Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Diederick Meijer, Plusberries

“Sensation mango dit jaar in heel Europa verkrijgbaar”

Tholen – De start van het Spaanse mangoseizoen staat voor de deur. In week 38 wordt een piek in de volumes verwacht. Agromartin, onderdeel van het Spaanse Plusberries, komt echter de week daarna voor het eerst met Spaanse mango’s op de markt uit de regio van Huelva, en wel met de Sensation. “Een variëteit die tot nu toe vooral populair is op het Iberische Schiereiland waar het met afstand de meest gewilde variëteit is,’ vertelt Diederick Meijer van Agromartin Plusberries. “Zelf was ik geen fan van mango’s, maar deze 100% zongerijpte variant is echt wat anders door het ontbreken van vezels en een fruitige zoete aromatische bite.”

Agromartin richt zich traditioneel op de verkoop van Spaanse aardbeien, blauwe bessen en steenfruit. “Hierdoor loopt ons hoogseizoen van december rond de kerst, als we starten met de aardbeien, tot eind juli wanneer we het steenfruitseizoen afsluiten. Gevolg daarvan is een gat in onze activiteiten tussen augustus en december. Twee jaar geleden hebben we als bedrijf een nieuwe loods aangekocht voor het sorteren en verpakken van onze aardbeien, bessen en steenfruit en daar willen we optimaler gebruik van gaan maken. Daarom zijn we als bedrijf gaan analyseren welke producten we nog meer kunnen verwerken die tussen juli en december geoogst worden om zo maximale efficiëntie uit onze faciliteiten en mankracht te halen. Zo gaan we dit jaar tevens aan de slag met sinaasappelen en mandarijnen van eigen aangekochte boomgaarden. Hiervoor is afgelopen zomer tevens een nieuwe verpakkingslijn geïnstalleerd. En nu dus ook zongerijpte mango's van het ras Sensation. We hebben een nieuwe verpakkingslijn opgezet waarbij we de mango’s gaan verpakken in een nieuw herkenbare roze dozen van 7,9 en 12 stuks. Uiteraard in het merk Aroma´s, het merk van Agromartin dat reeds veel bekendheid heeft in Europa en daarbuiten.”

“De mango boomgaard is sinds de jaren 1990 in productie, tot afgelopen jaar voornamelijk bestemd voor de verkoop in houten kisten aan de groothandelsmarkten in Spanje en Portugal. Aan ons werd anderhalf jaar geleden gevraagd of wij deze vezelvrije boomgerijpte mango's konden vermarkten naar andere afzetregio’s omdat wij als Agromartin één van de grootste familiebedrijven van Huelva erg goed gepositioneerd zijn in de Europese markt. Dat konden wij uiteraard maar daarvoor moesten er wel eerst wat aanpassingen worden gedaan. Waaronder het verkrijgen van het Global GAP certificaat dat wij in sinds begin deze maand in bezit hebben voor de productie en verwerking van deze mango's.”

De bestaande mangoboomgaard bij de Spaanse teler werd afgelopen jaar door een aantal specialisten uit de de regio Malaga flink onder handen genomen en is het areaal ook uitgebreid met nieuwe aanplant. “Rond 2023 zullen we met deze aanpassingen en uitbreiding in het areaal jaarlijks 250 tot 300 ton Sensation mango’s produceren. In week 39 starten we met de oogst en deze loopt door tot week 46. De plukkers zullen straks alleen de perfect gerijpte mango’s plukken. Dat is een kostbare plukmethode waarbij men elke dag de bomen moet nalopen op het rijpe fruit, te vergelijken met de ¨mango’s by air¨ maar dan uit Europa. We zetten hierbij in op een luxeproduct en qua beleving niet te vergelijken met de afgerijpte mango's die je normaal in de supermarkt vindt.”

“Een ander pluspunt is dat we makkelijker schaarse arbeidskrachten kunnen binden aan het bedrijf. Er is jaarlijks een toenemend tekort aan personeel en het coronavirus heeft dat er in Spanje niet beter op gemaakt. Door jaarrond werk aan te bieden worden wij als werkgever aantrekkelijker om goed personeel voor langere tijd aan ons te kunnen binden. Dat kan nu met de nieuwe producten buiten ons piekseizoen die we vanaf dit jaar ook gaan verpakken en sorteren bij ons in het bedrijf.”  

Voor meer informatie:
Diederick Meijer
Agromartin Plusberries
Tel: +34 (0) 959504454
Mob: +34 (0) 647593617
E: dmeijer@plusberries.com
www.plusberries.com