Triodos geeft Zwitserse online supermarkt kapitaalinjectie van € 9,2 mln

Carrefour start met afhaaldienst in Pakistan
Carrefour, dat in Pakistan via de franchisenemer Majid Al Futtaim actief is, heeft in dit land een online afhaaldienst geïntroduceerd. Klanten van Carrefour kunnen online boodschappen bestellen en deze vervolgens zonder extra kosten afhalen. De winkels waar de afhaaldienst beschikbaar is bevinden zich verspreid over de steden Lahore, Karachi en Islamabad. 
Bron: technologytimes.pk 

VK: Amazon Fresh breidt bereik uit in omgeving van Londen
Amazon heeft ervoor gezorgd dat Amazon Fresh voor nog meer klanten met een Prime-abonnement beschikbaar is. Het bereik tot waar bestellingen kunnen worden bezorgd is uitgebreid in de omgeving van Londen. Klanten met een Prime-lidmaatschap kunnen bij bestellingen van meer dan £ 40 (€ 44,53) deze gratis aan huis laten bezorgen. Bestellingen die voor 21:00 worden geplaatst, worden nog op dezelfde dag geleverd. Het assortiment van Amazon Fresh omvat versproducten zoals groente en fruit. Enkele locaties rondom Londen waar Amazon Fresh beschikbaar gaat zijn, bevinden zich in Wembley, Chiswick, Acton, Harrow, Harlow en Hitchin.
Bron: esmmagazine.com 

Zwitserse online supermarkt krijgt € 9,2 mln 
De Zwitserse online supermarkt Farmy heeft een kapitaalinjectie gekregen van ongeveer € 9,2 mln. Het geld is voortgekomen uit een investeringsronde, die werd geleid door het Triodos Organic Growth Fund. Farmy is in 2014 opgericht als een duurzame en transparante online supermarkt, waar producten direct van de teler afkomstig zijn. Het assortiment van Farmy bestaat uit meer dan 12.500 voornamelijk biologische producten, zoals kaas, groenten, fruit en deegproducten. Het bedrijf werkt samen met meer dan 1.000 telers en andere leveranciers. Dankzij een slimme logistieke infrastructuur en een eigen wagenpark aan elektrische auto's kunnen bestelde boodschappen zo vers, snel en duurzaam mogelijk aan huis worden geleverd. Binnen Zurich en rondom het meer van Genève worden bestellingen zonder extra kosten bezorgd.
Bron: eu-startups.com 

VK: Hubbub en Tesco beginnen campagne tegen verspilling
Tesco is samen met de non-profit-organisatie Hubbub begonnen met de campagne No Time for Waste Challenge. De campagne is gericht op het aanpakken van de 6,6 mln ton aan voedselverspilling, die jaarlijks door Britse huishoudens wordt veroorzaakt. De samenwerking met Hubbub is ontstaan naar aanleiding van een enquête van Tesco. Uit deze enquête bleek dat tijdens de lockdown de houding van de Britse consument ten opzichte van voedselverspilling is veranderd. 67% van de ondervraagde consumenten gaf aan nu anders naar levensmiddelen te kijken.
Bron: resource.co 

Frankrijk: Carrefour test geautomatiseerd afhaalpunt
Carrefour is in Parijs begonnen met het testen van een volledig geautomatiseerd afhaalpunt voor voetgangers. Bij het afhaalpunt zijn geen medewerkers van de supermarktketen ingezet. Het afhaalpunt bestaat uit 94 kluisjes die door middel van een het scannen van een QR-code met de eigen smartphone kunnen worden geopend. Het afhaalpunt bevat een tweede set kluisjes met koelmogelijkheden, zodat de klant hier ook diepgevroren producten kan afhalen. Het systeem achter het afhaalpunt is ontwikkeld door het Poolse bedrijf Retail Robotics. Het afhaalpunt kan twee tot drie verschillende mensen tegelijkertijd van dienst zijn. Eerder stond op dezelfde locatie een ander afhaalpunt, dat echter nog bediend werd door personeel van Carrefour.
Bron: retaildetail.eu 

Australische supermarkten mogen samenwerken aan leveringsketen
Australische supermarktketens hebben van de nationale mededingingsautoriteit toestemming gekregen om samen te werken op het gebied van leveringsketens. De samenwerking moet ervoor zorgen dat tijdens de pandemie de leveringsketens voor levensmiddelen in stand worden gehouden. In maart verleende het overheidsorgaan ACCC toestemming aan Woolworths, Aldi, Coles, Metcash en andere supermarktketens om samen te werken met leveranciers en logistieke bedrijven. Daarvoor had Coles tijdens de hectische periode in supermarkten aan het begin van de pandemie een oproep tot samenwerking tussen concurrenten gedaan. De ACCC heeft nu deze toestemming verlengd tot 31 maart 2021.
Bron: insideretail.com.au 

Zweedse startup opent geautomatiseerde supermarkten in platteland
De Zweedse start-up Lifvs werkt al ruim anderhalf jaar aan het opzetten van geautomatiseerde supermarkten in het Zweedse platteland. In kleine dorpen zoals Eket in het district Skåne in het zuiden van Zweden bevinden zich slechts 400 inwoners. Deze inwoners konden voorheen gebruik maken van kleine buurtwinkels. Omdat het aantal inwoners afneemt, zijn veel van deze winkels echter genoodzaakt om te sluiten. De onbemande winkels van Lifvs zijn hebben de vorm van containers van 22 vierkante meter, waarin onder andere koelkasten zijn opgesteld. Klanten betalen voor middel van een app direct voor de producten die ze kiezen. Sinds Lifvs begonnen is met het installeren van deze winkels, zijn inmiddels 19 van zulke locaties in bedrijf gegaan.
Bron: tekdeeps.com 

Japan: Amazon en Life breiden bereik uit
Nadat de Japanse supermarktketen Life in september van vorig jaar een samenwerkingsverband aanging met Amazon, heeft de keten zijn bezorgmogelijkheden uit weten te breiden tot 23 wijken in Tokyo en delen van Osaka. Hierdoor is het bereik van Life uitgebreid naar nieuwe delen van Japan, die voorheen niet rendabel genoeg waren. Bestellingen worden bezorgd door middel van wagens die aan Amazon toebehoren. Bestelde producten kunnen binnen twee uur aan huis worden geleverd tegen kosten die lager liggen dan via de eigen bezorgservice van Life.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Australië: Woolworths opent online groothandel
Woolworths is van start gegaan met een nieuw online platform, waarmee Australische bedrijven levensmiddelen, kantoorgerei en andere producten kunnen laten leveren. Het nieuwe platform heet Woolworths at Work en wordt door Woolworths omschreven als een uitbreiding van de huidige online activiteiten van het bedrijf. Dankzij het platform kunnen meerdere werknemers van dezelfde onderneming bestellingen plaatsen, die naar verschillende locaties kunnen worden gestuurd.
Bron: itnews.com.au 

VS: Albertsons werkt aan kleine dc's voor e-commerce
Albertsons heeft zijn samenwerking met het in automatisering gespecialiseerde bedrijf Takeoff Technologies uitgebreid. Samen worden kleine distributiecentra opgezet om online bestelde boodschappen aan klanten te leveren. Op dit moment zijn er in het zuiden van San Francisco en in San Jose in Californië twee van deze logistieke centra van Albertsons actief. Deze twee dc's gingen in het vierde kwartaal van 2019 in bedrijf.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Lokale vakbonden eisen meer gevarengeld
Kroger-werknemers hebben onlangs in Kanawha City protestacties gevoerd bij lokale Kroger-vestigingen om zo hun eisen voor meer gevarengeld kracht bij te zetten. Eerder dit jaar is Kroger gestopt om dit extra loon uit te kern. De werknemers werden vertegenwoordigd door United Food & Commercial Workers (UFCW). De acties vonden op 3 september plaats bij achttien vestigingen van Giant, Safeway en Kroger verspreid over Maryland, Virginia en West Virginia.
Bron: wchstv.com 

Kohl's helpt Amazon met winkelnetwerk 
Amazon gaat zijn samenwerking met de warenhuisketen Kohl's fors uitbreiden. Volgens de Milwaukee Business Journal laat Kohl’s Amazon gebruik maken van eigen winkelruimte bij een vestiging in La Verne in Californië. Amazon gaat de geleende ruimte waarschijnlijk gebruiken voor zijn nieuwe keten Fresh. Kohl's gebruikt van de locatie van 8.175 vierkante meter een deel van 4.730 vierkante meter. De rest zal worden gebruikt door Amazon.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven