Turkse online-supermarkt groeit met 434% tot € 206 mln
De Turkse online-markt groeide door de coronapandemie in de eerste helft van het jaar met 434% en kwam op € 206 mln. Het Turkse dagblad Dünya vermeldde de cijfers van het ministerie van Handel, die aantonen dat klanten ook tijdens het normaliseringsproces online zijn blijven winkelen. Volgens gegevens van het InterBank Card Center is het online-winkelen van levensmiddelen en kruidenierswaren in maart, toen het eerste geval van Covid-19 in Turkije werd gemeld, met 220% j-o-j gestegen. Lokale supermarktketens zoals A101 en Şok implementeerden enkele maanden later mobiele bestelapplicaties, waarmee ze uiterlijk binnen drie uur leveren.
Bron: dailysabah.com
Britse M&S Ocado thuisbezorging: turbulente start voor Ocado's partnerschap met geannuleerde orders
De samenwerking tussen Ocado en M&S ging moeizaam van start. De retailer moest zich verontschuldigen nadat een sterke vraag ertoe leidde dat een reeks klantenorders werd geannuleerd. Ocado gaf toe dat een 'klein aantal' klantenorders op dinsdag werd geannuleerd, terwijl klanten die later in de week probeerden te bestellen, klaagden over voorraadtekorten voor zuivel en verse groenten.
Bron: inews.co.uk
Drie CEO's in drie jaar tijd: wat speelt er binnen Lidl?
Lidl CEO Ignazio Paternò heeft volgens berichten in de media zijn ontslag aangekondigd. Paternò was Lidl's derde CEO in 3 jaar tijd als opvolger van Sven Seidel (2014-2017) en Jesper Hojer (2017-2019). De meningsverschillen met Klaus Gehrig van de Schwarz Group werden alom genoemd als reden achter die ontslagen. Bronnen die dicht bij het bedrijf staan, zeggen dat Paternò's redenen persoonlijk zijn en wellicht zijn ingegeven door de wens om terug te keren naar zijn geboorteland Italië. Zijn ontslag zal echter een impact hebben op de hele groep, aangezien Gerd Chrzanowski, die sinds maart 2020 is aangewezen als opvolger van Gehrig, nu zal optreden als tijdelijke Lidl CEO totdat een opvolger is gevonden.
Bron: kantarretailiq.com
VK: interesse in gezondere eetpatronen blijft in nasleep Covid-19
Uit nieuw onderzoek van IGD blijkt dat bij de Britse consument nog steeds een grote behoefte bestaat om over te schakelen op een gezond en duurzaam eetpatroon aangezien deze nog steeds worstelt met de gevolgen van Covid-19. Het nieuwe consumentenonderzoek van IGD is gebaseerd op gegevens van meer dan 1.000 Britse consumenten die in juli 2020 zijn verzameld om de invloed van Covid-19 op de houding ten opzichte van gezonde en duurzame eetpatronen te onderzoeken. Dit onderzoek bouwt voort op het IGD 'Appetite for Change'-rapport, dat in maart 2020 is gepubliceerd en gebaseerd is op gegevens die in november 2019 zijn verzameld. Opvallende punten zijn onder meer: meer dan de helft van de consumenten (57%) verandert al van eetpatroon of overweegt veranderingen door te voeren om gezonder en duurzamer te leven, ten opzichte van 66% in 2019. Er is een verschuiving opgetreden in de manier waarop consumenten met een voorkeur voor gezond hun voeding ervaren. Ze vinden dat hun eetpatroon minder gezond was tijdens de lockdown dan in 2019. Gezondheid is tijdens de nasleep van Covid-19 een nog grotere motivator voor consumenten, met bijna twee derde (63%) van de mensen die gezondheid als hun primaire drijfveer noemen, tegenover 58% in 2019. De hogere kosten blijven de belangrijkste belemmering voor gezonde en duurzame voeding, met 38% van de consumenten die denken dat dit duurder is.
Bron: igd.com
VK: One Stop neemt Jack’s kortingslijnen over
One Stop, dochteronderneming van Tesco, introduceert binnenkort een aantal private label-lijnen van de Jack's discount-formule binnen haar bedrijfs- en franchisewinkels, waarmee een aanzienlijke waarde aan het One Stop-assortiment wordt toegevoegd. Het gaat om ten minste vijftig Jack's merklijnen die in 2018 zijn ontwikkeld voor het speciale discountformat van Tesco's Jack's. Deze kortingen zijn volgende week al beschikbaar, voornamelijk in gekoelde en diepgevroren categorieën, waardoor de One Stop-klanten hun winkelmand met meer producten kunnen vullen. Deze lijnen zijn niet alleen concurrerend met buurtwinkels, maar ook met discounters als Aldi en Lidl.
Bron: retailanalysis.igd.com
Japan: Walmarts Seiyu stroomlijnt leveringen voor onlineshoppers
De Japanse supermarktketen Seiyu breidt haar capaciteit uit om te voldoen aan schommelende online-bestellingen, waarbij begin volgend jaar een geautomatiseerd afhandelingsstation gaat draaien in navolging van de digitale strategie van moederbedrijf Walmart. De 50.000 vierkante meter in Yokohama zal de verladingscapaciteit van een bestaande faciliteit in Chiba verdrievoudigen. Het nieuwe centrum zal ook het werk van de werknemers met 60% verminderen.
Bron: asia.nikkei.com
Amazon's Whole Foods opent eerste winkel voor thuisbezorging in Brooklyn
Amazons Whole Foods Market opende deze week zijn eerste thuisbezorgwinkel in Brooklyn, New York. De e-commercegigant wil zijn voordeel doen in de groeiende online-boodschappensector die door de gevolgen van het coronavirus zijn ontstaan. Amazon verklaarde honderden werknemers voor de nieuwe winkel in te huren, die alleen op het gebied van Brooklyn aan klanten zal leveren.
Bron: reuters.com
T&T opent twee nieuwe winkels in West-Canada
De Aziatische keten T&T Supermarkets breidt in West-Canada uit met twee nieuwe winkels in Calgary en Langley. De nieuwe winkels zullen het netwerk van de keten tegen medio 2021 op 28 brengen in een gebied dat zich uitstrekt van Vancouver tot Ottawa.
Bron: canadiangrocer.com
VS: JCPenney stelt voor om het bedrijf uit het faillissement te verkopen
JCPenney stelt voor om zijn activa uit faillissement te verkopen aan de hoogste bieders, nadat het bedrijf in een patstelling terecht kwam met o.a. onroerendgoedverhuurders Simon Property Group en Brookfield Property Partners. Joshua Sussberg, faillissementsadvocaat van Penney, verklaarde tijdens een hoorzitting in Texas: "Wij zijn in een impasse in de onderhandelingen met verscheidene externe bieders geraakt. Het bedrijf zal daarom een faillissementsverkoop houden, met inbegrip van H/2 Capital Partners, om de schulden af te kunnen lossen."
Bron: foxbusiness.com
VS: Southeastern Grocers verkoopt nog 23 Bi-Lo winkels
Southeastern Grocers heeft nog eens 23 Bi-Lo winkels verkocht als onderdeel van haar plan om het merk af te stoten. De winkels zijn verkocht aan Alex Lee en B&T Foods. De winkels blijven in afwachting van de gebruikelijke sluitingsvereisten open als Bi-Lo winkels tot de transactie, die naar verwachting over een gespreide periode van september tot november 2020 zal plaatsvinden, is afgerond. Alex Lee is van plan om 15 van de winkels onder het merk KJ's Market IGA en vijf winkels onder het merk Lowes Foods te exploiteren.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart kent volgens z'n voormalige CEO het geheim voor een winstgevend onlinebedrijf
Voormalig Walmart CEO Bill Simon vertelde CNBC dat de introductie van een op een abonnement geënt servicesysteem winstgevend zal zijn voor het onlinesegment van het bedrijf. Walmart, de grootste Amerikaanse supermarkt, kondigde eerder aan zijn lidmaatschapsprogramma Walmart+ op 15 september te zullen introduceren. Volgens Simon, die de retailgigant van 2010 tot 2014 leidde, is het programma het gevolg van vele abonnementsplannen waarmee het bedrijf tijdens het afgelopen decennium zich bezighield.
Bron: cnbc.com