Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Radicale verandering moet Copal weer op de kaart zetten"

Na meer dan 100 jaar groenten en fruit van Valenciaanse telers op de markt te hebben gebracht en op internationaal vlak een referentie in de AGF-sector te zijn geweest, heeft de coöperatie Copal een grondige reorganisatie doorgevoerd om het gedurende de afgelopen jaren verloren terrein weer beetje bij beetje terug te winnen. Er worden nieuwe projecten opgezet, er wordt in nieuwe sorteertechnologie geïnvesteerd en het commerciële en managementteam gaat verder met vers bloed.

"Eind juni hebben we een nieuw economisch beleid opgestart en hebben we een drastische structurele verandering in het bedrijf doorgevoerd", zegt Vicente Bomboí, de onlangs nieuw verkozen voorzitter van de telersvereniging. "We hebben het management van alle departementen volledig vernieuwd, omdat de oude directie de doelstellingen waarvoor ze was aangenomen, niet had gehaald. Het salesteam gaat verder met vers bloed. We hebben nu een krachtig verkoopteam, dat vastberaden is en staat te popelen om te tonen wat het allemaal kan. Alle afdelingen van het bedrijf zijn geherstructureerd, van boven naar beneden", legt hij uit. "Dit is allemaal heel snel gegaan, want we weten precies wat we willen en over twee maanden moeten we klaar zijn voor het nieuwe citrus- en kakiseizoen."

Copal is de oudste coöperatie in Spanje en de tweede oudste van Europa. Met een afzet van 140 miljoen kilo in zijn beste jaren, was Copal vroeger een referentie in de citrussector. "Maar het oude management verloor voeling met de markt en wist zich niet aan te passen aan de gewijzigde marktbehoeften. Beetje bij beetje zakten we naar beneden op de exporteursranglijst. Onze missie is nu om dat verloren terrein terug te winnen en geleidelijk weer een referentiebaken te worden", zegt Bomboí.

De coöperatie heeft nieuwe strategieën ontwikkeld om het afzetvolume van de belangrijkste producten omhoog te krikken en nieuwe markten aan te boren. Daarbij wordt sterk ingezet op innovatie. "Over 4 jaar willen we weer een van de grootste exportbedrijven in Valencia zijn", benadrukt Bomboí.

Citrus met royalty's, bloedsinaasappelen en grapefruit
Hoewel de coöperatie ook kaki's, granaatappels en steenfruit teelt en afzet, zijn mandarijnen, clementines en sinaasappelen de belangrijkste producten voor Copal. 

"Dit seizoen gaan we tussen de 42 en 45 miljoen kilo afzetten, wat meer is dan vorig jaar. Met de mooie prijzen voor citrus van het afgelopen seizoen in het achterhoofd, verwachten we een goede start en hopen we dat die positieve trend zich het hele seizoen kan doorzetten”, zegt Bomboí. "We gaan in week 39 van start met de extra vroege rassen van de Satsuma-familie en met de clementines."

In het nieuwe project heeft de coöperatie ook gekozen voor productdifferentiatie. Met de teelt van nieuwe rassen, waaronder ook grapefruit, streeft de organisatie een grotere rendabiliteit na voor haar leden. "We investeren in de aanplant van nieuwe beschermde rassen clementines en sinaasappelen, waaronder ook Valencia-bloedsinaasappelen. We denken dat het marktpotentieel van die soort behoorlijk groot is. Ook zetten we volop in op de Star Ruby-grapefruit."

Kaki relatief onbekend in overzeese gebieden
Als onderdeel van de Persimon-groep is de Rojo Brillante kaki een van de belangrijkste producten voor Copal. De coöperatie heeft speciaal voor dit ras zelfs geïnvesteerd in de aanschaf van nieuwe sorteer- en kalibreermachines.

Cecilia Taboada, commercieel directrice van de coöperatie, legt uit dat het kaki-seizoen eind week 39 van start gaat. Dit jaar wordt er tot wel 30% minder fruit verwacht door lagere opbrengsten in het algemeen, maar ook door plaagdruk van onder andere cotonet. "Toch hebben onze leden gelukkig geen noemenswaardige verliezen geleden als gevolg van deze plaag. We ramen onze productie op ongeveer 8-10 miljoen kilo", legt Toboada uit.

Naast de export van kaki aan traditionele Europese markten, zoals Duitsland, Frankrijk of Engeland, probeert Copal ook nieuwe markten aan te boren. "We willen de export naar overzeese landen stimuleren. We hebben al contracten afgesloten om kaki's te exporteren naar het Midden-Oosten, het Caribisch gebied en andere bestemmingen in Latijns-Amerika. Er zijn nog veel landen waar dit product een grote onbekende is, maar daardoor heeft het ook mooie toekomstperspectieven, zo denken wij," besluit Toboada.

Voor meer informatie:
Cecilia Taboada
Copal
Tel: +34 96 248 05 00
Mob: +34 677 11 22 57
dircomercial@copal.es
Facebook: @Copal Algemesí
LinkedIn: Copal Cooperativa Algemesí
www.copal.es

Publicatiedatum: