenge regels wegens Covid-19 in Victoria kunnen leiden tot moeilijkheden voor de toeleveringsketen. Woolworths maakte zijn zorgen bekend tijdens een tafelgesprek met de overheid van Victoria onder leiding van de Business Council of Australia (BCA). Bij de discussie waren meer dan 100 kopstukken uit de zakelijke sector uitgenodigd, waaronder ook Woolworths-concurrent Coles.
Bron: insidefmcg.com.au 

Filipijnen: GoRobinsons breidt bereik thuisbezorging uit
De Filipijnse retailer GoRobinsons heeft sinds juni zijn bereik voor online thuisbezorging uitgebreid naar 13 nieuwe steden. De bezorgdienst beslaat nu onder andere de volgende regio's: Marikina, Cainta, Pasig, San Juan, Makati, Mandaluyong, Taguig, Pateros, Manila, Quezon City, Pasay, Noord-Caloocan en een deel van Antipolo.
Bron: philstar.com 

Spar opent 200ste franchisewinkel in Hongarije
Spar heeft in de Hongaarse stad Kunhegyes onlangs zijn 200ste franchisevestiging laten openen. De Hongaarse tak van Spar is van plan om per jaar 20 tot 22 zelfstandige franchisewinkels in bedrijf te laten gaan. Een belangrijke strategie van Spar is om kleinere gemeenschappen met het merk in contact te brengen. In 2019 genereerde het Hongaarse netwerk van zelfstandige Spar-winkels een totale omzet van bijna €155 mln. Ook zorgde dit netwerk voor werkgelegenheid voor 1.800 werknemers.
Bron: spar-international.com 

VK: Aldi experimenteert met afhaaldiensten
Aldi experimenteert met zijn eerste afhaalpunten in het Verenigd Koninkrijk. Er is op dit moment bij wijze van proef een afhaalpunt opgezet bij een winkel in de Midlands-regio, die vooralsnog alleen gebruikt kan worden door Aldi-medewerkers. In de komende weken zal de afhaaldienst ook beschikbaar worden gesteld voor klanten. Consumenten die van de dienst gebruikmaken, kunnen online uit het volledige assortiment kiezen. Als de boodschappen eenmaal besteld zijn, kan de gebruiker naar een lokale vestiging rijden en daar de bestelde boodschappen naar de auto laten brengen door een Aldi-medewerker. Tijdens dit proces worden alle vereisten voor sociale afstand in acht genomen. Bij succes zullen de afhaaldiensten ook bij andere winkels in het Verenigd Koninkrijk worden ingezet.
Bron: aldipresscentre.co.uk 

China: Alibaba-directeur neemt ontslag
Volgens berichten uit de Chinese lokale media heeft Chen Lei, de directeur van Xianyu Business Division, zijn ontslag genomen. Xianyu Business Division is onderdeel van de Chinese ecommercegigant Alibaba. In juli 2019 werd Chen Lei benoemd tot directeur van Xianyu, nadat de Alibaba-groep een grootschalige reorganisatie had doorgevoerd. Eerder was Chen Lei directeur voor Taobao, waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van streaming content.
Bron: chinaretailnews.com 

Grotere klantenbasis zorgt voor meer groei bij Amerikaanse online supermarktsector
Ondanks dat de piek van juni weer voorbij is, is de omzet van de Amerikaanse online supermarktsector op dit moment nog steeds vijf keer zo groot in vergelijking met een jaar geleden. Dit blijkt uit een rapport van de marktonderzoeksbedrijven Brick Meets Click en Mercatus. De omzet die met online besteldiensten en afhaalpunten werd gegenereerd kwam in augustus neer op US$ 5,7 mld (€ 4,8 mld). In het vorige rapport van Brick Meets Click en Mercatus over de maand juni was sprake van een omzet van US$ 7,2 mld (€ 6,1 mld), waarmee ten opzichte van die maand de omzet in augustus is gedaald met 20,8%. Ten opzichte van de US$ 1,2 mld (€ 1,01 mld) van augustus 2019 is de maandomzet echter juist met 475% toegenomen. Het rapport van Brick Meets Click en Mercatus is opgesteld aan de hand van een enquête, die van 24 tot 26 augustus werd gehouden onder 1.817 Amerikaanse consumenten.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Kroger heeft 15% meer vergelijkende winkelomzet in tweede kwartaal
In het tweede kwartaal van het fiscaal jaar 2020 heeft Kroger een toename in vergelijkende winkelomzet gezien van bijna 15%. De aangepaste winst per aandeel kwam in de buurt van de bovengrens van wat analisten van Wall Street hadden verwacht. In de periode tot 15 augustus steeg de totale omzet jaar op jaar met 8,2%, van US$ 28,17 mld in 2019 tot US$ 30,49 mld in 2020 (van € 23,72 mld tot € 25,67 mld). Met de uitsluiting van de omzet van benzine steeg de totale omzet jaar op jaar met 13,9%. De vergelijkende winkelomzet nam met uitsluiting van benzine in deze periode toe met 14,6%. In dezelfde periode van vorig jaar was sprake van een toename in vergelijkende winkelomzet van slechts 2,2%.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Thuisbezorger Weee! groeit binnen een jaar met 600%
De op de Aziatisch-Amerikaanse gemeenschap gerichte thuisbezorger Weee! is in een jaar tijd met 600% gegroeid. De startup valt met name op door de onorthodoxe naam. "Er zijn een aantal redenen voor de naam", licht oprichter en CEO Larry Liu uit in een interview met PYMNTS. “Ten eerste vinden we dat boodschappen doen een sociale activiteit zou moeten zijn. In de begindagen van ons bedrijf merkten we dat veel mensen vaak samen boodschappen doen. Een van de manieren waarop ze dat doen is door levensmiddelen te zoeken via online winkels op WeChat en Facebook. De tweede reden voor de naam is, omdat we vinden dat boodschappen doen in een zekere zin spannend moet zijn. We zagen hoe mensen op ons aan het wachten waren als we bestelde producten afleverden. Deze mensen zaten echt in spanning. Dit soort positieve spanning vind je zelden terug in fysieke supermarkten, maar we vinden wel dat dit een deel van de ervaring moet zijn."
Bron: pymnts.com 

VS: Tiliter en FutureProof Retail introduceren slimme weegschaal 
Tiliter en FutureProof Retail hebben samen een slimme weegschaal ontwikkeld, die een contact- en kassavrije winkelervaring moet bevorderen. Tiliter is een techbedrijf dat is gespecialiseerd in systemen voor productherkenning. FutureProof Retail (FPR) ontwikkelt mobiele betaalmogelijkheden. De oplossingen van FPR stellen klanten in staat om boodschappen met de eigen smartphone te scannen en hier vervolgens voor te betalen, zonder dat het nog nodig is om in een kassarij te staan. De nieuwe weegschaal die door de twee bedrijven is ontwikkeld is bedoeld voor zelfbediening en integreert productherkenning met een Scan&Go-betaalsysteem.

De weegschaal is bedoeld voor producten die in bulk worden geleverd of die op voorhand gewogen moeten worden, zoals bepaalde groenten en fruit. De software van Tiliter herkent automatisch het product dat op de weegschaal wordt geplaatst. Na het wegen geeft de weegschaal een streepjescode, die met de Scan & Go-app van FPR kan worden gescand. De eerste weegschaal is geïnstalleerd in een vestiging van Westside Market in New York City. Later dit jaar zal de weegschaal ook bij andere Amerikaanse supermarkten worden ingezet.
Bron: prnewswire.com 

Canada: Inabuggy start snelle bezorgdienst
De Canadese thuisbezorger Inabuggy heeft onder de naam Inabuggy-Mart een nieuwe, snellere thuisbezorgdienst opgezet. Met Inabuggy-Mart kunnen binnen 30 minuten producten van buurtwinkels, bloemisten en slagerijen aan huis worden bezorgd. Inabuggy-Mart vormt op deze manier een soort hyperlokaal marktplatform, dat dankzij de snelle bezorgtijd binnen Canada de eerste in zijn soort is. "De uitbreiding van het retailnetwerk van Inabuggy in Canadese stadswijken geeft klanten de gelegenheid om kleine lokale ondernemingen beter te ondersteunen. Ook krijgen ze hierdoor op een snelle en gemakkelijke manier toegang tot lokale versproducten", aldus Inabuggy-CEO Julian Gleizer. "Voor winkelhouders geeft Inabuggy-Mart een manier om beter bij klanten in hun directe omgeving in beeld te komen."
Bron: newswire.ca 

Canada: Loblaw opent winkel op historische locatie in Toronto
Loblaw heeft onlangs een nieuwe vestiging geopend in een historisch stadsdeel van Toronto. Het West Block-gebouw dateert uit 1928 en huisvestte ooit de eerste Loblaws Groceterias Warehouse van de stad. Na een volledige renovatie van CA$ 400 mln (€ 256 mln) biedt het pand nu plaats aan een moderne Loblaw-winkel in combinatie met een Shoppers Drug Mart en een Joe Fresh-vestiging. Ook heeft het gebouw nu kantoorruimtes voor afdelingen van Loblaw Digital, PC Optimum en PC Financial.
Bron: canadiangrocer.com 

Publicatiedatum: