Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tesco schept 16.000 banen met online aankopen

Polen: Dino heeft omzetgroei in de dubbele cijfers
De Poolse supermarktketen Dino Polska had in het eerste halfjaar een toename in like-for-like-omzet van 13,3%. De bruto winst nam in deze periode toe met 36,9%. De totale omzet van het eerste halfjaar steeg jaar op jaar met 33,9% tot PLN 4,7 mld (€ 1,07 mld). Van januari tot juni werden 84 nieuwe filialen geopend, waarmee aan het einde van het eerste halfjaar het winkelnetwerk tot 1.302 vestigingen kwam. Jaar op jaar gezien is dat een toename van 246 winkels.
Bron: esmmagazine.com 

Duitsland: Metro AG-CEO Olaf Koch stapt op
De Duitse groothandelaar Metro AG heeft bekend gemaakt dat CEO Olaf Koch aan het einde van dit jaar zijn functie neer zal leggen. Koch heeft de raad van bestuur verzocht zijn contract na 31 december 2020 niet meer verder te verlengen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Koch tot tenminste maart 2022 als CEO actief zou blijven. De raad van bstuur heeft ingestemd met de beëindiging van het contract.
Bron: esmmagazine.com 

China: Pinduoduo wil met 2025 voor 1 bln yuan aan landbouwproducten afzetten
De Chinese online retail-startup Pinduoduo wil met 2025 met de afzet van landbouwproducten een omzet behalen van meer dan 1 biljoen yuan (€ 122,7 mld). Dit meldt het bedrijf bij de publicatie van de resultaten van het tweede kwartaal. De online omzet die in heel China met landbouwproducten wordt behaald, kwam in 2019 neer op 400 mld yuan (€ 49,1 mld). Jaar op jaar gezien was dat een toename van 27%, aldus het Chinese ministerie van handel. Pinduoduo is in 2015 van start gegaan als een online service waarmee consumenten in groepen fruit konden bestellen. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot een meer algemeen e-commercebedrijf, dat directe concurrentie vormt voor Alibaba en JD.com. Groente en fruit zijn nog steeds een belangrijke categorie voor Pinduoduo. Meer dan 240 miljoen gebruikers, oftewel 38% van de jaarlijkse klantenbasis, bestelde in 2019 via Pinduoduo AGF.
Bron: techcrunch.com 

Carrefour opent supermarkt in Pakistan
Carrefour, dat in Pakistan actief is via de franchisepartner Majid Al Futtaim, heeft onlangs een nieuwe locatie in een winkelcentrum in Lahore geopend. Carrefour wil zijn aanwezigheid in Pakistan vergroten en tevens het economisch herstel van Lahore stimuleren. De nieuwe winkel heeft een oppervlak van 2.200 vierkante meter en is het negende filiaal van Carrefour in Pakistan. De winkel krijgt een assortiment van 9.000 producten, waaronder verse groente, fruit en lokale producten.
Bron: nation.com.pk 

VK: Tesco schept 16.000 banen voor online segment
Tesco gaat 16.000 nieuwe banen creëren om zo de groei van zijn online segment beter te ondersteunen. Wegens de lockdown is de online omzet van Tesco fors toegenomen. Deze trend leidt mogelijk in de toekomst tot nog meer vacatures naast de eerder genoemde 16.000 nieuwe functies. Volgens Tesco zal een groot deel van de openstaande vacatures worden vervuld door medewerkers die aan het begin van de coronacrisis met een tijdelijk contract bij de keten aan de slag gingen en nu hopen op een meer permanente betrekking. Onder de te vervullen functies bevinden zich 10.000 vacatures voor orderpickers en 3.000 chauffeurs, die samen online geplaatste bestellingen zullen verwerken en bezorgen.
Bron: reuters.com 

SuperValu voor vijfde maand op rij grootste van Ierland
Uit de meest recente statistieken van het marktonderzoeksbureau Kantar blijkt dat SuperValu wederom de grootste supermarktketen van Ierland is. SuperValu behaalde in de periode van 12 weken tot 9 augustus een marktaandeel van 22,3%. De keten was tevens de enige die meer klanten aan wist te trekken en daarmee tot € 624.000 extra omzet kwam. Tesco stond met een marktaandeel van 21,1% op de tweede plaats. De gemiddelde inhoud per winkelmand steeg bij Tesco tot meer dan 25%. Ook droegen de hogere gemiddelde prijzen bij aan de omzetgroei van Tesco. Een vergelijkbaar scenario voltrok zich bij Dunnes. Dunnes had de hoogste gemiddelde uitgaven van consumenten per bezoek. Dit zorgde samen met een hogere gemiddelde prijs voor een marktaandeel van 20,5%. Aldi had een sterke omzetgroei van 18,4%. Lidl heeft in de afgelopen periode onder de naam Lidl Plus een nieuw klantenprogramma opgezet. Dit programma bracht de sterkste omzetgroei onder de grote supermarktketens van Ierland teweeg, wat leidde tot een record voor Lidl qua marktaandeel van 12,8%.
Bron: checkout.ie 

Israëlische keten peilt emotionele reacties van klanten
De Israëlische supermarkteten Victory is begonnen met een pilot, waarbij camera's worden gebruikt om het consumentengedrag van klanten in kaart te brengen. Specifiek wordt gekeken naar emotionele reacties over wat de klanten tijdens hun bezoek tegenkomen. Deze informatie leert de keten wat voor producten bezoekers uitkiezen en welke locaties binnen winkelgangen en schappen de voorkeur hebben. Ook kan deze informatie worden doorverkocht aan leveranciers. In het tweede kwartaal van dit fiscaal jaar had Victory een forse toename in winst van 51,5% tot NIS 12,7 mln (€ 3,2 mln). Volgens CEO Eyal Ravid kwam dit resultaat niet alleen door de uitbraak van het coronavirus, maar ook door proactieve maatregelen die door Victory zijn getroffen en eveneens door uitbreiding van de volumes. "In januari van dit jaar begonnen we een pilot met het neuromarketing-bedrijf Drill. Drill vormt een middel voor marketing dat de reacties van de klant analyseert, zodat we emotionele reacties op producten, prijzen of locaties in schappen kunnen identificeren", aldus Ravid.
Bron: calcalistech.com 

Frankrijk: Carrefour laat klanten plekken bij kassa's reserveren
Carrefour heeft in de Franse thuismarkt een pilotproject opgezet, waarbij bezoekers een tijdslot kunnen reserveren bij een kassa. De service heet C'Réservé en wordt sinds 25 augustus getest bij een vestiging in Villiers-en-Bière in de buurt van Parijs. Klanten die een tijdsvenster bij de kassa's reserveren hoeven niet langer nog in de rij voor de kassa te staan. In plaats daarvan kunnen ze op het afgesproken tijdstip direct bij de kassa melden. Vier jaar geleden voerde Carrefour een vergelijkbaar experiment uit. De reacties van het winkelpubliek waren toen echter nog beperkt enthousiast. Mogelijk is deze houding nu echter veranderd wegens de komst van het coronavirus.
Bron: retaildetail.eu 

VS: Nieuwe eigenaar voor Kings/Balducci
KB US Holdings, het moederbedrijf van de lokale supermarktketens Kings Food Markets en Balducci’s Food Lover’s Market, is overgenomen door het in New York gevestigde investeringsbedrijf TLI Bedrock. In de komende 60 dagen zal het bedrijf worden overgedragen voor US$ 75 mln (€ 63,7 mln). Om de overname te bespoedigen heeft KB US Holdings samen met zijn dochterondernemingen vrijwillig faillissement aangevraagd bij een faillissementsrechtbank in New York.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Giant Co. introduceert nieuwe campagne
De Amerikaanse supermarktketen Giant heeft een nieuwe campagne opgezet onder de naam "For Today's Table". De campagne borduurt voort op het merk, het logo en de missie van het bedrijf die eerder dit jaar werden geïntroduceerd. De campagne geeft richting aan de groei en innovatie van de supermarktketen. "For Today’s Table is gebaseerd op onze opvatting over hoe belangrijk het nu is dat we als familie verbinding met elkaar vinden. Deze verbinding vinden we door ons tijdens het diner rondom de tafel te verzamelen", aldus directeur Nicholas Bertram.
Bron: progressivegrocer.com 

Aldi breidt verder uit in noordoosten VS
Aldi heeft zijn achtste locatie geopend op Long Island in New York. Het is de tweede winkel die door Aldi in deze regio wordt opgezet. In totaal heeft Aldi nu meer dan 2.000 vestigingen in de VS. In juli werden plannen bekend gemaakt om voor het einde van dit jaar ongeveer 70 nieuwe locaties in bedrijf te laten gaan. De uitbreidingen zijn onderdeel van een investering van meer dan US$ 5 mld (€ 4,3 mld) voor uitbreidingen in de VS. Dit kapitaal wordt naast voor winkeluitbreidingen ook gebruikt voor renovaties van oudere vestigingen.
Bron: chainstoreage.com 

Publicatiedatum: