Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour neemt 172 winkels over in Spanje

Russische supermarktketen binnenkort van start in Servië
De Russische supermarktketen MERE gaat binnenkort van start binnen de Servische retailsector. MERE is een discountketen met plannen om een van de grootste retailketens van Servië te worden. Het merk valt onder de Russische Torgservis Group. Deze groep werd in 2009 opgericht en is onder andere verantwoordelijk voor de supermarktketen Svetofor. Het netwerk van Svetofor bestaat uit 800 locaties, die verspreid zijn over geheel Rusland. Dit maakt Svetofor de derde grootste keten van de Russische sector, na X5 en Magnit. "Tot nu toe hebben we 1.500 discountsupermarkten geopend en zijn we actief in 10 verschillende landen. Het is nu tijd om onze activiteiten uit te breiden naar de Servische markt. We gaan minstens 100 supermarkten openen, met elk een oppervlak van gemiddeld 1.000 vierkante meter. We willen directe relaties aangaan met Servische telers, een strikte controle op kwaliteit toepassen en met onze prijzen met 20% onder het gemiddelde van de Servische markt zitten", aldus een woordvoerder van de Servische tak van MERE.
Bron: serbianmonitor.com 

Australië: Metcash haalt voordeel bij lokale retail
De Australische groothandelaar Metcash heeft aangegeven dat de omzet nog steeds stijgt als gevolg van de pandemie. Door de komst van het coronavirus is het consumentengedrag veranderd. Volgens Metcash-voorzitter Robert Murray zijn consumenten meer geneigd om bij lokale buurtwinkels hun boodschappen te doen. Dit betekent dat zelfstandige supermarkten die bij Metcash zijn aangesloten meer klantenverkeer zien en meer omzet genereren. De CEO van Metcash maakte onlangs bekend dat de totale omzet van het eerste kwartaal jaar op jaar met 11,4% is gestegen. De omzet die via supermarkten wordt verkregen is met uitsluiting van de afzet van tabak gestegen met 13,8%.
Bron: insideretail.com.au 

Rusland: X5 opent nieuw dc in Tatarstan
X5 Retail Group, dat in Rusland verantwoordelijk is voor de supermarktketens Pyaterochka, Perekrestok en Karusel, gaat zijn logistieke infrastructuur in de Wolga-regio verbeteren. Ook wordt voor de keten Pyaterochka een distributiecentrum geopend in Yelabuga in de republiek Tatarstan. De nieuwe faciliteit krijgt een oppervlak van 18.000 vierkante meter. De faciliteit wordt verdeeld in vier verschillende temperatuurzones, zodat producten zoals groente en fruit optimaal vers kunnen worden gehouden.
Bron: x5.ru 

Tsjechische retailer breidt uit in Uherský Brod
De Tsjechische retailer Albert heeft zijn eerste supermarkt in de stad Uherský Brod in de Tsjechische regio Zlín geopend. De winkel heeft een open en modern ontwerp en een breed assortiment aan producten, waaronder vers AGF. Een van de afdelingen is toegespitst op producten voor mensen met suikerziekte of andere klanten met medische eisen voor een gezonde voeding.
Bron: esmmagazine.com 

China: JD zet samenwerkingsverband op voor bioproducten
JD heeft met zijn online supermarkt JD Super een samenwerkingsverband opgezet voor bioproducten. De samenwerking vindt plaats met meer dan 10 leveranciers die aangesloten zijn op het platform van JD. Dit zijn zowel Chinese als internationale bedrijven, waaronder Milk Deluxe, Bellamy’s, Abbott, Anchor en Gerber. Ook wordt er samen gewerkt met overheidsinstanties en toezichthouders. Samen wordt een systeem opgezet dat de traceerbaarheid van bioproducten moet verbeteren en meer informatie over de levenscyclus van het bioproduct moet geven.
Bron: insideretail.asia 

Carrefour neemt 172 winkels over in Spanje
Carrefour heeft in Spanje een overeenkomst gesloten voor de overname van 172 winkels. De winkels vallen onder het merk Supersol en bevinden zich voornamelijk in Andalusië en de omgeving van Madrid. Volgens een persverklaring versterkt de overname de positie van Carrefour als tweede grootste keten van Spanje. De waarde van de overname is € 78 mln. De overgenomen winkels hadden in 2019 een netto omzet van ongeveer € 450 mln. De winkels zullen worden heropend onder drie verschillende formats. Dit zijn buurtwinkels onder het merk Carrefour Express, supermarkten onder de naam Carrefour Market en vestigingen onder het merk Supeco.
Bron: esmmagazine.com 

"Geen toekomst voor online supermarkten"
Ondanks de opmars in online retail als gevolg van de pandemie is de online supermarktsector in zijn huidige vorm wegens fundamentele eigenschappen economisch gezien niet levensvatbaar. Dat meldt Kurt Jetta, de oprichter van het techbedrijf Tabs Analytics. Het bedrijf heeft sinds 2013 jaarlijks een enquête onder 1.000 volwassenen gehouden onder de naam Annual Consumer Value Study, Food and Beverage. Uit de editie van dit jaar blijkt dat Walmart Amazon heeft ingehaald als grootste online supermarkt. Volgens Jetta is Walmart goed voor ongeveer 30% van alle transacties bij online supermarkten. Het aandeel van Amazon is sinds 2019 geslonken van 33% naar 27%. Amazon heeft publiekelijk deze cijfers in twijfel getrokken, wat door Jetta echter gezien wordt als een bevestiging van de nauwkeurigheid van zijn rapport.
Bron: winsightgrocerybusiness.com 

VS: Food Lion breidt To-Go-service uit
Food Lion gaat extra afhaalpunten van zijn dienstverlening Food Lion To-Go installeren. De nieuwe afhaalpunten zijn vanaf 24 augustus te gebruiken bij 43 nieuwe vestigingen in Georgia, North Carolina, South Carolina en Virginia. Food Lion is daarmee net op tijd voor de vakantiedagen omtrent Labor Day. Klanten kunnen bestellingen bij de afhaalpunten plaatsen via de website van Food Lion To-Go of via de speciale app die Food Lion hiervoor heeft ontwikkeld.
Bron: globenewswire.com 

VS: GrubMarket komt met uitvoerig softwarepakket voor leveringsketens
GrubMarket, een techbedrijf dat is gespecialiseerd in de voedingssector, heeft onder de naam WholesaleWare 2.0 een nieuw softwarepakket op de markt gebracht. WholesaleWare 2.0 is het meest uitvoerige en geavanceerde softwareplatform dat voor de supermarktsector beschikbaar is.
Bron: prnewswire.com 

Canada: Metro breidt online uit in Quebec
Metro heeft in Quebec zijn negende distributiecentrum voor online retail geopend. Door de nieuwe locatie krijgen meer dan 73.000 huishoudens in de omgeving van Sherbrooke online toegang tot thuisbezorging en afhaaldiensten. Werknemers van het logistieke centrum stellen bestellingen samen, maar plaatsen bestelde producten eerst in een van drie temperatuurzones (gematigd, gekoeld en diepgevroren). Zodoende wordt de versheid gegarandeerd als de bestelling door een bezorger wordt opgehaald en aan huis wordt geleverd. Vrachtwagens die het centrum van aanbod voorzien zijn uitgerust met koelsystemen voor dezelfde drie temperatuurzones.
Bron: canadiangrocer.com 

Publicatiedatum: