Coop Denemarken gaat AGF per spoor vervoeren

Coop Denemarken gaat, allereerst als test, een deel van het groenten- en fruittransport uit Spanje veranderen van vrachtwagens naar treinen. Nieuwe berekeningen van de klimaatafdeling hebben aangetoond dat de CO2-uitstoot van het transport van Spanje naar Denemarken hierdoor met maar liefst 65 procent verminderd kan worden.

De keuze van de consument in de supermarkt is van groot belang voor de klimaatimpact van Coop, maar met de ambitie om een zo klimaatvriendelijk mogelijk assortiment aan te bieden, wordt er ook gekeken naar andere besparingen waar geen verandering bij de consument voor nodig is. Daarom is er als onderdeel van het klimaatplan van Coop nu gekeken naar het vervoer van producten.

Peter Svendsen, klimaatdirecteur bij Coop: “Qua klimaatimpact zouden we eigenlijk zoveel mogelijk in het seizoen en in de buitenlucht geteelde groenten en fruit moeten eten. Daar is Spanje heel geschikt voor, dus het beste wat wij kunnen doen, is ons focussen op het vervoer. Als we overgaan van vrachtwagen naar trein, kunnen we tot 65 procent besparen. Dat gaan we nu testen, waarbij we ook onderzoeken of dit bijvoorbeeld de kwaliteit van de levering beïnvloedt.”

De test begint met druiven, die in week 35 in de winkels zullen liggen. Om het ook voor de consument duidelijk te maken, zal er op deze druiven een sticker zitten met: ‘In het belang van het klimaat, ben ik met de trein gekomen’.

Eventuele extra kosten van het treintransport worden gefinancierd door Coops Klimapulje, waarin jaarlijks een bedrag van meerdere miljoenen Deense kronen aan de kant wordt gezet. Geld uit Coops Klimapulje wordt gebruikt om bij te dragen aan de klimaatdoelen en een klimaatvriendelijker assortiment. Hierdoor worden de druiven voor de consument niet duurder.

De trein die gebruikt wordt, rijdt onder de naam CoolRail, en is speciaal ontworpen om verse producten op een klimaatvriendelijke manier van Zuid- naar Noord-Europa te vervoeren. In de testfase gaan de druiven per trein van Spanje naar Keulen. Als de test een succes is, wordt het aantal ‘treinproducten’ volgend jaar uitgebreid en zal het eindstation ook daadwerkelijk in Denemarken liggen. De test maakt deel uit van de klimaatstrategie van Coop en draagt bij aan het doel om de klimaatimpact van de productverkoop tegen 2030 met 1 miljoen ton te verminderen.

Bron: via.ritzau.dk


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven