De verspillingsvrije week is weer begonnen die loopt van 1 t/m 7 september. Hierin werkt de Nederlandse regering samen met de stichting Samen Tegen Voedselverspilling met als doelstelling om de voedselverspilling in Nederland te halveren tegen 2030. Hierin werken onder andere de retailers Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS samen om de voedselverspilling te monitoren.
Veertien internationale voedingsconcerns, waaronder de bedrijven Bel Group, Nestlé, McCain, Kellogg en de supermarktconcerns Ahold Delhaize, Sainsbury, Tesco en Walmart hebben eenzelfde doelstelling voor ogen en werken daarin samen in de nieuwe Coalition of Action on Food Waste.'
De aan de coalitie deelnemende bedrijven gaan data over voedselverspilling vastleggen en openbaar maken. Op basis daarvan gaan ze strategieën ontwikkelen om de verspilling van voedsel terug te dringen. De bedrijven gaan bovendien consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. De oprichting van de Coalition of Action on Food Waste is een initiatief van het wereldwijde Consumer Goods Forum waaraan de voedingsondernemingen deelnamen.
Tussen 2009 en 2018 is de hoeveelheid verspild voedsel gelijk gebleven. Dat blijkt uit de Monitor Voedselverspilling van de Rijksoverheid. Daaruit blijkt dat de voedselverspilling per hoofd van de bevolking minimaal 96 kilogram en maximaal 149 kilogram in 2018 was.
Bron: Rijksoverheid, the consumer goods forum