Smaak en textuur microgroenten bepalend voor acceptatie

 Hoewel er volop onderzoek wordt gedaan naar de voedingswaarde van de verschillende soorten microgroenten zijn het de externe kwaliteit, textuur en smaak die cruciaal zijn voor de acceptatie door consumenten en het succes van microgroenten op de markt. 

Wetenschappers van de Landbouwfaculteit van de Universiteit van Napels onderzochten of de sensorische kenmerken en het uiterlijk van invloed waren op de voorkeur van consumenten voor microgroenten en hun bereidheid om deze te eten. De sensorische kenmerken van 12 soorten microgroenten werden beoordeeld tijdens een consumententest en er werd een vergelijkingsmodel ontwikkeld om de sensorische kenmerken te koppelen aan de bereidheid van consumenten om deze te consumenten, omdat de toekomstige markt voor microgroenten immers bepaald zal worden door consumentenvoorkeuren. 

De onderzochte microgroenten: 1.mosterdspinazie; 2. tatsoi; 3. paksoi 4. tuinkers; 5. mibuna; 6. mizuna; 7. snijbiet; 8. amarant; 9. koriander; 10. groene basilicum; 11. paarse basilicum; 12. postelein.

"De resultaten toonden aan dat ondanks dat het uiterlijk van de microgroenten over het algemeen breed gewaardeerd werd de smaak en textuur grotendeels bepalend waren voor de acceptatie. Hoe minder bitter of zuur de smaak hoe hoger de consumentenacceptatie van de microgroente. Van de 12 onderzochte soorten scoorden mibuna en tuinkers de laagste consumentenacceptatie, terwijl snijbiet en koriander op de hoogste acceptatie konden rekenen en daarom goede kandidaten zijn om op westerse markten te worden geïntroduceerd. Daarbij worden zowel snijbiet als koriander in eerdere literatuur genoemd als goede bronnen voor fenolische antioxidanten.  

Dit onderzoek heeft een bijdrage geleverd aan de kennis over de consumentenacceptatie van microgroenten, die bruikbaar kunnen zijn voor de keuze en het op de markt brengen van nieuwe microgroenten.  "Verder onderzoek zou gericht kunnen zijn op het verband tussen de sensorische kenmerken en de chemische samenstelling van microgroenten, de kennis van consumenten over de gezonde eigenschappen van microgroenten en de manieren waarop de acceptatie wordt beïnvloed door het informatieniveau van de consument. Het verstrekken van informatie over de eigenschappen van voedingsmiddelen is één van de krachtigste middelen om de interesse van consumenten en productwaardering te verhogen," aldus de onderzoekers. 

Bron: Francesco Caracciolo, Christophe El-Nakhel, Maria Raimondo, Marios C. Kyriacou, Luigi Cembalo, Stefania De Pascale, Youssef Rouphael, 'Sensory Attributes and Consumer Acceptability of 12 Microgreens Species', 2020, Agronomy, Vol. 10(7), 1043.


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven