Bijna driekwart van de producten voor kinderen in supermarkten, past niet in een verantwoord voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF onder meer in het onderzoeksrapport 'De verleiding naar (on)gezond'.
Belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat gezonde voeding voor kinderen te weinig centraal staat in het beleid en praktijk van Nederlandse supermarkten. Wij analyseerden ruim 2000 kinderproducten in verschillende supermarkten en keken of ze pasten binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De resultaten zijn niet positief, de meeste producten bevatten teveel suikers, energie, zout of te weinig vezels en passen niet binnen de Schijf van Vijf. Ook keek UNICEF naar promotie van kinderproducten in folders en het gebruik van kindermarketing. Supermarkten tonen geen terughoudendheid in aanbiedingen voor ongezonde producten voor kinderen.
Opvallende resultaten
- Van het totale aanbod in het baby-, dreumes- en peuterschap voldoet slechts een derde aan de criteria van de Schijf van Vijf.
Van de 39 onderzochte kinderontbijtgranen, voldoet slechts één product aan de criteria van de Schijf van Vijf. - Van de 865 onderzochte producten kinderbroodbeleg, vallen 829 producten BUITEN de Schijf van Vijf.
- Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct dat binnen de Schijf van Vijf valt.
- Bij ongeveer 25 procent van alle kinderproducten in folders, is sprake van kindermarketing.
“Wij vinden dat het recht van kinderen op gezonde voeding onvoldoende verankerd is in het beleid en de praktijk van Nederlandse supermarkten", aldus Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland
Bron: Unicef