Voor duurzaam transport worden steeds langere en zwaardere vrachtwagencombinaties ingezet. Deze combinaties, onder namen als LZV, eco-combi en super-eco-combi, brengen echter ook verschillende uitdagingen met zich mee. Zijn onze wegen eigenlijk overal wel breed genoeg om de roadtrains de bocht te laten nemen zonder de berm te beschadigen of het wegdek kapot te rijden? Via welke route kan het transport snel, maar ook veilig en zonder omvallen van de truck, naar de klant of het distributiecentrum gebracht worden? Kortom: Een verstandige transporteur rijdt vooraf virtueel de route met zijn combinatie op kantoor via Google Maps.
Laat dit nou precies de app zijn die Nikhil Muthakana als afstudeeropdracht voor zijn master heeft ontwikkeld, gemaakt en getest. Binnen het EU-project Aeroflex, waar door verschillende Europese truckmerken, leveranciers en twee hogescholen aan gewerkt wordt, kijken we bij de HAN naar veilig duurzaam rijden. In de app van Nikhil kan een transporteur niet alleen zijn route plannen, maar kan hij ook alle specificaties van de truckcombinatie opgeven, dus hoe zwaar, hoe lang, hoe breed, de draaicirkel etc. Op basis van deze gegevens ‘rijdt’ de truck een simulatie van de werkelijkheid over de route van Google Maps, waarbij exact gezien wordt of bochten haalbaar zijn en bij welke snelheid. Ook kan bekeken worden of de truck wel op het asfalt blijft en niet de berm of de zijkant beschadigt.
Voor meer informatie:
HAN Automotive Research
Ruitenberglaan 29
6826 CC Arnhem
Tel: +31 (0)26 365 82 93
Nicole.Vuulink@han.nl
www.han.nl