Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minder volume en flinke verschuiving in transport en logistiek

De economen van ING zien dat het vertrouwen in de transportsector zich weer herstelt. Veel bedrijven lijken opgelucht wat ook de stijgende lijn van vervoersbewegingen tussen april en augustus verklaard. Wel zal het einde van de overheidssteun nog impact hebben en volgen er ook bij opdrachtgevers nog faillissementen. Voor de internationale logistiek blijft de handelsoorlog en de toekomstige relatie met het VK naast het virus een onzekere factor. 

ING verwacht dat in 2021 het volume zal stijgen met 2,5% en de omzet met 3% in de transport en logistiek. De terugval in het goederenvervoer was ook minder groot dan verwacht. Voor dit jaar daal het volume met 4,5% voor dit segment.

Luchtvracht
Het is echter vooral het personenvervoer dat hard is geraakt door het coronavirus. Dat is ook te zien in de luchtvaartsector. Minder passagiersvluchten zorgde ook voor een tekort aan capaciteit voor luchtvracht waardoor de tarieven hier stegen met een factor 4 tot 5. De capaciteitsdruk blijft hier ook staan ondanks de versoepeling van de slots op de luchthavens waardoor het aantal freighters verdubbelde. 

E-Logistiek
Na jaren van dubbelcijferige groei heeft de coronacrisis de groei van e-commerce verder versneld. Naar verwachting leidt dit ook structureel tot hogere online-verkopen. Zo steeg de omzet van Nederlandse webwinkels in het tweede kwartaal met 45% en vervoerde PostNL 25% meer pakketten. In buurlanden is deze beweging ook te zien. Terwijl de winkeldistributie onder druk staat, verschuiven er activiteiten van de winkel naar het warehouse en profiteren logistieke bedrijven in E-fulfilment en pakketvervoer.

Bron: ING

Publicatiedatum: