Peruaanse gembermarkt ziet vraag toenemen

De coronapandemie heeft veel effect gehad op de verkoop van gember met hoogte- en dieptepunten, tekorten en overaanbod. In Peru verbouwt Añawi biologische gember. Het seizoen loopt van mei tot en met maart. Alonso Salcedo van Añawi heeft in die periode zowel successen als verliezen geboekt: "Van december tot februari was er weinig aanbod op de gembermarkt wereldwijd, omdat China problemen had met hun zendingen als gevolg van de pandemie. Veel klanten gingen daardoor op zoek naar gember van een andere oorsprong en de prijzen stegen in die periode enorm."

Overaanbod
Voor Añawi begint het gemberseizoen meestal begin mei, maar dit jaar konden ze door de pandemie pas aan het einde van die maand hun eerste zendingen versturen. "Meestal hebben we enkele kleine zendingen van jonge gember aan het begin van het seizoen, die we met luchtvracht versturen en niet via zeevracht, omdat de jonge gember dan de kans loopt te bederven. Maar op dat moment was er nauwelijks luchtvracht beschikbaar en we besloten te wachten tot onze gember volledig rijp was. Eind mei hebben we onze eerste hoeveelheden gember voor het seizoen verscheept toen deze rijp genoeg was om zijn kwaliteit te behouden tijdens de zeevracht," legt Salcedo uit.

Mario Vidaurre, die samen met Alonso Salcedo Añawi heeft opgericht.

"Aan het begin van het seizoen waren de prijzen redelijk," zegt Salcedo. "Dan, van juli tot begin augustus, daalden de prijzen aanzienlijk. Er was een fictieve zeepbel rond de Peruaanse gembersector ontstaan: veel mensen dachten dat het een zeer goede markt is om nu in te zijn vanwege de hoge prijzen die we aan het eind van vorig seizoen kregen. Aan het begin van het seizoen hadden we daardoor te maken met een overaanbod en de prijzen waren niet heel goed. De vraag stijgt echter in de huidige weken en we verwachten hogere prijzen naarmate we verder in het seizoen komen."

Certificeringen en sociale verantwoordelijkheid
Añawi is een duurzame onderneming en de directie zorgt ervoor dat hun werknemers en de gemeenschap goed worden verzorgd. Daarom hebben ze onlangs besloten om hun bedrijf te verrijken met een nieuwe slogan: ‘Growing Together’. "Bij Añawi zijn we ervan overtuigd dat de enige manier om op een duurzame manier succesvol te zijn, is om ervoor te zorgen dat alle deelnemers in de toeleveringsketen met ons meegroeien. De medewerkers, leveranciers, klanten en gemeenschappen waarmee we werken zijn belangrijke elementen van ons project. Dat is wat we met ons nieuwe motto willen uitdragen."

Añawi is al geauditeerd en zal de komende weken de Smeta-certificering ontvangen. "Dit soort certificeringen, die er mede voor zorgen dat er goed voor de werknemers van een teeltbedrijf en verpakkingsbedrijf wordt gezorgd, zijn erg belangrijk, maar dat is niet genoeg," zegt Salcedo. "Er zijn hier in Peru veel gemberteeltbedrijven die drie of vier containers per week verschepen, maar die slechts één of twee mensen op hun officiële loonlijst hebben staan. Dat betekent dat er veel mensen op dit teeltbedrijf en pakstations werken die geen voordelen hebben zoals een pensioen, gezondheidszorg of betaald overwerk. Daarom is het belangrijk dat gemberimporteurs hun huiswerk doen en de juiste exporteur vinden, en ervoor zorgen dat ze samenwerken met bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen," besluit Salcedo.

Voor meer informatie:
Alonso Salcedo
Añawi
+51 991636340
alonso@anawi.pe
www.anawi.pe


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven