Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktrapport week 36/2020:

'Beschikbaarheid van Duitse, Nederlandse en Belgische komkommers nam af'

De beschikbaarheid van Duitse, Nederlandse en Belgische komkommers nam af. De eerste Spaanse partijen arriveerden in Berlijn en waren met 4 tot 6 euro per twaalf aanzienlijk goedkoper dan de Midden-Europese partijen. Over het algemeen kon er zonder problemen aan de niet al te grote vraag worden voldaan. Desondanks trokken de prijzen aan, deels ook sterk: dit kwam door gestegen afgifteprijzen en een te beperkt assortiment.

De klanten namen vervolgens minder komkommers af, wat zich echter niet uitwerkte op de prijzen. Bij de snackkomkommers was er overwegend sprake van Nederlandse en Duitse ladingen. De verkoop verliep in rustige banen en de distributeurs zagen zelden aanleiding om hun prijzen bij te stellen. In Hamburg dook Turkse import op: men moest 14 euro betalen per doos van 7 kg met schaaltjes van 500 gram.



Appelen
De Duitse aanvoer domineerde de markt. Prijsverlagingen moesten de afzetmogelijkheden verbeteren, dit lukte echter niet altijd.

Peren
ItaliĆ« bepaalde de markt met Santa Maria. Alles bij elkaar was het aanbod voldoende om de vraag te dekken. 

Druiven
Italiƫ domineerde de markt met Italia, Michele Palieri, Victoria en Crimson Seedless. Over het algemeen was de vraag toegenomen.

Perziken en nectarines
Het seizoen liep richting het einde: aan de ene kant nam het aantal leveringen af, aan de andere kant richtten de klanten zich steeds meer op andere fruitsoorten.

Pruimen
Duitse ladingen domineerden de markt: Hauszwetschge, Top, Fellenberg en Presenta bepaalden de handel. In z'n totaliteit was de aanvoer weliswaar afgenomen, maar de vraag bleef desondanks achter bij het aanbod.

Citroenen
Het aanbod aan Spaanse en Zuid-Afrikaanse citroenen nam toe, en het Argentijnse aanbod daalde juist. Aangezien de vraag toenam, klommen de prijzen omhoog.

Bananen
De vraag had zich op verschillende plaatsen verbeterd. Aan de ene kant lag dit aan het einde van de vakantieperiode, aan de andere kant was dit ook het gevolg van het eerder herfstachtige weer.

Bloemkool
Duitse partijen domineerden de markt, Nederlandse en Belgische partijen hadden slechts een aanvullend karakter. De kwaliteit was wisselend, hierdoor liepen de prijzen soms dan ook ver uiteen.

Sla
IJsbergsla stamde voornamelijk uit Duitsland en de beschikbaarheid nam af. Nederland probeerde om het gat dat was ontstaan op te vullen, wat echter niet altijd lukte.

Komkommers
De beschikbaarheid van Duitse, Nederlandse en Belgische leveringen nam af. Over het algemeen kon er zonder problemen aan de niet al te grote vraag worden voldaan.

Tomaten
Nederlandse en Belgische tomaten domineerden de markt. Duitse, Italiaanse en Spaanse tomaten completeerden op sommige plaatsen het aanbod. De handel verliep wisselend.

Paprika's
Nederland domineerde de markt. Turkije stuurde in het bijzonder groene partijen. De presentie van Spaanse ladingen nam toe: hun seizoen kwam duidelijk steeds meer op gang. Hongarije en Duitsland vulden het paprika-aanbod aan.

Bron: BLE

Publicatiedatum: