Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vooruitzicht ING Economisch bureau

"Topjaar 2020 voor supermarkten en voedingsspeciaalzaken, lockdown impulsen vallen in 2021 weg"

Mede door de corona-uitbraak verwacht het ING Economisch bureau een topjaar voor supermarkten en voedingsspeciaalzaken. De groei in omzet is niet structureel. Lockdown impulsen vallen echter weg in 2021, denkt ING.

“De groei van de omzet in de detailhandel pakt in 2020 nog hoger uit dan begin dit jaar werd verwacht”, stelt Henk van den Brink, sectoreconoom Retail bij het ING Economisch Bureau. “De lockdown heeft de omzet van supermarkten en voedingsspeciaalzaken een tijdelijke extra impuls gegeven en het online winkelen een structurele boost”.

De omzetgroei bij supermarkten komt in 2020 uit op 6,5%, bij speciaalzaken stijgt de omzet met 3%. Belangrijke verklaringen zijn het hamstergedrag van consumenten, de verschuiving van omzet uit de horeca en Nederlanders die relatief meer thuis waren.

Door de corona-uitbraak is bovendien het winkelgedrag flink veranderd. Consumenten doen minder vaak boodschappen maar kopen per bezoek meer, zo ligt het gemiddelde pinbedrag ruim 20 procent hoger sinds de invoering van de coronamaatregelen in maart.

De lockdown impulsen vallen naar verwachting grotendeels weg in 2021. Bovendien zal de prijsconcurrentie toenemen naar mate meer consumenten de effecten van de coronacrisis, zoals een oplopende werkloosheid, in de portemonnee gaan voelen.

Klik hier voor de hele publicatie Detailhandel food

Bron: ING

Publicatiedatum: