Jelle Kuijper, Evers Specials

“Betere crisisbeheersing kan niet zonder gezamenlijke simulatie door publieke en private sector”

Tholen – Op 2 september organiseerde ESSA (European Sprouted Seeds Association) en Freshfel Europe het Food Crisis Management Event. Evers Specials, producent van taugé, sponsorde het event en lanceerde er officieel de rebranding van het bedrijf. Officieel, want de website zelf in de nieuwe stijl was al langere tijd in de lucht. Het event over management bij een voedselcrisis stond in eerste instantie gepland voor mei maar door de coronacrisis (de ironie) werd het uitgesteld.

De online paneldiscussie tijdens het event

Directeur Jelle Kuijper, tegelijkertijd ook voorzitter van de crisismanagement werkgroep van ESSA, kijkt terug op een geslaagd event dat zeker voor herhaling vatbaar is. Meer dan 200 mensen namen deel aan dit virtuele event waarbij er niet alleen lessen werden getrokken uit eerdere crises zoals de EHEC-, listeria- en fipronilcrisis (het event was immers sectorbreed) maar de deelnemers kregen ook twee scenario’s voorgelegd waarin ze zelf aan de slag moesten met het aanpakken van een crisis. Eén daarvan was zeer actueel en geïnspireerd op de coronacrisis. Het palet aan sprekers en deelnemers was zeer divers met leden van diverse sectoren uit binnen- en buitenland en ook vertegenwoordigers van nationale regeringen en de Europese Commissie.

Ook de verpakkingen zijn in de nieuwe huisstijl: Flowpack taugé met daarop het nieuwe logo

Vertrouwen is key
“De lessen die we hebben kunnen trekken uit dit event was toch vooral dat samenwerking tussen verschillende instanties en transparantie en vertrouwen van cruciaal belang is,” blikt Jelle terug. “Er bestaat altijd een risico dat er weer een voedselcrisis uitbreekt en dan is het een meerwaarde dat je elkaar van tevoren kent. Niet alleen binnen de branche, maar ook daarbuiten zoals de overheidsinstanties en andere sectoren. Als ik terugkijk is ESSA immers ook ontstaan uit de EHEC-crisis. Andere sectoren wil ik deze Europese verbondenheid  ook aanraden, maar dan het liefst vóór het ontstaan van een crisis. De belangrijkste les die we als sector hebben getrokken uit de EHEC-crisis was toch de behoefte aan een dergelijke associatie.”

Groeien, versterken en verbeteren, maar wel voor de gehele sector
De rebranding van Evers Specials hangt nauw samen met het event en dat is niet zo vreemd gezien de missie, visie en kernwaarden die het bedrijf graag wil uitdragen. “Het begon klein, met het opzetten van een nieuwe website voor ons bedrijf, maar al snel hadden we ook de behoefte om na te denken waar we nu eigenlijk voor staan en wat onze toekomst is,” vertelt Selma Brom, marketingmedewerker bij Evers Specials. “Daaruit kwam voor ons een visie naar voren waarin we niet alleen met het bedrijf willen groeien, verbeteren en versterken maar ook met de kiemgroentesector als geheel. Daar is crisismanagement een belangrijk onderdeel en dat wilden we dan ook uitdragen op deze eerste editie.”

Als het aan Jelle ligt, wordt dit event in de toekomst vaker georganiseerd en niet alleen voor de groenten- en fruitsector. “Het zou mooi zijn als we dit straks in een beurtrol kunnen organiseren waarin elk jaar een andere sector in de voedselbranche de kar kan gaan trekken. Dat moet dan op Europees niveau, want laten we eerlijk zijn, een puur nationale crisis bestaat niet meer. Ook dat was één van de lessen van het event.”

Voor meer informatie:
Evers Specials
Selma Brom
Tel +31 (0)6 45 73 13 23
E: s.brom@eversspecials.nl
www.eversspecials.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven