Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De prijs van Spaanse aardappelen blijft tegen alle verwachtingen in op peil

De Spaanse aardappelmarkt trekt zich weer op gang met de oogst in Castilla y León, de belangrijkste teeltregio van het land. Ondanks de daling van de afzet in de horeca door corona blijft de prijs voor gewassen aardappelen tegen alle verwachtingen in op peil, wat perspectieven opent voor de rest van de regio's die binnenkort met het rooien zullen beginnen.

"Er is veel regen gevallen in de lente in Castilla y León, zodat het poten heel ongelijkmatig is gebeurd. Maar dat heeft er ook toe geleid dat de volumes nu mooi gespreid en georganiseerd op de markt komen, wat gunstig is voor een stabiele prijs op een goed niveau. Daar hadden we eigenlijk niet op durven hopen", zegt Alfonso Sáenz de Cámara Barró, manager van de telersvereniging Udapa uit Baskenland en tevens voorzitter van Iberische Club van Aardappelverpakkers en voorzitter van de afdeling aardappelen binnen de beroepsfederatie Fepex.

Udapa start deze week met het rooien in de Baskische provincie Álava, waar volgens Sáenz een goede oogst wordt verwacht zowel op het gebied van kwaliteit als van kwantiteit. De aardappelen uit Baskenland komen vooral op de binnenlandse markt terecht. “Wat de afzet betreft, is corona uiteraard de bepalende factor. In de zomer is de afzet heel wat minder geweest door het uitblijven van het toerisme. We hebben het hier over vele tonnen aardappelen”, zo klaagt hij. Toch is het verlies aan omzet door de lagere vraag van de horeca gedeeltelijk gecompenseerd door een hogere consumptie van de huishoudens. "Het loopt niet van een leien dakje, maar uiteindelijk komen we er wel."

Horecaproduct nu naar retail
De mooie telersprijzen voor kwaliteitsaardappelen bestemd voor de supermarkten staan in schril contrast met de dalende prijzen voor de grote aardappelen die bestemd zijn voor de horeca.

“Het is nu niet zo dat de lage prijzen voor de grote maten de prijzen voor het kwaliteitsproduct naar beneden zullen halen, maar ze doen die anderzijds toch ook geen goed. Maar omdat de telers de grote aardappelen moeilijk aan de horeca kwijt kunnen, proberen ze de aardappelen kleiner te rooien om ze zo om te leiden naar de retail”, legt Sáenz uit. "En met dat grotere aanbod gaat de verminderde activiteit van de horeca natuurlijk wel indirect een effect hebben op de prijzen van het kwaliteitsproduct", benadrukt Sáenz.

“Daarbij moet nog worden opgemerkt dat Frankrijk reeds aardappelen begint te rooien. En ook al is het Franse aanbod in de eerste plaats gericht op de binnenlandse vraag, toch komen er ook al volumes onze kant op. Normaal gezien starten ze pas met de export naar Spanje vanaf november, wanneer hier de oogst is afgelopen”, zegt Sáenz.

Voor meer informatie:
Alfonso Sáenz de Cámara 
Udapa S.Coop.
C/ Paduleta nº1, Pol. Ind. de Júndiz
01015 Vitoria-Gasteiz (Álava) - Spanje
Tel: +34 945 290 395
alfonso@udapa.com
udapa.com

Publicatiedatum: