Op 2 september 2020 kwamen meer dan 200 belanghebbenden uit de sector en de publieke sector uit heel Europa en daarbuiten bijeen bij ESSA en Freshfel Europe's Food Crisis Management Event om zowel voormalige als hypothetische voedselcrisissituaties te analyseren. Bedrijven, deskundigen op het gebied van crisismanagement, nationale autoriteiten en ambtenaren van de Europese Commissie bespraken de reputatieschade en de gezondheidsrisico's die voedselcrisissen met zich meebrengen. De deelnemers werden vervolgens uitgedaagd om te reageren op twee toekomstscenario's, waarvan er één is geïnspireerd door de huidige coronapandemie.
Het evenement voor het managen van voedselcrisissen toonde het standpunt van ESSA en Freshfel Europe om de structuren en de coördinatie binnen en tussen particuliere bedrijven, sectorale verenigingen en instellingen te vergemakkelijken. De samenwerking tussen de betrokken partijen zou bevorderd moeten worden met als doel een beter beheer van potentiële toekomstige crises in de agrovoedingssector.
Eglė Baecke, secretaris-generaal van de ESSA: "Wij hopen dat dit evenement de particuliere en de openbare sector zal aanmoedigen om op nationaal en Europees niveau een gezamenlijk mechanisme voor crisisbeheer op te zetten. Samenwerking tussen de particuliere en de openbare sector is daarbij noodzakelijk. De samenwerking moet een continu proces zijn en in de praktijk worden toegepast, bijvoorbeeld door middel van crisissimulatie-oefeningen."
Tot slot van het debat concludeerde Philippe Binard van Freshfel Europe: "Er bestaat niet zoiets als een nulrisico. De prioriteit moet dus liggen bij het collectief werken aan het voorkomen van crises en bij de bereidheid om in te grijpen als zich een crisis voordoet. Transparantie speelt een grote rol in het crisismanagement. Het is gebaseerd op een langetermijnvertrouwen tussen publieke en private belanghebbenden. Tijdens de crisis- en herstelperiode is een goede en consistente communicatie essentieel. De Europese en nationale autoriteiten spelen een grote rol bij het informeren van het publiek en bij het herstel van het vertrouwen van de consument. Open samenwerking is daarom een sleutelelement voor succesvol crisismanagement en -preventie."
Voor meer informatie:
Eglė Baecke-Eimontaitė
Freshfel
e.baecke@freshfel.org
www.freshfel.org