Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

BOB Vinalopó Druiven lanceert campagne als eerbetoon aan de Spaanse telers

De BOB ‘Vinalopó Druiven met Beschermende Zak’ lanceert een campagne als eerbetoon aan de agrofoodsector in het algemeen en aan de druivensector in het bijzonder. In de campagne, waarvan de slogan "Lo primero siempre será lo primero" luidt (een variant op “First things first”, nvdr), komen de hoofdrolspelers van de Vinalopó druiven in de schijnwerpers te staan, namelijk de telers, arbeiders en afzetpartijen. Het doel is om het werk van deze eerste schakel in de keten zichtbaar te maken, want die wordt doorgaans niet helemaal naar waarde geschat door de rest van de samenleving.

De campagne is dit jaar wel bijzonder passend en zinvol, omdat de land- en tuinbouwers nauwelijks uit het nieuws zijn geweest en wel om twee heel verschillende redenen. Begin dit jaar kwamen ze op straat om de complexe en soms onhoudbare economische situatie waarin ze zich bevinden aan te klagen, maar kort daarna, bij het uitbreken van de coronacrisis, werden ze opeens gebombardeerd tot een essentiële sector gedurende een periode waarin het hele openbare leven tot stilstand kwam.

De BOB wil daarom graag al dit stille werk, dat nooit voldoende wordt beloond, in de verf zetten. In de promotiecampagne 2020 van de BOB gaat alle aandacht dan ook naar de eigen telers en afzetpartijen.

De BOB hoopt dat deze grotere zichtbaarheid ook een stimulans mag zijn voor de consument en de samenleving als geheel om dit speciale, hoogwaardige product de waarde toe te kennen die het verdient. Het is immers niet alleen een druif met een uitzonderlijke smaak en andere unieke uiterlijke kenmerken. De druif draagt ook bij aan de economische, sociale en ecologische ontwikkeling van een ganse streek, waarmee hij onlosmakelijk is verbonden.

Dit jaar is ongeveer 1.700 hectare, goed voor 40 miljoen kilo druiven, geregistreerd bij de Raad van Toezicht van de BOB, wat een daling betekent van ongeveer 10-20% ten opzichte van voorgaande jaren. De afzet begint met de vroegste rassen Victoria, Ideal, Doña María, Red Globe en Rosetti, om te eindigen met de late rassen Aledo en Dominga in december en januari. De omzet bedroeg vorig jaar ongeveer €9 mln, waarbij circa 40% werd afgezet in het buitenland, voornamelijk in de EU.

Voor meer informatie:
Consejo Regulador de la DOP Uva de Mesa Embolsada del Vinalopó
Avenida de Alicante, 123
03670 Monforte del Cid, Alicante (Spanje)
Mobiel: +34 610 297 374
uva-vinalopo@uva-vinalopo.org
https://uva-vinalopo.org

Publicatiedatum: