Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Na 5 jaar weer groei in de omzet van bio-speciaalzaken

Voor het eerst sinds vijf jaar is de omzet van biologische speciaalzaken weer gestegen (1,8%), zo blijkt uit het Bionext trendrapport 2020 dat volgende week wordt gepubliceerd. De toenemende concurrentiedruk vanuit supermarkten maakten het veel speciaalzaken de afgelopen jaren niet makkelijk. De lichte omzetgroei in 2019 lijkt voort te komen uit een toenemende vraag van consumenten en het beperktere biologische aanbod in supermarkten. Het Covid-19 virus had in 2019 nog geen invloed op deze cijfers.   

De omzet van biologische speciaalzaken steeg in 2019 naar € 327,4 miljoen (1,8%). Met name de verkoop van vers, zoals brood (10,9%) en zuivel/kaas (3,6%) zijn aanzienlijk gestegen. Na jaren van afname lijkt 2019 daarmee een trendbreuk. Tussen 2015-2018 nam de omzet van speciaalzaken aanzienlijk af, van 340 miljoen naar 321,6 miljoen euro. Dit kwam deels door een daling van het aantal biologische speciaalzaken. Nederland telt momenteel 315 biologische speciaalzaken, bijna een derde van deze winkels valt onder een grotere formule. Buiten de stevige concurrentie vanuit de supermarkten, sloten kleinere winkels hun deuren wegens de leeftijd van de ondernemers. 

Roosmarijn Saat, voorzitter van de Biowinkelvereniging en eigenaar van een biologisch speciaalzaak in Rotterdam:“Het is fijn om te merken dat meer consumenten ons weer vaker weten te vinden. Juist dat wat biologische speciaalzaken onderscheid van de supermarkt, zoals persoonlijk advies, een volledig aanbod en veel kennis bij personeel, lijken consumenten te waarderen.”

Overstapweken
In veel biologische speciaalzaken zijn ‘De overstapweken’ georganiseerd (31 augustus tot 13 september). Een manier voor consumenten om meer biologische producten & merken te proberen en biologisch te ontdekken. Na de vakantieperiode kiezen veel mensen ervoor om bewuster te eten en te leven, een goed moment voor zo’n overstap. ‘De overstapwerken’ zijn onderdeel van de campagne Bio lekker voor je, gesteund vanuit de Europese unie.

Voor meer informatie: 
www.biolekkervoorje.nl 

Publicatiedatum: