Veel ondernemers vragen zich af waarom het betalingsverkeer duurder wordt, terwijl banken hun processen steeds verder automatiseren en de dienstverlening afbouwen. Dit gevoel is versterkt door de explosieve toename van het aantal contactloze betalingen door de uitbraak van het coronavirus.
Contactloos betalen
Detailhandel Nederland heeft het initiatief genomen om, (in eerste instantie) met een aantal samenwerkende vers)detailhandelsbranches (waar ADN onderdeel van is), in gesprek te willen gaan met banken over de hoogte van de pintarieven. Om dit te doen, is inzicht nodig in de ontwikkeling van de aantallen en de kosten van het pinnen in het eerste half jaar van 2020 ten opzichte van het eerste half jaar van 2019.
Voor MKB-ondernemers werken verschillende banken met verschillende bundels en/of verschillende tarieven. Opvallend is echter dat bijvoorbeeld de Rabobank geen pinbundel heeft voor meer dan 5.000 pintransacties per maand en dat als deze grens wordt overschreden de ondernemer alsnog 5,6 cent per pintransactie moet betalen. Door de explosieve toename van het aantal pintransacties zou het dus zo moeten zijn dat deze kosten aanzienlijk zijn gestegen.
Bij de achterban van ADN is het verschil van de kosten per pintransactie ten opzichte van het grootwinkelbedrijf al jaren een doorn in het oog. Voor de kostprijs van een pintransactie maakt het niet veel uit of er veel of weinig pintransacties plaatsvinden. Toch zijn de kosten per transactie voor ondernemers in het MKB veel hoger dan voor het grootwinkelbedrijf. Het grootwinkelbedrijf sluit bij banken maatwerkcontracten af.
Klik hier om de enquête over pinkosten in te vullen. Deze enquête wordt door een aantal (vers) branches tegelijkertijd uitgezet onder de leden. "Met de uitslag, die wij medio september verwerken gaan wij opnieuw in gesprek met banken, ditmaal met een breder collectief", aldus ADN.
Voor meer informatie
AGF Detailhandel Nederland (ADN)
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
T: 0318 - 440 222 (keuze 4)
E: info@agfdetailhandel.nl
W: www.agfdetailhandel.nl