Vandaag gaat het Turkse citroenenseizoen van start met het ras Meyer. Vanwege de coronapandemie moest één Turks fruitexportbedrijf veel aanpassingen doen maar desondanks heeft het goede vooruitzichten voor het komende seizoen. Er wordt een productietoename van 35% verwacht ten opzichte van het voorgaande seizoen en de vraag naar Meyer-citroenen neemt ieder jaar verder toe.
Ter voorbereiding op het aankomende citroenenseizoen in Turkije heeft Eren Tarim geïnvesteerd in extra bewaarcapaciteit en andere verbeteringen in het pakstation. Volgens Coskun Eren, hoofd marketing bij Eren Tarim, is het bedrijf helemaal klaar voor de start van het seizoen. "De voorbereidingen voor het citroenenseizoen zijn weer begonnen. We zijn er al ruim een maand druk mee, met name met de voorbereidingen om de meer dan 300 werknemers in het pakstation veilig te laten werken, nu de Covid-19-pandemie nog steeds niet voorbij is. We zijn ook bezig met het voorbereiden van de producten, informeren van klanten over het seizoen, het plannen van de productieprogramma's en het managen van de nieuwe aanpassingen in het pakstation."
"Daarnaast hebben we onze koelcapaciteit dit jaar uitgebreid tot 3.000 ton en onze bestaande koelcellen en ethyleensystemen gerenoveerd. Een andere belangrijk punt is dat we de beschikking over een analyse- en MRL-controlesysteem hebben. Bij Eren streven we voortdurend naar verbetering en dit jaar hebben we ons MRL-controlesysteem verbeterd en hier twee extra personeelsleden voor aangenomen. We werken uit voorzorg ook nog samen met een laboratorium we kunnen dus met een gerust hart zeggen dat we dit jaar geen problemen met residuen zullen hebben. De zekerheid die ons MRL-controlesysteem biedt, wordt ook enorm gewaardeerd door de retailpartners waarmee we citrusprogramma's hebben."
Meyer-citroenen
Toen de pandemie de wereldwijde handel in verse AGF in haar greep kreeg, heeft Eren Tarim alles in het werk gesteld om een preventiesysteem te implementeren, waardoor het bedrijf fruit aan kon bieden dat helemaal niet door mensen is aangeraakt. "We hebben een Covid-19-preventiesysteem ontwikkeld, dat bestaat uit verplichte social distancing, frequente meting van de lichaamstemperatuur, het beschikbaar stellen van desinfecterende middelen en mondmaskers, informatiebrochures, verbeterde ventilatie, het dagelijks ontsmetten van alle oppervlakten in de faciliteit, evenals een traceersysteem om besmette werknemers te isoleren en anderen te waarschuwen die met hen in contact zijn geweest. We verwachten dit jaar geen oponthoud of uitvaltijd," legt Eren uit.
"Daarnaast moedigen we onze klanten aan om onze netverpakking uit te proberen, die leverbaar is van 500 gram tot 3 kilo. Dit kan helpen om aanraking van het product in het supermarktschap te beperken en zo verspreiding van het virus te voorkomen. We kunnen alle verpakkingsopties leveren voor retailers met een specifiek Covid-19-beleid, ze hoeven er alleen maar om te vragen. We hebben ook een automatische vulmachine in ons pakstation die in staat is om dozen te vullen zonder dat er een mens aan te pas komt. Op verzoek kunnen we deze verpakkingsoptie aanbieden om te garanderen dat de producten tijdens het sorteren en verpakken niet door mensenhanden zijn aangeraakt."
Alle werkplekken worden ontsmet
De exportseizoenen van de rassen die Eren Tarim exporteert, hebben allemaal een andere startdatum. Het bedrijf verwacht tot eind juli citroenen te kunnen leveren. "In Turkije telen we drie citroenrassen: Meyer, Interdonato en Lamas. Op basis van de informatie die we nu hebben, zal het Meyer-seizoen op 3 september beginnen en duren tot eind januari. Het Interdonato-seizoen gaat tussen 25 en 30 september van start en zal eveneens tot eind januari duren. Tot slot zal het Lamas-seizoen tussen 25 oktober en 5 november beginnen en tot eind maart duren. De Lamas-citroenen zullen echter ook in koelhuizen worden opgeslagen en we verwachten ze tot eind juli te kunnen leveren."
Lamas-citroenen
Er wordt dit jaar een forse productietoename voor Turkse citroenen verwacht. Dit komt deels omdat het voorgaande seizoen werd afgekapt door de regering. Eren: "We verwachten voor het gehele citrusseizoen een stijging van 20% en een stijging van 35% ten opzichte van vorig jaar. Vorig seizoen was geen succes en het exportverbod dat de regering voor het einde van het seizoen instelde, heeft ons nogal wat volume gekost. Ik verwacht dat consumenten wereldwijd dit jaar meer citrus zullen consumeren vanwege de gezonde eigenschappen van dit fruit die de afweer versterken."
Interdonato-citroenen
Dankzij het weer zullen er meer Meyer- en minder Lamas-citroenen zijn. Eren maakt zich echter niet al teveel zorgen omdat het ras Meyer ieder jaar aan populariteit wint. "Het weer was dit jaar een tweesnijdend zwaard. Voor de rassen Meyer en Lamas waren de omstandigheden uitstekend maar voor het ras Interdonato wat minder. Van dit laatste genoemde ras zullen er dit jaar kleinere aantallen beschikbaar zijn dan normaal. De aantallen zullen echter vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar. De beschikbaarheid van Meyer-citroenen zal hoger zijn en die van Lamas ongeveer hetzelfde als vorig seizoen. Dit schept de unieke mogelijkheid om dit jaar meer Meyer-citroenen te leveren, met name aan onze voornaamste markten: de EU en Rusland.
Normaal gesproken zijn mensen niet gewend aan het consumeren van Meyer-citroenen. Toch zien we de vraag jaarlijks toenemen en vorig jaar bereikte deze zelfs een piek. Meyer-citroenen zijn een kruising tussen een sinaasappel, mandarijn en citroen en hebben een zoetere smaak, dunne schil en hoog sapgehalte. Meyer-citroenen zijn kleiner van formaat en ook ronder. De belangrijkste reden voor de groeiende vraag van de afgelopen jaren is de prijs. Meyer-citroenen zijn beduidend goedkoper dan Interdonato-citroenen. Klanten hebben hierop ingespeeld en hebben de mogelijkheden van de Meyer-citroen verder verkend. We rekenen daarom op een uitstekend Meyer-seizoen en we roepen onze klanten op om minimaal één lading van dit ras te bestellen voor zij er een oordeel over vellen!"
Interdonato-citroenen
“De vraag is tot nu toe goed. We zijn blij te kunnen zeggen dat veel bedrijven in dit stadium al informeren naar prijzen en maten. We verwachten ook een sterke vraag uit het Verre Oosten en Noord-Amerika. Dit is belangrijk omdat we veel waarde hechten aan onze overzeese markten. Wat betreft de prijzen is het zo dat onze kosten als gevolg van de pandemie zijn gestegen. We moeten met minder mensen werken en de onze zijn gestegen. Dit zal uiteraard effect hebben op de prijzen. Desondanks zijn de prijzen van Turkse citroenen nog altijd competitief. Verder ik ben ook altijd bereid om offertes te maken. We verwelkomen nieuwe samenwerkingen zoals we al meer dan 27 jaar doen," zegt Eren tot slot.
Voor meer informatie:
Coskun Eren
Eren Tarim
Tel: +90 533 695 5802
Email: coskun@erentarim.com
www.erentarim.com